![]() |
Bilder från Såtenäs Airshow 2006
5 bifogad(e) fil(er)
Den 18 juni besökte jag flygflottiljen F7 Såtenäs där Airshow 2006 ägde rum. Jag tog lite bilder som kanske kan vara av intresse.
Bild 1 och 2: Breitling Jet Team Bild 3: SAAB 37 Viggen Bild 4: Viggen inför landning Bild 5: Ett C-17 plan Det var förövrigt en hel del flightspotters där med sina kameror och anteckningsblock. |
Mycket fina bilder Rasmus! Gilalr mest C-17planet.!
|
Jätte fin Rasmus:tumupp:!
|
C-17 är ett modifierat Herkules plan?:D
Häftiga bilder. |
Superklara och superfina bilder. Mvh Johnny Nilsson
|
Citat:
|
Citat:
Har läst någonstans att Sverige ska köpa ett eller flera C-17, nån som vet något om detta? |
Citat:
|
Citat:
C130 Hercules är ett litet plan i jämförelse med dess moderna konkurennter. Ett förslag har gått till den svenska regeringen från försvarsmakten tror jag om att få hyra in 2 st amerikanska C17 plan som har mycket större lastkapacitet samt längre räckvidd och mindre underhållskostnader än vad c130 har. Fördelen med Hercules är att den har kort start och landningssträcka men skillnaden är liten i jämförelse med C17. Som vanligt sa försvarsfientliga Miljöpartiet samt Vänsterpartiet nej till detta förslag att köpa eller hyra dessa C17 plan. Synd tycker jag. För i framtiden kan inte sverige bidra med hjälp till katastrofområden/krisområden för att vi snart inte har kapacitet att genomföra detta. |
Citat:
Åter till ämnet: Det bästa vore väl att man struntade i att köpa de numer 70 st övertaliga JAS 3-plan och köpa några rediga C-17 som till skillnad från JAS gör mer nytta än förstörelse. |
Ja, synd att Norge inte verkar nappa på vårat erbjudande att sälja ett gäng JAS plan av senasten typen till dem för förmånliga priser. Där har vi nackdelen med att inte vara med i NATO, det går inte att konkurera med de stora amerikanska försvarsjättarna. Norge kommer nog troligen att köpa amerikanska svindyra stealth jaktplan till ingen nytta.
C17 planen är inte billiga de heller, ett par miljarder kronor st kostar de. Eftersom att vi bantar det lilla försvar vi trots allt har så kan vi ju skrota allt överflödigt materiell som man inte kan skänka bort eller som inte vill köpa. |
Tack för alla kommentarer! Alltid lika kul att få kritik för det man visar :).
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:02. |