Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om 3D-design (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Lite modellerat, för fler simulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21820)

Bengan 2009-01-19 09:29

Liksom sealpower, så har jag också följt bygget utan att säga något. För att det är så förbaskat svårt att finna nya ord. Blir ju bara, en upprepning utav vad alla andra säger. Även om det är sagt, ett flertal gånger från andra. Så ser det förbaskat snyggt ut.

sealpower 2009-01-19 15:38

Där ser man, storsmiskad av erfarenhet och tresidiga cylindrar :o

Men man lär ju så länge man lever :)

Nickar dock igenkännande åt ditt sätt att göra fönster :D

Mazz 2009-01-20 02:18

2 bifogad(e) fil(er)
Tack Bengan!
Citat:

Ursprungligen postat av sealpower
Där ser man, storsmiskad av erfarenhet och tresidiga cylindrar :o

De vete 1000... :D Skulle möjligtvis va det där med cylindrarna då...

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower

Men man lär ju så länge man lever :)

Jag lovar... Det finns fortfarande massa saker att lära sig hela tiden... Tänk om man bara kunde trycka in ett extra stort USB-minne... Hmm, nähä...

Lite stämmningsbild från kvällens pyssel... Strömavtagarna ser inte så spretiga ut längre..

ekankal 2009-01-20 02:35

Imponerande. Det är ju för f** nästan så att loket är verkligare än förebilden från verkligheten :D . Verkligen imponerande. MVH. Ekan

Antepante 2009-01-20 07:39

Aså det är as snyggt !

MatsH 2009-01-20 20:29

Det verkar som att du fått ordning på trisolatorerna i alla fall. :applad:
Snyggt! :Yeah:

(Har bara lite kul med nya smileys :visslar::oskyldig:) :grin:
mvh .... Mats

Marcus Gustavsson 2009-01-20 20:46

Snyggt! Väldigt snyggt!

Citat:

Ursprungligen postat av MatsH
Det verkar som att du fått ordning på trisolatorerna i alla
fall. :applad:
Snyggt! :Yeah:

(Har bara lite kul med nya smileys :visslar::oskyldig:) :grin:
mvh .... Mats

Haha jag tyckte det stod triss lotterna :ber: :applad: och nu tillbaks till att :Yeah:

Totte 2009-01-20 21:41

Snyggt jobbat, Mazz!

http://www.ani3.dk/smiles04/ny/011.gif

Deskgrunt 2009-01-21 02:43

Ser jädrigt bra ut som du vet. :ber:

Ojoj, dessa smileys lär forumadmin ångra. Hihihi... :Fnissa:

Mazz 2009-01-23 00:50

1 bifogad(e) fil(er)
Tack för alla glada tillrop... :vinka:

Trisslotterna har jag aldrig fått nån ordning på, det blir mest nitar... Trissolatorerna blev det dock lite ordning på, dom va från början inte speciellt polygonsnåla... :visslar: men, lagom kompromiss, så blev dom acceptabla... :oskyldig:

Har inte hänt så mycket synligt sen sist, förutom då plogarna som jag tycker gör mycket på ett D-lok... Oftast hade dom ju plogarna på plats, om man får tro de bilder jag sett iallafall... Passar på med annan miljö iallafall :foto:

Kul med nya smileys, kul initiativ från admin... :applad: Men nu är det nog dax attackera kudden... :godnatt:

Basse 2009-01-23 01:03

Så läckert!

Totte 2009-01-23 10:58

Hej Mazz!
Strålande jobb du har gjort! http://www.ani3.dk/smiles04/smiles4/102.gif
Nu såg jag lokets buffertar, är det aning för små? Förlåt att jag irreterar dig, men...

Mazz 2009-01-23 11:26

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Hej Mazz!
Strålande jobb du har gjort! http://www.ani3.dk/smiles04/smiles4/102.gif
Nu såg jag lokets buffertar, är det aning för små? Förlåt att jag irreterar dig, men...

Ja, o ja, nu blir jag irriterad... :grin:

Nä, absolut inte, såklart... Tack Totte för kommentaren, uppskattas stort! Jag ska kolla buffertarnas mått i kväll och korrigera om dom är fel.

:)

abjol 2009-01-23 13:51

Hei dette er et mesterverk.:tumme_upp: Gleder meg til dem kommer ut.:grin:

Mazz 2009-01-25 16:37

1 bifogad(e) fil(er)
Totte, du hade helt rätt! Bufferterna korrigerade nu. Tack! :)

Arbetet fortsätter, även om vi förlorat en simulator, så finns det ju fler...

Marcus Gustavsson 2009-01-25 16:43

Oh! :drool: Över *censurerat* snyggt! hur kan du bygga något så snyggt?! :grin:

:Yeah:

ekankal 2009-01-25 17:15

Man kan bara :applad: och göra :tumme_upp: . Helt j*vla otroligt snyggt. MVH. Ekan

Totte 2009-01-25 20:22

Bra Mazz! Buffertarna ser bättre ut! För övrigt är den kanonbra!

dalchr01 2009-01-25 20:44

Med tanke på den brydsamma situationen för MSTS2 så kommer här en fundering/vädjan. Kommer Du:n möjligen att kunna rulla ut i nuvarande MSTS???

abjol 2009-01-26 00:03

Hei jeg er enig med dere. Dette blir veldig bra. :tumme_upp::applad:

Totte 2009-01-26 09:20

Jag tänkte på lokets ljud, det är lite speciellt. Det klickar kraftigt när det accelerar. Kanske ni i forumet vet om det.

Mazz 2009-01-31 17:42

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av dalchr01
Med tanke på den brydsamma situationen för MSTS2 så kommer här en fundering/vädjan. Kommer Du:n möjligen att kunna rulla ut i nuvarande MSTS???

Dalle, jag är lessen, men loket kommer nog inte att se några spår i MSTS tyvärr... Just nu är det Rail Simulator och RS2009 som är målsimulatorerna. Anledningen är helt enkelt att jag inte vill vara begränsad till MSTS vad gäller hur-att-bygga-och-texturera och det skulle bli påtagligt mer arbete ifall man skulle porta ut loket i MSTS. Ingen skugga över denna fantastiska simulatorn som MSTS är, inte minst bevisat av att MSTS fortfarande lever och frodas. Men, för min egen del så är nog de nyare simulatorerna mer av intresse. Tycker att Marc (3Dtrains, även känd som ScaleRail-upphovsman mm) uttryckte det ganska bra här;

http://www.3dtrains.com/forums/index...dpost&p=129148

På en och samma yta motsvarande en MSTS tile klarar MSTS typ 1700-1800 objekt. På samma yta har KRS inga problem att klara 32000 objekt (träd i detta fallet) och fortfarande med god fps. Det tycker jag belyser lite grann om Rail Simulators kapacitet.


Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Jag tänkte på lokets ljud, det är lite speciellt. Det klickar kraftigt när det accelerar. Kanske ni i forumet vet om det.

Jadå, det är välkänt hos mig iallafall om det ljud o ljus som uppstår när de olika fartstegen kopplas in i ett D-lok, 16st (31st för lok litt Df). Har pejlat in vart det finns körbara D-lok i Sverige, så vi får väl se. Ambitionen finns iallafall.

Vägen till ett D-lok ute på spåren går just nu genom att skapa sig lite erfarenhet av att få ut saker i RS. Så, först lite hus, sen nån vagn, sen lok... Så, just nu modellerar jag inte så mycket, även om en o annan del ändå hittar sitt ställe på loket... Syns det vad som tillkommit sen sist? :p Modelleringsmässigt så har jag bara 13 punkter kvar att göra, så det finns ett slut inom synhåll..

Janne 2009-01-31 18:19

Du har jobbat lite med inredningen. :)

abjol 2009-01-31 21:23

Hei dette loket ser veldig bra ut. Bra jobbet. Gleder meg.:grin: :tumupp:

Mazz 2009-01-31 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av Janne
Du har jobbat lite med inredningen. :)

Nix pix, inredningen är en av de 13 punkterna... :Fnissa: Det som finns nu är bara en enkel vägg för att gränsa av hytten, samt en enkel vägg i maskinrummet... tror man till o med ska kunna se igenom loket via maskinrummet om man står rätt till...

:)

Hawk 2009-02-01 00:49

Hej:)
Läste Marc (3Dtrains) inlägg i tråden som Mazz länkade till.
Mycket intressant.
Nu när man inte längre kan skylla på att man väntar på msts2, så MÅSTE man ju ge KRS en andra chans.
Även jag tyckte KRS verkade kass, när jag installerade det första gången.:vetej:
Nu finns ju två uppdateringar, så det är kanske på tiden att man testar igen.:visslar:
Som tur va, så bröt ja inte sönder skivan som en del säkert gjorde!!! :Fnissa:

Problemet har ju varit att det inte funnits nått Svenskt materiel, men de börjar ju komma så smått nu, efter ett par år.
Tack Mazz m.flera...


Sista rutten som jag installerade på MSTS (payvare-$50.00) var 3DTrain's Western Pacific Feather River Route.
http://www.3dtrains.com/products/rou...er_river.shtml

Bild: http://hem.bredband.net/pethak/scrgrb2_resize.jpg

Den rutten tyckte jag va otroligt fin. Jag har själv tweekat rutten, så frames och laddhack är i det närmaste optimalt, men längre kommer man nog inte i MSTS!
Sedan dess så har jag legat lågt i över ett år med tågsimmar.
MSTS har jag så klart kvar på datorn, men jag bygger inget mer, väntar på Tottes rutt.
Nu finns det ju vissa "små" problem med KRS!:rolleyes:
Jag har noterat att en del som kommer ut är payvare, typ träd vegetation.
Tänker då mest på "Rural Landscapes1"
Containing 188 realistic trees, with high resolution textures for all four seasons"
http://www.3dtrains.com/products/rs1...dscapes1.shtml

Bild: http://www.3dtrains.com/screens_rs/R...scapes01md.jpg

och
RSDL goes Green! Foliage Pack 01(containing over 100 items of vegetation,)
http://www.railsimulator.com/en/node/4372

Bild: http://www.railsimulator.com/files/r...gePack01_3.jpg



Frågan är hur man gör om man vill bygga och släppa en freeware-rutt, med dessa träd inlagda?


Mazz 2009-02-08 02:11

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Hawk


Frågan är hur man gör om man vill bygga och släppa en freeware-rutt, med dessa träd inlagda?


Ja, det där är en fråga jag oxå funderar på, hur det i praktiken ska gå till.. jaja, det lär väl visa sig vartefter...

Ds/Dg-loket står just nu och vilar sig, för att byggherren ska försöka dra på sig lite erfarenhet att exportera rörliga saker till RS, inte bara hus... Så, bra kanske då att försöka träna på O-vagnen, som ju ändå ska fås till... Kanske inte den finaste vagnen man tar fram om staden får fint besök, men gamla kämpar behövs ju dom me... :oskyldig:

Har bara bufferterna kvar att lodda och texturera, sen hoppas jag kunna få vagnen i RS, ska bli spännande.. Sen är vagnen långt ifrån klar, skulle väl vara kul at få till en lite mer nyreviderad vagn oxå eller iallafall en som sett färg mer nyligen än 20 år typ... Mycke detaljer ska till oxå, men är lite ivrig att få ut den på spåren... :p

Fredrik 2009-02-08 08:45

Modellen ser jättefin ut men jag är inte helt positiv till texturen. Kan tycka att den är lite för ljus så att säga och därmed blir harmonin lidande.

En nyreviderad vagn skulle jag gärna växla runt med! :tumupp:

Marcus Gustavsson 2009-02-08 10:11

Jag kan DELVIS hålla med Fredrik, fast jag ser gärna den färgsättningen med! Gärna med lite kol i! :drool:

:Yeah:

Mazz 2009-02-08 11:42

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Modellen ser jättefin ut men jag är inte helt positiv till texturen. Kan tycka att den är lite för ljus så att säga och därmed blir harmonin lidande.

En nyreviderad vagn skulle jag gärna växla runt med! :tumupp:

Du har helt rätt, den är för ljus så som den är här. Ska kolla ute i simulatorn först iof, men sen är det ju så här att en O-vagn som ser så här sliten ut, har absolut inte så här raka stolpar heller...

Inte lätt att hitta en O-vagn nuförtiden... De man hittar i Stockholmsområdet är tyvärr helt nedklottrade. Har dock några bilder på en finare vagn, dock saknar jag kompletta bilder av vagnen, men ska göra ett försök att få till det.

Dock får nog den här bli med sen också, om än i lite mörkare ton.

MatsH 2009-02-08 14:24

Hej Mats!
Jag har lagt upp en fil med lite O-vagnsbilder i min mapp på Banbyggar-ftp'n. Det är inte världens bästa bilder, men kanske någon kan komma till användning. Jag kan troligtvis ordna lite bättre bilder så småningom, men nu är det tyvärr alldeles för mycket snö för att göra något. :(

mvh .... Mats

Förresten ... Snygg modell! :tumme_upp:

Mazz 2009-02-08 17:26

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av MatsH
Hej Mats!
Jag har lagt upp en fil med lite O-vagnsbilder i min mapp på Banbyggar-ftp'n. Det är inte världens bästa bilder, men kanske någon kan komma till användning. Jag kan troligtvis ordna lite bättre bilder så småningom, men nu är det tyvärr alldeles för mycket snö för att göra något. :(

mvh .... Mats

Förresten ... Snygg modell! :tumme_upp:

Ahh, lysande, man tackar! Ja, bilder behövs absolut. :)

Nu är vagnen ute på spåret iallafall och ja... Vacker är ju inte texturen... :rolleyes: Nu ska jag bara försöka på kopplet att fungera oxå, blir tjatigt att bara kunna putta omkring vagnarna...

Hawk 2009-02-08 20:28

1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Du får gärna använda min textur fråm msts, den e rätt snygg:rolleyes:
OMS_06

Mazz 2009-02-09 00:48

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
Hej
Du får gärna använda min textur fråm msts, den e rätt snygg:rolleyes:
OMS_06

Tackar så mycket för erbjudandet, det uppskattas! :tumupp: Just nu tror jag dock att jag har så jag får ihop vagnen iallafall. Men, jag tar gärna en kopia ändå av din fina textur, det behövs ju gärna varianter ju. :)

Nu fungerar vagnen även att dra i tåg, så ett litet steg i taget så ska det nog bli en O-vagn tids nog... :kora:

Axelboxar o lagergafflar etc ska målas om oxå, så det passar med den lite mer reviderade målningen. Sen är det massa andra saker som ska göras oxå, men loddad är den iallafall...

Marcus Gustavsson 2009-02-09 10:34

mycket mycket snyggt!:drool:

:Yeah:

Totte 2009-02-09 10:41

Målningen till höger passar mkt bra! Bra jobbat, Mazz!

Marcus Gustavsson 2009-02-09 11:38

jo annars kan man ju mixa lite ;) vagnarna har ju sällan samma färg hela vägen:Yeah:

Mazz 2009-02-14 14:20

1 bifogad(e) fil(er)
Färg och patinering börjar nog närma sig slutgiltigt utförande nu, tror jag. Fortfarande en del kvar att göra. :)

Marcus Gustavsson 2009-02-14 15:10

fruktansvärt snyggt!

Totte 2009-02-14 19:13

Jag hittar inget som jag kan anmärka. Jättesnyggt gjort, Mazz!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:18.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009