Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   DTG - Train Simulator - Allmänt (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Tips och tricks (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=17386)

Tomas 2007-10-12 21:20

Tips och tricks
 
Tänkte en tråd där vi kan posta tips och tricks (och hålla tråden lite ren ifrån duskussioner för att lättare se själva tipsen).

3 saker har jag just nu.
  • Vad nästa signal visar kan man se i Förarguiden (F3 knappen) nere till vänster där det står hur långt det är till nästa signal så är det grönt/gult/rött för nästa signal.
  • För att lägga om växlar längre framför en via kartan, Shift+klicka på de blå cirklarna så läggs de om (de manuella som man får lägga om vill säga, det är ju inte alla som alls går att lägga om).
  • För att få tillkoppling av vagnar att fungera, backa/kör emot långsamt och stanna så att bufferterna knappt nuddar varandra och tryck Ctrl+Shift+C. Kör man ihop mer så får man konstiga effekter där tåget delas på andra ställen istället med glapp emellan.

/Tomas

Fredrik 2007-10-12 23:42

På vissa tåg/lok finns det odokumenterade funktioner. På HST kan du t.ex trycka på B för att dra ner solskyddet

Tack till cyklisten för detta tips.

espendylmodulatorn 2007-10-13 01:07

Hst
 
Man har även "parkeringsbroms" om man trycker på den knappen på panelen.

espendylmodulatorn 2007-10-14 14:18

Tågväg
 
Snappade upp det här nånstans:
I free mode kan man klicka på dom gula skyltarna ("click on sign"), så läggs en tågväg till stationen vars namn finns på skylten.
Testat några ggr och det verkar funka :)

mvh
Håkan

fura 2007-10-14 22:55

Titta åt alla håll
 
Jag kanske har missat det i manualen men håller man ner höger musknapp så kan man välja fri synvinkel - dock inte i 360°.
/Mats

Totte 2007-10-15 15:59

Kan någon ge mig tips om hur man ändrar starttiden, årstider och väderförhållande? Tacksam för vettig svar.
Det är för jag vill testa hur det går i mörker och väderföhållande.

Bombardier Train 2009-05-30 15:30

Öppna dörrarna går att göra med bokstäverna TY intryckta.

X10rules 2010-01-05 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 134270)
Kan någon ge mig tips om hur man ändrar starttiden, årstider och väderförhållande? Tacksam för vettig svar.
Det är för jag vill testa hur det går i mörker och väderföhållande.


Gå in på tågläget. Klicka inte någonstans när du kommit dit, och längst till höger på skärmen finns då en ruta. Dra fram den, och där kan du ändra tid, årstid och väderförhållande. :D

Pierre 2010-01-15 19:13

Jag satte ut ett Rc-lok och några vagnar (i edit-mode). Sen när jag skulle ge loket lokförare, så var det omöjligt att få lokföraren i rätt hytt. Så när jag skulle köra fick jag byta hytt direkt. Kan man vända loket när man sätter ut det, hur gör man det?

Micke.L 2010-01-15 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 201636)
Jag satte ut ett Rc-lok och några vagnar (i edit-mode). Sen när jag skulle ge loket lokförare, så var det omöjligt att få lokföraren i rätt hytt. Så när jag skulle köra fick jag byta hytt direkt. Kan man vända loket när man sätter ut det, hur gör man det?

Du markerar loket (direkt när du placerat ut det) då kommer det upp en symbol ovanför detta. Tryck på denna så vänder du loket :)

Pierre 2010-01-15 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 201638)
Du markerar loket (direkt när du placerat ut det) då kommer det upp en symbol ovanför detta. Tryck på denna så vänder du loket :)

Gud vad enkelt, tack Micke L!

Micke.L 2010-01-15 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 201639)
Gud vad enkelt, tack Micke L!

Ibland blir man förvånad att man inte märkt sånna enkla grejer tidigare.

Jag hade ingen aning om hur man skulle ta bort scenarion i RS, så visade sig att det bara var att markera och klicka på delete :o

UKJ 2010-04-11 16:00

Import
 
Hej jag har gått från Railsimulator till Railworks nu är det så att jag har köpt till en del addons till Railsimulator kan man importera dem till Railworks?

Micke.L 2010-04-11 16:23

Citat:

Ursprungligen postat av UKJ (Inlägg 208084)
Hej jag har gått från Railsimulator till Railworks nu är det så att jag har köpt till en del addons till Railsimulator kan man importera dem till Railworks?

Ja det går. Om du öppnar railworks-fönstret (innan man tycker på Start Railworks) Och sen väljer du fliken "Package Manager" och sedan "install legacy Railsimulator addon"

Hawk 2010-08-01 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 134270)
Kan någon ge mig tips om hur man ändrar starttiden, årstider och väderförhållande? Tacksam för vettig svar.
Det är för jag vill testa hur det går i mörker och väderföhållande.

I RW-Tools kan man ändra årstider väder tid mm
Jag brukar ändra scenarium som är vår till sommar, så blir det lite grönare och skönare;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009