Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ljud vid trackmarks? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=15870)

Johnaz 2007-04-30 14:55

Ljud vid trackmarks?
 
Vet inte om detta är rätt forum men jag försker. Finns det någon sätt att göra så att man kan spela ljud när man kommer vid ett trackmark eller kör över en vald del av ens bana?
Tacksam för svar
Johnaz

hgkn 2007-05-01 09:15

1 bifogad(e) fil(er)
Om du vill att tåget skall tuta använder du Whistle Sign Rule.

Johnaz 2007-05-01 19:43

Okej
 
Okej men jag tänkte mer på utrop och liknannde när man själv kör tåget alltså en ljudfil som spelas när man kör över en bestämd trackmark eller punkt

nosen4 2010-07-22 13:46

Livar upp!
 
Livar upp denna gamla tråden, undrar i princip samma..

Om man har en inspelad ljudfil, och vill att den ska spelas upp när man passerar en viss punkt, går det att ordna på något vis?
:)

korvtiger 2010-07-22 18:13

Visst går det!
Sätt ut en trigger där du vill att ljudet ska spelas, sedan går du in i rule-editorn(edit session rules), som du hittar i övre menyraden i surveyor, lägg till en rule som heter "Trigger check"(inbyggd i spelet). väljer du edit kan du välja vilken trigger och om det är bara ett visst lok som gäller.
Sedan lägger du till regeln "Play sound" (också inbyggd) placera den under trigger check rulen och flytta den ett steg till höger. Nu är det ett barn (child) till trigger check och kommer att startas först när trigger check uppfylls.
Ljudfilen ska vara i wav-format och läggas i en html-content som du skapar i CMP/2/3. Du behöver inte ha någon html fil, bara skapa ett nytt content av httml-typ och lägg filerna där. Leta sedan reda på dem via rulen i surveyor.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:01.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009