![]() |
körtider för bussförare ???
jag undrar hur lång ett kör pass på läns bussarna man kan ha:vetej:
|
Vet inte, men tror det är så i hela landet att man får köra max 5 timmar på en dag.
|
Kör- och vilotidsreglerna gäller.
Kort och koncist: Max 4,5 timmes körtid i sträck, sen måste man ha minst 45 minuters vila. Sen 4,5 timmes körtid till. Sen dygnsvila minst 11 timmar. Det är grundregeln, sen finns en sjuhelvetes massa undantagsregler - exempelvis finns en regel som säger att om man bara kör inom en radie av max fem mil från utgångsorten gäller inte vissa regler, osv osv. Men som sagt, max 9 timmars körtid per dag och max 4,5 timmes körtid i sträck. //Daniel - yrkeschaufför |
Citat:
Man kör under rusningstrafik för & eftermiddag och är ledig 3½ till 5½ timme mitt under dagen. Dessa lediga timmar, räknas ej in i arbetstiden. Så man kan börja t.ex. 05:00 och sluta första delen 09:30 och börja andra delen 14:00 och sluta 18:30 = ett omlopp från start till slut på 13½ timme, men du får bara betalt för 9 timmar. Omloppstiden låg på 14 timmar tidigare. Men efter sista strejken, så kortades omloppstiden ner till 13½ timme. Detta har arbetsgivarna kringgott, genom att låta oss börja på ett ställe och sluta på ett annat. T.ex. du börjar i garaget tidigt på morgonen och måste ta bilen dit, sen slutar du och blir avlöst 2-3 mil därifrån. Då är du tvungen, att åka kommunalt tillbaka till garaget för att hämta bilen och detta kanske tar 1½ timme. Så istället för att ha kortat ned omloppstiden från 14 timmar till 13½ timme, så har dom i princip förlängt den med 1 timme istället till 15 timmar i omlopp. 5:00 - 20:00 med restiden tillbaka till startpunkten. Så det kokar riktigt, riktigt ordentligt, på dom flesta garagen och vilda strejker har varit på G länge. Frågan är bara, när bomben går av och trafiken står still igen. |
Citat:
|
Citat:
Förlänger du körtiden behöver du inte kompensera det, utan det går bra att förlänga körtiden till 10 timmar, max två gånger i veckan. Med andra ord blir det en sådan dag; 4,5 timme körtid, 45 min rast, 4,5 timme körtid, 45 min rast, 1 timme körtid, dygns/veckovila. Veckovilan däremot måste du kompensera om du reducerar den, men det där är inte on topic här.. Tycker ni det är krångligt? Välkommen till yrkeschaufförernas liv!:) |
Citat:
|
Citat:
Gäller förstås bara svenska förare och åkerier. Som vanligt kan utländska åkerier som Frode Laursen göra precis hur de vill medan polis och myndigheter tittar år ett annat håll... |
Citat:
Den tungagruppen som verkar i det området jag kör i. Har koll på vilka som skulle ut. Men dom har snart gett upp. Det kvittar hur mycket dom anmäler. Inget händer. |
Citat:
Jag trivs med att köra lastbil, det är ett bra jobb tycker jag. Men med de här reglerna... Jag vettefan om det är värt det, ibland känns det nästan bättre att skola om sig till något annat. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Än värre när poliser "hotar" med att kolla HELA bilen i minsta detalj, om man inte skriver på den första boten på en gång. Rent av rättsvidrigt. Kom ihåg, alla chaufförer, SKRIV INTE PÅ. Vägra skriva på boten på plats och spela gärna in samtalet med polisen om det finns möjlighet. |
Citat:
Spela in borde också alla göra. Här är t o m en åkare som har instruerat alla sina förare att göra det, efter att snuten hotat honom, http://www.akeri.se/svensk-akeritidn...astra-gotaland |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009