Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Tågklarerare ? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21495)

Antepante 2008-11-19 21:09

Tågklarerare ?

Hej ...

Jag har köpt Ånge station man är tågklarera och sånt på det och då undrar jag om det finns någon mera sån skiva Som man t.ex är tågklarerare över göteborg som man kan köpa/ladda ner ?

Erik Götborg 2008-11-19 21:14

Citat:

Ursprungligen postat av Antepante
Hej ...

Jag har köpt Ånge station man är tågklarera och sånt på det och då undrar jag om det finns någon mera sån skiva Som man t.ex är tågklarerare över göteborg som man kan köpa/ladda ner ?

Finns Norrköpingsfjärren samt Hallsbergsfjärren....

Micke.L 2008-11-19 21:19

Är det svårt i dom "spelen"?

Vad gör man?

Antepante 2008-11-19 21:23

Vet du vart dom finns ?

Micke: Aså man är en "tågklarerare" över en dag så lägger man tåg vägar och typ allt vad en tågklarerare gör....

Någon annan kan säkert förklara bätre en mig men nu vet du lite gran iaf :)

Eric B 2008-11-19 21:36

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Finns Norrköpingsfjärren samt Hallsbergsfjärren....

Norrköping är jag med på men är inte Nässjö den andra?

vfp420b 2008-11-19 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Norrköping är jag med på men är inte Nässjö den andra?

Nässjö, Norrköping, Ånge och Hallsberg finns nu. Hallsbergsspelet släpps förmodligen imorgon och finns att köpa hos SJK's webshop på b. la http://www.jarnvag.net/sjk/default.asp#datorspel

Slash2 2008-11-19 21:42

EDIT: Tobias hann före

Antepante 2008-11-19 21:48

Tack för tippsen....Måste ju köpa det dära med hallsberg :D

Micke.L 2008-11-19 22:02

Är dom värda pengarna?

Eric B 2008-11-19 22:03

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Är dom värda pengarna?

Nässjö var riktigt kul, så alla andra kan bara vara bättre hehe.

Micke.L 2008-11-19 22:05

Men jag vet inte exakt vad deklarerare gör.. Är det dom som sköter växlar å sånt eller? :o

vfp420b 2008-11-19 22:05

Citat:

Nässjö var riktigt kul, så alla andra kan bara vara bättre hehe.

Jämför man Nässjö och Norrköping så ser man en tydlig skillnad på grafiken.. Jag gillar mest Norrköping, även fast Nässjö ligger närmare mig o jag kan "mer" om man säger så ;)

Men Norrköping är absolut värt pengarna och jag hoppas att Hallsberg blir lika bra.

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Men jag vet inte exakt vad deklarerare gör.. Är det dom som sköter växlar å sånt eller? :o

En tågklararere lägger tågvägar på stationerna, alltså lägger om växlarna etc. detta sköts automatiskt via ställverk på stationerna och med enkla knapptryckningar kan man alltså lägga om en växel. I spelet trycker du på en punkt (spår 1b exempelvis) och sen på "MYN" (Mjölby norrspår/uppspår) och då läggs en tågväg mellan spår 1b och norra utfarten mot Mjölby, och sedan tar fjärren vid.

Eric B 2008-11-19 22:16

Sen har vi ju lokaltkl hehe. Bevakar tåg/växlingsrörelser längs tågspår och vissa sidospår. Kanske mer vanligen förekommande på TAM sträckor.

Erik Götborg 2008-11-19 22:36

Citat:

Sen har vi ju lokaltkl hehe. Bevakar tåg/växlingsrörelser längs tågspår och vissa sidospår. Kanske mer vanligen förekommande på TAM sträckor.

Finns ett flertal lokalbevakade stationer på de större banorna också...Hässleholm, Alvesta och Nässjö är några exempel på det, längs med Södra stambanan. Tittar vi lite västerut har vi även Helsingborg.

vfp420b 2008-11-20 00:07

Citat:

Tänkte jag inte på.. Även fast vi har gott om det på "min" bana med lokaltkl'er på "våran" TAM-bana! :D ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:12.