![]() |
Broknostruktioner,
Jag fick det i läxa över låvet i no ( teknink) att lära mig lite om brokonstruktioner, om non vet något så säg gärna något ja vill gärna lära mig , måste veta va trianglahar me de hela att göra , det är till en uppgift om att kuna bygga en 80cm lång bro med 50 glaspinnar o den sa kunna hålla uppe 2kg
|
Glaspinnar? Det håller nog inte så bra... :/ (ironi)
Men om du vill ha hjälp, fråga i något tekniskt forum eller något sånt så kan du nog få ett bra svar på din fråga. :) |
Man kan väll limma de lr ?
|
haha, det låter ju som en spännande uppgift :D
hur lång är en glasspine 1,5 dm? och hur bred ska bron vara? får man använda ngt annat material än glasspinnar? går åt typ 5,3 glasspinnar (med utgångspunkt på att 1 pinne är 1,5dm) för att få fram 8 dm, och detta bara om man lägger dom brevid varandra. om man då tänker sig att man måste ha en glaspinen vid varje skarv (då blir det lite stabilare) så kommer det gå åt ytterligare 5 (finns 5 skarvar) så då för att göra en lång bit som är 8 dm lång så går det åt 11 hela glasspinnar så då har du 39 kvar... hur hög ska bron vara? 2kg, är det på en spec. punkt eller är det över hela bron? hjälper gärna till mera, sånt här är kul :D |
Problemet, leoj, är ju...
... bara det att då har ju inte v10 gjort sin läxa - utan det är du som har gjort den.
V10 har då inte utvecklats ett dugg under tiden, utan bara åkt snålskjuts. ;) V10 borde nog få svenskaläxa också, i mångfald...:D |
bjä, bjä ^^
var mer ute efter att ränka på hur många pinnar som fanns kvar.. för om han pratar om trianglar så finns det inte så mkt mer kvar att hålla upp bron typ.. och vad vill du veta med trianglar? de är trekantiga, men vad vill du veta med dom? |
asså uppgiften var att bygga bron , resten skiter dom i , man får 50 glasspinnar , man får limma , de fins ingen gräns för hur bred den ska vara men man behöver bara bygga själva ramen :D
|
tips
Du kanske lättare kan lösa uppgiften efter lite spelande av någon brobyggarsimulator. ;) Höhö Brobyggarsimulatorer: (gratis demo för nerladdning) Pontifex Bridge Construction Set Bridge It (kräver hyfsat bra grafikkort för att kunna startas) Lycka till med uppgiften och jag tror på något liknande "sicknote"s idé! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:33. |