Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Signalbilder för dvärgar? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22209)

KMW 2009-01-25 17:37

Signalbilder för dvärgar?
 
Jag har ungefärlig koll på hur dvärgsignaler fungerar i verkliga livet.
http://www.jarnvag.net/banguide/signaler.asp
I simulatorns automatiserade värld blir det dock en viss förenkling.
Hur tycker forumet att det bör fungera om det ska vara logiskt och begripligt?

Stopp: rätt så enkelt, nästa växel står i fel läge
Rörelse tillåten: lika enkelt, nästa växel står i rätt läge
Eller ska vi krångla till det mera och blanda in linjens status efter växeln också?
Annars blir ju en dvärgsignal placerad placerad på enspårssidan
av en växel alltid visandes Rörelse tillåten.

Men de diagonala signalbilderna?
Rörelse tillåten, hinder finns
Rörelse tillåten, kontrollera växlarna
Vad i hela friden skulle de betyda i RS?

/Anders

Micke.L 2009-01-27 12:20

PÅ dvärgar tycker jag det räcker med Stopp (växel i felläge) och Kör (växel i rätt läge).

Mycket lättare både för byggare och lokisar :Fnissa: :)

dalchr01 2009-01-27 13:02

"Snett vänster" är ju användbart om man kan lägga växlingsväg till ett spår där det står fordon.

"Snett höger" däremot är det väl tveksamt om man kommer att ha nytta av.

MatsH 2009-01-27 13:09

Hej Anders!
Det hänger väl mycket på hur avancerade RS tillåter oss att vara. Och förstås hur avancerade vi vill vara. :vetej:

Jag har väldigt grunda kunskaper i ämnet, men jag vet att man i verkligheten kan begära "lokalt" när man ska växla. I princip innebär det att infartssignalerna till stationen visar rött för inkommande tågrörelser, samt att dvärgsignalerna visar snett höger, alltså "Rörelse tillåten, kontrollera växlar" (eller var det snett vänster? :confused:). På så sätt så får man tillgång till stationsområdet för växling samt att automatiska växlar frisläpps för manuell omläggning. Detta tänder även de lampor som sitter på växlarnas manöverstolpar.

Frågan är om något sådant ens skulle gå att genomföra i RS? Går det t.ex. att scripta en funktion för lokal friläggning som man får begära vid växlingsrörelser och sedan lämna tillbaka när man avslutat växlingen?

Ni som är mer insatta i järnvägsvärldens hemligheter än jag, korrigera mig gärna. :o
mvh .... Mats

Micke.L 2009-01-27 13:18

Jag tycker det låter väldigt krångligt med alla dessa "snett höger" osv :p

Som jag sa förut tycker jag att det skulle vara mycket enklare att bara ha "rörelse tillåten" eller "stop"

Fast sen kan man iof göra mer avancerade dvärgar till de som vill, dock vill jag ha ganska lätta signaler iaf =)

Olaf Lindström 2009-01-27 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Jag tycker det låter väldigt krångligt med alla dessa "snett höger" osv :p

Som jag sa förut tycker jag att det skulle vara mycket enklare att bara ha "rörelse tillåten" eller "stop"

Fast sen kan man iof göra mer avancerade dvärgar till de som vill, dock vill jag ha ganska lätta signaler iaf =)

En simulator går ju ut på att vara realistisk, och då bör ju signalbilder som finns i verkligheten och som kan skapas i simulatorn(och fylla nytta) finnas!:grin:

Att lära sig dvärgsignalerna är ju inte omöjligt på något sätt, synd om den som ska scripta dem bara om de ska skilja på tåg/växling och sånt där meck...:visslar:

Mazz 2009-01-27 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Jag tycker det låter väldigt krångligt med alla dessa "snett höger" osv :p

Som jag sa förut tycker jag att det skulle vara mycket enklare att bara ha "rörelse tillåten" eller "stop"

Fast sen kan man iof göra mer avancerade dvärgar till de som vill, dock vill jag ha ganska lätta signaler iaf =)

Signaler på järnvägen är krångligt... ;)

Jag ansluter mig till "falangen som vill ha allt..." Eller iallafall rimligt mycke :p

Kan man göra så som MatsH föreslår med växling och lokalmanövrerade växlar, så vore det toppen, men det kanske är att ta för stort tag... Men, det vore finfint. Jag skulle även önska mig i situationer, där man går in på sidospår, att huvudsignalen kvarstår i stopp, medan dvärgen ger rörelse tillåten. Finns det fordon på spåret, så ges även "hinder finns". In på sidospår ska man väl ändå inte ha "kör" i huvudsignal, tågvägen slutar väl innan man lämnar tågspår antar jag.

Antar oxå att man får kompromissa, så det blir väl en avvägning mellan vad som är rimligt att göra och dess arbetsinsats. Primärt blir jag jätteglad bara det kommer svenska signaler...

I MSTS var man ju tvungen att göra olika signaltyper, beroende på vilken situation i bangården den hade, även om dom "fysiskt" ser lika ut, tror jag hade 5-6 olika typer av 4-sken dvärgar, med olika funktionalitet. Kanske kan det vara en framkomlig väg i RS oxå?

Som sagt, jag blir jätteglad vilken nivå du än väljer, ju mer funktionalitet på dvärgar det blir ser jag som bonus i så fall. Och, det kanske kan göras i fler steg?

:)

KMW 2009-01-28 08:35

Okej, då har jag fått lite feedback.
Växelns position är enkelt men det här med fordon på spåret kan bli hur komplicerat som helst så någon medelväg blir nog nödvändigt.
Blir nog en enklare signalbild först som sedan kan vidareutvecklas om an kommer på nya ideer.

/Anders

Micke.L 2009-01-28 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av KMW
Okej, då har jag fått lite feedback.
Växelns position är enkelt men det här med fordon på spåret kan bli hur komplicerat som helst så någon medelväg blir nog nödvändigt.
Blir nog en enklare signalbild först som sedan kan vidareutvecklas om an kommer på nya ideer.

/Anders

Det låter bra :tumme_upp:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:17.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009