Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   No map selected ?? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20370)

mr. desa 2008-08-27 18:30

No map selected ??

Hej,

har tankat hem Hedöbanan, commitat och klart. När jag försöker öppna rutten får jag meddelandet "No map selected".......
Vad beror detta på ??

//Stefan

Andreas 2008-08-27 18:55

Har du uppdaterat Trainz till sp1 ?

Dson 2008-08-27 19:19

Jag skulle tippa på att det finns i "ö" i namnet. TRS har alltid haft problem med Å, Ä och Ö... pröva att byta namnet på banan till "Hedobanan" eller så:)

Andreas 2008-08-27 19:21

Jag har också Ö i min bana, men allt dunkar som de sak på den ..

Dson 2008-08-27 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas
Jag har också Ö i min bana, men allt dunkar som de sak på den ..

Ja, det kan nog stämma bra. Gjorde ett test med en bana jag visste hade ett å och som inte funkade. Provade att ta bort och ersätta å med a men gav ingen skillnad. Men då är det inte det, då vet vi det:)

Andreas 2008-08-27 21:12

Men testa att uppdatera Trainz till SP1, vissa banor klyddar om man inte har det..

korvtiger 2008-08-28 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av Dson
Ja, det kan nog stämma bra. Gjorde ett test med en bana jag visste hade ett å och som inte funkade. Provade att ta bort och ersätta å med a men gav ingen skillnad. Men då är det inte det, då vet vi det:)

Att det är just Å som inte fungerar, beror någ på det Tyska alfabetet som innehåller Ä och Ö men inte Å.
Bara för dom som undrar.. :)

Bengan 2008-08-28 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av mr. desa
Hej,

har tankat hem Hedöbanan, commitat och klart. När jag försöker öppna rutten får jag meddelandet "No map selected".......
Vad beror detta på ??

//Stefan

Jag skulle prova och tanka hem den på nytt och installera om den. Att det bara har blivit strul vid nedladdningen förra gången.

EDIT: Använder du TRS2004 eller 2006. Tror att cdp-filen är ihop packad i TRS2006, så att den inte fungerar till TRS2004. Men detta är, bara vad jag tror.

EDIT igen: Nu ramlade kronan ner först. Du använder TRS2006. Annars, så hade du inte behövt commitat och sedan klart.

ekankal 2008-08-28 19:22

Hej. Allt är gjort med TRS 2006 SP 1. MVH. "Hedöbanbyggare" ekankal.

mr. desa 2008-08-29 16:06

Hej !
Tackar för alla svar, har nu installerat SP1 och har inga problem med att ladda Hedöbanan.

Däremot.........
Varenda utställt lok och vagn, samtliga regler, förare osv på varje bana har försvunnit i Cyberspace.... I vissa fall även en del objekt som kontaktledningsstolpar mm....
Är det så att uppdateringen medför detta ? Hur kan man i så fall släppa ut ett servicepack som inte kan hantera det som redan finns sparat ?
Tack så %¤/¤/%¤# mycket Auran.....

//Stefan

Andreas 2008-08-29 16:49

Det kan vara att du inte har de kontaktledningarna/tåg osv installerade på ditt Trainz..

Jag fick installera några saker från Svenska Tåg 2004 och 2005 för att allt skulle funka på banan...

Kristian 2008-08-29 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas
Det kan vara att du inte har de kontaktledningarna/tåg osv installerade på ditt Trainz..

Jag tycker att det framgår ganska tydligt att han har sakerna installerade. Annars hade han inte blivit av med dem.

MatsH 2008-08-29 21:34

Citat:

Däremot.........
Varenda utställt lok och vagn, samtliga regler, förare osv på varje bana har försvunnit i Cyberspace.... I vissa fall även en del objekt som kontaktledningsstolpar mm....
Är det så att uppdateringen medför detta ? Hur kan man i så fall släppa ut ett servicepack som inte kan hantera det som redan finns sparat ?
Tack så %¤/¤/%¤# mycket Auran.....

//Stefan

Hallå!
Jag är rädd för att du verkar ha missat det viktigaste av allt, nämligen att SP1 måste installeras på en orörd installation av TRS2006. Med andra ord:
  • Gör backup på allt du vill spara
  • Avinstallera TRS och ta bort alla filer
  • Installera TRS igen, men starta det inte
  • Installera SP1
  • Lägg tillbaka allt sparat materiel

Jag är ganska säker på att detta även står i installationsbeskrivningen.
mvh .... Mats

mr. desa 2008-08-31 11:48

Hej Mats,

tack för ditt svar, hmmmm jag tyckte jag kollade igenom allt innan men i alla fall.....
Jag lyckades hitta en gammal back-up jag tagit och skall nu installera om alltihop.
min fråga är vilka mappar som skall föras in i den uppdaterade versionen, räcker det med local-mappen, kommer även egna banor med då, eller ligger de någon annanstans ?

Undrar,
Stefan

ekankal 2008-08-31 17:38

Citat:

Hej Mats,

tack för ditt svar, hmmmm jag tyckte jag kollade igenom allt innan men i alla fall.....
Jag lyckades hitta en gammal back-up jag tagit och skall nu installera om alltihop.
min fråga är vilka mappar som skall föras in i den uppdaterade versionen, räcker det med local-mappen, kommer även egna banor med då, eller ligger de någon annanstans ?

Undrar,
Stefan

Hej. Det räcker med localmappen, däremot ska du ta bort filen assets.tdx samt mappen Cacheinternet först. Läs mer här http://forums.auran.com/trainz/showthread.php?t=80 MVH. ekankal.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:42.