Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Lokaltrafik (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   körtider för bussförare ??? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=23949)

trainfan 2009-07-04 21:34

körtider för bussförare ???
 
jag undrar hur lång ett kör pass på läns bussarna man kan ha:vetej:

kpf93 2009-07-05 11:54

Vet inte, men tror det är så i hela landet att man får köra max 5 timmar på en dag.

Dson 2009-07-05 12:28

Kör- och vilotidsreglerna gäller.
Kort och koncist:
Max 4,5 timmes körtid i sträck, sen måste man ha minst 45 minuters vila.
Sen 4,5 timmes körtid till. Sen dygnsvila minst 11 timmar.

Det är grundregeln, sen finns en sjuhelvetes massa undantagsregler - exempelvis finns en regel som säger att om man bara kör inom en radie av max fem mil från utgångsorten gäller inte vissa regler, osv osv.

Men som sagt, max 9 timmars körtid per dag och max 4,5 timmes körtid i sträck.

//Daniel - yrkeschaufför

Bengan 2009-07-06 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 187511)
Kör- och vilotidsreglerna gäller.
Kort och koncist:
Max 4,5 timmes körtid i sträck, sen måste man ha minst 45 minuters vila.
Sen 4,5 timmes körtid till. Sen dygnsvila minst 11 timmar.

Det är grundregeln, sen finns en sjuhelvetes massa undantagsregler - exempelvis finns en regel som säger att om man bara kör inom en radie av max fem mil från utgångsorten gäller inte vissa regler, osv osv.

Men som sagt, max 9 timmars körtid per dag och max 4,5 timmes körtid i sträck.

//Daniel - yrkeschaufför

Plus att det finns delade pass.
Man kör under rusningstrafik för & eftermiddag och är ledig 3½ till 5½ timme mitt under dagen. Dessa lediga timmar, räknas ej in i arbetstiden.
Så man kan börja t.ex. 05:00 och sluta första delen 09:30 och börja andra delen 14:00 och sluta 18:30 = ett omlopp från start till slut på 13½ timme, men du får bara betalt för 9 timmar.

Omloppstiden låg på 14 timmar tidigare. Men efter sista strejken, så kortades omloppstiden ner till 13½ timme.

Detta har arbetsgivarna kringgott, genom att låta oss börja på ett ställe och sluta på ett annat.

T.ex. du börjar i garaget tidigt på morgonen och måste ta bilen dit, sen slutar du och blir avlöst 2-3 mil därifrån. Då är du tvungen, att åka kommunalt tillbaka till garaget för att hämta bilen och detta kanske tar 1½ timme. Så istället för att ha kortat ned omloppstiden från 14 timmar till 13½ timme, så har dom i princip förlängt den med 1 timme istället till 15 timmar i omlopp. 5:00 - 20:00 med restiden tillbaka till startpunkten.

Så det kokar riktigt, riktigt ordentligt, på dom flesta garagen och vilda strejker har varit på G länge. Frågan är bara, när bomben går av och trafiken står still igen.

Jared 2009-08-10 18:44

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 187511)
Kör- och vilotidsreglerna gäller.
Kort och koncist:
Max 4,5 timmes körtid i sträck, sen måste man ha minst 45 minuters vila.
Sen 4,5 timmes körtid till. Sen dygnsvila minst 11 timmar.

Det är grundregeln, sen finns en sjuhelvetes massa undantagsregler - exempelvis finns en regel som säger att om man bara kör inom en radie av max fem mil från utgångsorten gäller inte vissa regler, osv osv.

Men som sagt, max 9 timmars körtid per dag och max 4,5 timmes körtid i sträck.

//Daniel - yrkeschaufför

Sedan glömde du en annan jobbig undantagsregel. Du kan förlänga körtiden med en timma två gånger i veckan men den vilan du skulla ha haft då måste du ta igen inom lopper av tre veckor om jag inte missminner mig. Det är en heövetes massa regler som sagt!:P

Dson 2009-08-14 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av Jared (Inlägg 189632)
Sedan glömde du en annan jobbig undantagsregel. Du kan förlänga körtiden med en timma två gånger i veckan men den vilan du skulla ha haft då måste du ta igen inom lopper av tre veckor om jag inte missminner mig. Det är en heövetes massa regler som sagt!:P

Och likt förbannat misstog du dig där, så att dra in undantagsregler är lika bra att undvika.

Förlänger du körtiden behöver du inte kompensera det, utan det går bra att förlänga körtiden till 10 timmar, max två gånger i veckan.

Med andra ord blir det en sådan dag; 4,5 timme körtid, 45 min rast, 4,5 timme körtid, 45 min rast, 1 timme körtid, dygns/veckovila.

Veckovilan däremot måste du kompensera om du reducerar den, men det där är inte on topic här..

Tycker ni det är krångligt? Välkommen till yrkeschaufförernas liv!:)

Jared 2009-08-17 11:43

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 189864)
Och likt förbannat misstog du dig där, så att dra in undantagsregler är lika bra att undvika.

Förlänger du körtiden behöver du inte kompensera det, utan det går bra att förlänga körtiden till 10 timmar, max två gånger i veckan.

Med andra ord blir det en sådan dag; 4,5 timme körtid, 45 min rast, 4,5 timme körtid, 45 min rast, 1 timme körtid, dygns/veckovila.

Veckovilan däremot måste du kompensera om du reducerar den, men det där är inte on topic här..

Tycker ni det är krångligt? Välkommen till yrkeschaufförernas liv!:)

Visst fan, det var så det var! Det är inte lätt med kör och vilo tider. Men ändå är det ingen som bryr sig:P. De flesta brukar bara tuta och köra och ta sin rast när färdskrivaren piper till:oskyldig:.

Flashheart 2010-09-05 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av Jared (Inlägg 190047)
Men ändå är det ingen som bryr sig:P. De flesta brukar bara tuta och köra och ta sin rast när färdskrivaren piper till:oskyldig:.

Transportstyrelsen ska snart ta över ansvaret för att revidera körtider från polisen. På sikt vill de ha in alla data från digitala färdskrivare och förarkort regelbundet, dvs de kommer att låta en dator kolla all körning som öht görs i landet på bilar med digital skrivare, och då måste man ha örnkoll för att inte åka på böter.

Gäller förstås bara svenska förare och åkerier. Som vanligt kan utländska åkerier som Frode Laursen göra precis hur de vill medan polis och myndigheter tittar år ett annat håll...

baloo406 2010-09-06 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av Flashheart (Inlägg 217129)

Gäller förstås bara svenska förare och åkerier. Som vanligt kan utländska åkerier som Frode Laursen göra precis hur de vill medan polis och myndigheter tittar år ett annat håll...

Polisen gör vad dom kan för att samla bevis. Men Åklagarna är så förbaskade bekväma, att dom hellre lägger ner åtalet. Med deras favorit motivering. (Brott kan ej styrkas).
Den tungagruppen som verkar i det området jag kör i. Har koll på vilka som skulle ut. Men dom har snart gett upp.
Det kvittar hur mycket dom anmäler. Inget händer.

Dson 2010-09-06 10:23

Citat:

Ursprungligen postat av Flashheart (Inlägg 217129)
Transportstyrelsen ska snart ta över ansvaret för att revidera körtider från polisen. På sikt vill de ha in alla data från digitala färdskrivare och förarkort regelbundet, dvs de kommer att låta en dator kolla all körning som öht görs i landet på bilar med digital skrivare, och då måste man ha örnkoll för att inte åka på böter.

Det är hopplöst, som chaufför blir man bara mer och mer kriminell innan man ens har hunnit lossa parkeringsbromsen... :(

Jag trivs med att köra lastbil, det är ett bra jobb tycker jag. Men med de här reglerna... Jag vettefan om det är värt det, ibland känns det nästan bättre att skola om sig till något annat.

Flashheart 2010-09-06 23:48

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 217200)
Jag vettefan om det är värt det, ibland känns det nästan bättre att skola om sig till något annat.

Köra lok i stället kanske? Inga problem med övernitiska poliser, i synnerhet inte så'na som Granath & Hüllert som sätter böter för att man har skrivit "Förnamn Efternamn" på diagrambladet i stället för "Efternamn, Förnamn".

Flashheart 2010-09-06 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av baloo406 (Inlägg 217198)
Men Åklagarna är så förbaskade bekväma, att dom hellre lägger ner åtalet.

Det hjälpte ju inte heller att Transportstyrelsen gick ut och skriftligen berättade att man skulle begränsa sina utökade kontroller till svenska åkerier. Hur många år är det nu som Frode Laursen (danskt) systematiskt har kört illegalt i Sverige? 4 eller 5?

Dson 2010-09-07 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av Flashheart (Inlägg 217274)
Köra lok i stället kanske? Inga problem med övernitiska poliser, i synnerhet inte så'na som Granath & Hüllert som sätter böter för att man har skrivit "Förnamn Efternamn" på diagrambladet i stället för "Efternamn, Förnamn".

Jo, jag har funderat på det. Ska söka någon gång till och se om jag klarar testerna. Annars får man väl fortsätta och ta skit från Kling och Klang...

Än värre när poliser "hotar" med att kolla HELA bilen i minsta detalj, om man inte skriver på den första boten på en gång. Rent av rättsvidrigt.
Kom ihåg, alla chaufförer, SKRIV INTE PÅ. Vägra skriva på boten på plats och spela gärna in samtalet med polisen om det finns möjlighet.

Flashheart 2010-09-07 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 217285)
Kom ihåg, alla chaufförer, SKRIV INTE PÅ. Vägra skriva på boten på plats och spela gärna in samtalet med polisen om det finns möjlighet.

Problemet är att många inte vågar göra det i sin hemmaregion, för att då vet de att nästa kontroll för samma polis kommer att ta en timme eller två. Men om Transport hade gått ut och sagt att det är villkor för medlemskapet att aldrig skriva på något, då hade det blivit annat ljud i skällan. Snuten skulle helt inte ha tid att trakassera alla förare i två timmar för att de inte skriver på.

Spela in borde också alla göra. Här är t o m en åkare som har instruerat alla sina förare att göra det, efter att snuten hotat honom, http://www.akeri.se/svensk-akeritidn...astra-gotaland


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:34.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009