Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Fel med Interior vagn uppåned (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=15560)

LokKalle 2007-03-28 19:59

Fel med Interior vagn uppåned

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Någon som vet vad det kan vara för fel när vagnen ställer sig på näsan ned mot rälsen i interior?

Har kollat på allt jag kan komma på. Pointen som står för cabfront sitter där den skall i mitten. Har försökt att vrida pointen 90 grader fast problemet kvarstår.
Kamrernas inställningar skall inget ha med detta att göra, vad jag förstår.
Har kopierat config interior med den till Z4p och satt in de värden som skall vara plus kuid nr.
Finns det en speciell config för interior till vagnar som jag missat?

Tacksam för svar snarast. Verkarn är illa ute igen!

Med vänlig hälsning
Kalle

Json 2007-03-28 20:17

tror det har att göra med roteringen av pivot-punkten igen! Hade samma problem fast i MSTS, där hjulen på en vagn ställde sig på högkant... Gör en box och kontrolera att inredningens rotation är densamma som den nya boxens :)

Det kan även vara att helpern (a.cabfront) är roterad, men behöver inte vara det....

LokKalle 2007-03-28 20:44

1 bifogad(e) fil(er)
Hej Json!

Tack för svaret.

Jo. Nog har jag trasslat till Gmax grundinställning en del. Musen min är dålig (batteri driven) så den slinter ibland vilket medför en del problem.

Som du ser på bilden så kan jag inte längre se pivot och flytta detaljer direkt genom att peka på pivoten. måste hela tiden ändra kordinatriktning där uppe som du ser inringat med rött.

Där emot så har nog inte det varit något problem vad gäller exporten. Har exporterat vagnen utan cab och då fungerar det som det skall.

Fast det skadar kanske inte att installera om Gmax. Fast har du tips om hur jag gör för att få tillbaka pivot i sitt ursprung så kan jag testa med en ny export av interior på vagnen.

Har kollat med en box som du sa fast svårt att veta var åt pivoten pekar i nu läge.

Kalle

MatsH 2007-03-30 00:35

En liten tanke bara.
pointen för cabfront, placerade du ut den i topp-vyn? Om inte så kan det var det som är problemet.

Hoppas att det löser sig.
mvh .... Mats

LokKalle 2007-03-30 19:10

Hej MatsH!

Har för mig att satte in alla pointen i toppvyn och justerade dem där till dit de skall vara.

Har installerat om Gmax fast problemet kvarastår.
En annan sak. Pointerna i själva korgen till vagnen sitter ju där de skal inkl. cagbfront. Fast i interior så skall man ju sänka hela ekipaget i z:a led så att pointen för cabfront kommer i z:a noll liksom i y och x kordinater.

Den här gången har jag inte satt samman alla delar med attach utan jag selectade/tände alla delar till vagnen och sänkte allt i frontvyn med musen till där interior cab a.cabfront skall vara. Kan det vara något sådant som kan strula till det?

Hälsninar
Kalle

svenolov 2007-03-31 06:45

När du ändå är på tråden LokKalle, så får du ett litet tips här till Y7:ans motorvagn.

Jag är ju ingen 3D designer, så jag måste fråga någon hur man bär sig åt för att få en hytt i bägge ändar på ett lok, och göra så att modellen kan ändra körriktning. Följande svar kanske är till hjälp för att få din vackra Y7:a körbar i båda riktnigarna.

Citat:

Ursprungligen postat av andi06
Pressing Alt-C in cab mode does make the driver turn around. You don't need two cab models but you can cheat by providing a.cabfront and a.cabback helper points, both at 0,0,0 but pointing in opposite directions. If your cab is symmetrical this will enable the driver to turn around on an Alt-C key press.

Fritt översatt: Att trycka Alt-C i cab mode gör att körriktningen ändras. Du behöver inte två hytt modeller, du kan fuska med att tillhandahålla a.cabfront och a.cabback hjälp punkter, båda två vid 0,0,0 men som pekar åt motsatta håll. Om din hytt är symetrisk, så kommer föraren ha möjlighet att ändra körriktningen med Alt-C.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11.