Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Problem med texturer/grafik (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21487)

Erik Götborg 2008-11-18 16:03

Problem med texturer/grafik

1 bifogad(e) fil(er)
Har ett problem med vissa prylar, framförallt sådant som går ner i marken en liten bit. Varje gång jag sätter ut det, blir det såhär... någon här som kanske vet vad det handlar om?

korvtiger 2008-11-18 16:21

Den där vändskiven ligger inte "under marken" utan ovanpå. Problemet beror nog på att det saknas texturer. Leta reda på objektet i cmp och kolla om något saknas.

Slash2 2008-11-18 16:43

Detta fenomen uppstår i TRS2006 (och senare?) eftersom texturen innehåller å, ä eller ö. Bengan har uppdaterat denna vändskiva och den ska finnas i Downloads, är ganska säker på att den finns hos Banbyggarna också.

Erik Götborg 2008-11-18 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av Slash2
Detta fenomen uppstår i TRS2006 (och senare?) eftersom texturen innehåller å, ä eller ö. Bengan har uppdaterat denna vändskiva och den ska finnas i Downloads, är ganska säker på att den finns hos Banbyggarna också.

Okej, tack för detta Alexander...men det är likadant med den tyska vändskivan som ingår i någon av ST-skivorna...har även den texturnamn som innehåller å,ä och ö?

Slash2 2008-11-18 17:13

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Okej, tack för detta Alexander...men det är likadant med den tyska vändskivan som ingår i någon av ST-skivorna...har även den texturnamn som innehåller å,ä och ö?

Tror att det gäller alla specialtecken tyvärr, såväl tyskans ü som svenskans specialbokstäver.

Erik Götborg 2008-11-18 17:22

Citat:

Ursprungligen postat av Slash2
Tror att det gäller alla specialtecken tyvärr, såväl tyskans ü som svenskans specialbokstäver.

Hur kommer man åt filerna där man kan ändra på detta? Var ligger dom?

theSnuFFer 2008-11-18 17:44

Citat:

Hur kommer man åt filerna där man kan ändra på detta? Var ligger dom?

Se mitt svar i denna tråd http://web.stw.se/forum/showthread.php?t=21486 "CDP Verktyg".

Handlar om hur man ändrar namn på objekt, men jag förklarar där hur man öppnar och editerar dem.

Förtydligande: Hör av dig om du vill att jag ska förklara mer exakt hur du ändrar namn på just texturerna. Upplägget är iaf. detsamma som i bifogad tråd.

//Mvh theSnuFFer

Erik Götborg 2008-11-18 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av theSnuFFer
Se mitt svar i denna tråd http://web.stw.se/forum/showthread.php?t=21486 "CDP Verktyg".

Handlar om hur man ändrar namn på objekt, men jag förklarar där hur man öppnar och editerar dem.

Förtydligande: Hör av dig om du vill att jag ska förklara mer exakt hur du ändrar namn på just texturerna. Upplägget är iaf. detsamma som i bifogad tråd.

//Mvh theSnuFFer

Hmmm...gick inte så bra det där kände jag! Ger nog upp hoppet om att ha en fungerande vändskiva :)

ekankal 2008-11-18 21:54

2 bifogad(e) fil(er)
Slinker in med en fråga jag med. Har några objekt som spökar för mej också. Har kollat i både textur och configfilerna men utan att hitta några ogiltiga tecken. En mysko grej däremot är att ingen symbol för missing kuid visas men när jag väljer weiw finns där en saknad kuid likt f*rbannat. Några av objekten som spökar funkade dock innan jag inst. SP1 (kör TRS 2006) så det kanske kan ha något sammband. Nån som har någon ide om vad det kan vara för vingel ? Visar en bild på Hellekis kiosk och Pressby. "papperstunna". MVH. Ekan

Slash2 2008-11-18 21:55

Citat:

Hmmm...gick inte så bra det där kände jag! Ger nog upp hoppet om att ha en fungerande vändskiva :)

Testa AJS Turntable annars, den är riktigt fint gjord. Finns på DLS.:)

Bengan 2008-11-19 11:26

Citat:

Erik.
En uppdatering av vändskivan, finns i denna länk nedan.

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...fs+v%E4ndskiva

Bengan 2008-11-19 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal
Slinker in med en fråga jag med. Har några objekt som spökar för mej också. Har kollat i både textur och configfilerna men utan att hitta några ogiltiga tecken. En mysko grej däremot är att ingen symbol för missing kuid visas men när jag väljer weiw finns där en saknad kuid likt f*rbannat. Några av objekten som spökar funkade dock innan jag inst. SP1 (kör TRS 2006) så det kanske kan ha något sammband. Nån som har någon ide om vad det kan vara för vingel ? Visar en bild på Hellekis kiosk och Pressby. "papperstunna". MVH. Ekan

Marktexturen till Lokkalles Hellekis kiosken innehåller någon av bokstäverna å, ä eller ö. Kommer inte ihåg vilken bokstav det var. TRS2006 plockar bort dessa texturer vid installationen, som innehåller å, ä, ö och andra udda bokstäver som tyska ü m.m.
Själva texturen finns inte med i mappen i TRS2006. Den har blivit bortgallrad och själva objektet blir vitt där texturen skulle ha varit.

Pressbyråns papperskorg. Är det papperskorgen som medföljer pressbyråkiosken från någon av Svenska Tågskivorna. Tycker att det ser så ut på formen. Bara att den ska vara blå. Om jag inte tar helt fel, så fungerar den utan problem för mig. Tycker att den ser alldeles för grå ut. Brukar annars vara kritvitt, så att det lyser på långt håll att texturen saknas.

Erik Götborg 2008-11-19 14:08

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan
Erik.
En uppdatering av vändskivan, finns i denna länk nedan.

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...fs+v%E4ndskiva

Hittade den! Tack för hjälpen.

Passar på att fråga en annan sak. Det råkar inte vara någon här som vet om det finns någon snygg vägg med tillhörande banvall ovanpå, som passar in till vinterlandskap? Har inte lyckats att hitta någon sådan...och det känns lite dumt att använda en sommarvariant, vitt landskap och brun banvall...!

Försöker bygga en snygg stigning, men lyckas inte riktigt då jag inte hittar ovanstående.

ekankal 2008-11-19 16:52

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan

Pressbyråns papperskorg. Är det papperskorgen som medföljer pressbyråkiosken från någon av Svenska Tågskivorna. Tycker att det ser så ut på formen. Bara att den ska vara blå. Om jag inte tar helt fel, så fungerar den utan problem för mig. Tycker att den ser alldeles för grå ut. Brukar annars vara kritvitt, så att det lyser på långt håll att texturen saknas.

Ja det är den p.korgen och ja, den är konstigt grå, samma som det vita du nämner, nästan självlysande. Har provat att ominst. den utan resultat. Får väl ställa ut den och använda den som lampa nånstans istället :D :D . MVH. Ekan

Bengan 2008-11-20 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal
Ja det är den p.korgen och ja, den är konstigt grå, samma som det vita du nämner, nästan självlysande. Har provat att ominst. den utan resultat. Får väl ställa ut den och använda den som lampa nånstans istället :D :D . MVH. Ekan

Rensade ut TRS2006 ordentligt nu och tog bort localmappen och allt dess innehåll, så nu har jag en hel del cdp-filer att gå igenom och installera på nytt. Blev alldeles för tungkört på slutet, med allt matrial som jag hade och sen ska vi inte prata om att hitta grejerna:mad: .

Det första som har installerats efter uppdateringen är Svenska Tågskivorna 04 & 05. Kollade upp papperskorgen och det var samma fina gråa ton som på din bild. Så felet ligger inte hos dig iallafall.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:18.