Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Community-ware - Finns det intresse? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21973)

Fredrik 2009-01-05 22:00

Community-ware - Finns det intresse?
 
Hej!
Du har nu kommit till en informationssida om Community-ware.


Jag var inte med i Community-wareprojektet. Kan jag köpa modellen i efterhand?
Ja det går bra. Du betalar samma pris som det slutgiltiga andelspriset var.

Var beställer jag modellen?
Här - Beställningssida för Community-ware
All beställning och nerladdning sker via vår Members Area. Där kan du lätt hålla koll på vilka CW-produkter du köpt eller tecknat intresse för.


Hur ser modellen ut. Har ni något exempel?
Ja här är en bild på Rc-loket

[IMG]http://brightphoto.se/ebuzz/1.jpg[/IMG]



Vad är Community-ware?
Nedan här finns historien bakom Community-ware


Jag och bland annat Janne och Mazz här på forumet har funderat en del på det här med 3D-byggande. Det finns en hel del modeller man skulle vilja se men som aldrig blivit byggda. Tågsimulatorhobbyn i vårt land är ganska begränsad. Jag har därför varit i kontakt med ett ca 10-tal företag och frilansande 3D-artister. Vi har även testat ett av företagen och bett om ett bygge som vi nu förfogar 3D-filerna till.

Jag kom på en idé som Janne har förfinat och det är vad vi kallar Community-ware. Vår idé är att låta er teckna intresse för ett bygge av en modell. Tanken är att det ska bli en högdetaljerad modell som passar för de simulatorer som kommer och finns idag (Microsoft Trainsimulator 2, Railsimulator och TS-2009) Ju fler vi blir desto lägre blir priset för var och en. Alla som vill vara med och få ta del av modellen får anmäla sitt intresse och allteftersom folk ansluter sig sjunker vars och ens andelkostnad.

De som är med och beställer en modell får under resans gång via en tråd i forumet följa utvecklingen av modellen. Här har då alla möjlighet att ifrågasätta, komma med påpekanden eller bifoga ytterligare information som kan göra modellen bättre. Alla kan bidra och se till att just den där detaljen som jag sett den kommer verkligen finnas där på modellen.

Den modellen vi inledningsvis låtit bygga tog totalt 7 arbetsdagar och det är inte speciellt lång väntetid för att få sin modell. Däremot kan det ta en stund att få över modellen från 3D-formatet in till simulatorerna då den delen måste vi göra själva. När det väl är klart har vi full tillgång till modellen och textur, kan varianter på målningar och mindre versionsändringar vara lätta att göra för att på så sätt utöka antalet versioner. Låt säga att andelen landar på 90 kr. Därefter gör vi några ommålningar, vi säger 3, då får du 3 versioner för 90 kr vilket då blir 30 kr/st vilket måste anses som bra pris. Dessutom vet du med dig att du kommer använda modellen i den simulator du vill. Har du två simulatorer behöver du endast betala en gång. Det är tillgång till modellen du betalar för.

Finns det intresse för detta?
Att det finns synpunkter på att hobby inte bör kosta är vi väl medvetna om och det är vi inte direkt intresserade av att diskutera här (för och emot) utan vi vill bara se om det finns intresse för att jobba vidare på detta. Vi kan betrakta det här som en slags omvänd payware, eller som vi uttrycker det Community-ware. Alla som vill vara med och få tillgång till modell bidrar ekonomiskt i förväg innan beställning av modell sker. Företaget vi kommit i kontakt med vill gärna göra flera modeller. Dock krävs det att vi har bra ritningar och mycket foton till hands för att företaget ska kunna göra modellerna så pass bra som vi vill.

Vad händer om fler vill ha tillgång till modellen efter att den är klar?
De som vill ha tillgång till modell som redan är klar betalar samma andelskostnad som övriga redan betalat. Dessa pengar läggs i en pott som gör att nästa bygge redan har en liten summa insamlad och på så sätt blir det lägre andelskostnad för de som tecknar sig för nästa modell. Man skulle kunna säga att de som vill ha modellen i efterhand subventionerar nästa bygge. Vilket är alla till gagn.

Vad är fördelen med allt detta?
Fördelen är att man på ett ganska snabbt sätt och till rimlig kostnad kan få högdetaljerade modeller till våra simulatorer oavsett vilken plattform man är intresserad av (Train simulator 2, Railsimulator eller Trainz). Man är också delaktig och kan vara med att bidra med hjälp och synpunkter på byggandet. En annan finess är att man vet innan modellen är beställd hur mycket den kommer att kosta per person.

Hur sker intresseanmälan?
Intresseanmälan gör man via en forumtråd varmed man registreras som intressent. Detta förutsätter givetvis att vi redan kommit överens om vilken modell som är aktuell att ta fram. Vi redovisar öppet kostnaden för modellen och för varje gång en ny intressent tillkommer visas vad var och en kommer att få betala för att få tillgång till modellen. Ju fler intressenter desto lägre andelskostnad.

Hur sker betalning?
När vi tycker att vi fått ihop tillräckligt många intressenter och vi är nöjda med andelskostnaden är det dags att binda sitt intresse genom att föra över pengar till ett bankkonto. Genom detta konto kommer sedan modelltillverkaren att få sin betalning.

Jag vill återta min intresseanmälan, går det?
Man kan återkalla sin intresseanmälan om man som individ tycker att kostnaden är för hög, vilket i och för sig drabbar alla, men man kan inte återkalla anmälan om ordern redan är lagd dvs pengar skickats i förskott till bankkontot.

Vilka modeller kan vara intressesanta?
Modeller som vi har högt på vår lista (och som vi tror är populära hos Er också är) i fallande skala:
  • Rc-lok (gärna flera ur serien och med flera olika målningar)
  • T44
  • T43
  • X10-X14
  • 60-talsvagnar
  • X1
  • X9
  • Y6

Listan kan säkert göras lång. Vi har medvetet inte tagit med D-lok då vi alla sett Mazz bilder av hans bygge. Det vore väldigt dåligt att bygga något som någon annan redan håller på med. Mazz och Sealpower har också påbörjat en del ångloksbyggen därför finns för närvarande inga ånglok med.

Vi vill också göra er uppmärksamma att detta endast rör fordon. Objekt så som till exempel stationshus och andra järnvägsrelaterade byggnader är inte tänkta att byggas/beställas på detta sätt utan som vanligt och släppas som freeware.

Några bilder från byggandet av vårt första projakt - Rc-loket Bilderna visar inte den slutgiltiga modellen.

http://brightphoto.se/ebuzz/1.jpg

Och till sist - för att slippa diskussionen om Payware ber vi alla försöka förstå att detta är inte Payware. Det finns inget vinstintresse. All betalning sker frivilligt i förskott. All som betalar för sin andel deltar i vad vi kallar Community-ware och kan därmed vara med och påverka

Slash2 2009-01-05 22:29

Jag är intresserad så länge modellerna är välscriptade, som de polska EU06/EU07-loken och SVoyagers C20. Snygg modell med bas-script är lite som att köra Windows 1.0 på en sprillans ny dator med alla de senaste komponenterna tycker jag, inget jag skulle lägga pengar på.
Jag gillar dock idén med att ju fler som bidrar, desto lägre blir andelspriset. Betydligt bättre än payware!

Marcus Gustavsson 2009-01-05 22:32

Jag tycker att detta låter skit bra och som man ser på bilderna håller ju modellerna hög kvalitet! men som slash2 säger så måste modellerna vara bra scriptade för att hålla den nivån så att det faktiskt blir värt priset.

Men hur hade ni tänkt att modellen skulle passa till alla nuvarande simulatorer och dom som är på gång ? för det finns ju inget universalt fil format som passar alla, kommer det inte höja priset om dom ska sitta och göra typ 5 olika fil-format av modellen? och kan man då använda modellen i flera simulatorer samtidigt? till exempel om man har både TRS 06 och rail simulator installerar på datorn kommer man då kunna ha modellen både i TRS och RS ?


Mycket bra idé! och jag är mycket intresserad av detta ;)

Janne 2009-01-05 22:32

Jag har en oöppnad kartong med Windows 1.0! Eller hade, min bror har den i sitt "museum".

Fredrik 2009-01-05 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson
Men hur hade ni tänkt att modellen skulle passa till alla nuvarande simulatorer och dom som är på gång ? för det finns ju inget universalt fil format som passar alla, till exempel om man har både TRS 06 och rail simulator installerar på datorn kommer man då kunna ha modellen både i TRS och RS ?

Vi får modellen i 3D Studio Max-format som alla tågsimulatorer till dato klarar av utan problem. Utifrån det formatet finns det sedan verktyg till respektive simulator för att få in modellen.

På din andra fråga är svaret Ja. Modellen exporteras till de aktuella simulatorerna.

Fredrik 2009-01-05 22:51

Jag har editerat texten ovan och lagt till följande som jag vill förtydliga

Vi vill också göra er uppmärksamma att detta endast rör fordon. Objekt så som stationshus och andra järnvägsrelaterade byggnader är inte tänkta att byggas på detta sätt utan som vanligt och släppas som freeware.

Marcus Gustavsson 2009-01-05 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Vi får modellen i 3D Studio Max-format som alla tågsimulatorer till dato klarar av utan problem. Utifrån det formatet finns det sedan verktyg till respektive simulator för att få in modellen.

På din andra fråga är svaret Ja. Modellen exporteras till de aktuella simulatorerna.


Ja men då är jag med!

Iden är ju lysande! men då borde det ju även finnas någon stans man kan lägga förslag själv på lok och vagnar så att folk kan teckna intresse så kan en administratör ta och skicka iden vidare när det finns si och så många intresserade, eller det kanske ni redan hade tänkt på ? ;)

Jag uppfattade inget om det i texten men jag kanske bara läste dåligt ;)

Hur som helst, det är ju en helt klart bra idé då man kan få fram modeller som håller en hög kvalitet och på en kort tid utan risken att modellen aldrig släpps..

Men, när en modell släpps och man är intresserad av den modellen så köper man den efter släppet, måste man då betala för nästa modell också då man enligt er sanktionerat den modellen redan och hur ska man då få tag på modellerna och vem håller reda på om någon som har betalt får sin produkt ?!


är väldigt intresserad av detta och följer med stor spänning utvecklingen! :D :D

sealpower 2009-01-05 23:05

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Mazz och Sealpower har också påbörjat en del ångloksbyggen därför finns för närvarande inga ånglok med.

Vill förtydliga och nämna att allt material som är påbörjat och offentligt visat innan projektets början (iaf mina grejer :cool: ) självklart kommer att släppas som freeware, då det enligt mig annars vore en oschysst marknadsföringsmetod.

Community-ware låter som ett helt utmärkt sätt att lösa det hela på, även om jag inte fattat riktigt hur det hela ska fungera. Om inte annat låter det bra :)

Kan passa på att ge beröm för den fina rälsbussen (till vem som nu står bakom) riktigt rent och fint, snyggt edge-flow och mesh-arbete:tumupp: :tumupp: :tumupp:

För övrigt: Fredrik! Jag känner mig tragiskt oinformerad!

Mazz 2009-01-05 23:06

Det är ju ett arbete som ska göras med att konvertera respektive modell till sin respektive simulator, men så småningom får man ju rutin på det och dels så kan det ju vara fler personer som konverterar till den simulator den är mest van vid. Så har vi gjort med de få objekt jag gett ut, där MatsH förnämligt konverterat modellen till Trainz.

En eloge till Fredrik som funderat, kollat och sedan även testat det här. Hilding-bussen visar ju verkligen vilken nivå det handlar om. Jag glädjer mig extra för att det är adresserat till flera simulatorer och inte ett märkes-race, det är jättebra för hobbyn i sin helhet tror jag. Hoppas på att ni i forumet gillar den här iden också, det ger oss ju möjlighet att få ett antal fina modeller på banan och även en bra start för MSTS-2 när den nu kommer.

De modeller jag har på agendan och arbetar med ska naturligtvis följa samma linje, konverterade till dessa 3 simulatorer. Mina modeller är freeware.

Pierre 2009-01-05 23:13

Det låter klart intressant, men är lite man undrar...

1. Har ni klart vilka/vem som ska exportera till dom olika simmen? Eftersom det är ett år cirkus till msts2, kommer det göras för msts till dess?

2. Vad för andelspris handlar det om? Vad är högsta gränsen? 90kr? Samma pris eller mindre (beroende på hur många sålda andelar) för alla modeller?

3. Vem bestämmer vilka modeller som ska göras? Anmälningar? Omröstningar?

4. Hur ofta ska modellerna göras? Menar typ en modell i månaden, två i månaden... För en del kan 90kr kännas i plånboken, om det är ofta man ska ut med det!

Glömde ju påpeka det, Hildingen ser jättebra ut!!!!

Fredrik 2009-01-05 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
1. Har ni klart vilka/vem som ska exportera till dom olika simmen? Eftersom det är ett år cirkus till msts2, kommer det göras för msts till dess?

Vilka personerna som sköter själva exporten är av mindre betydelse. Det kan vara jag eller nån annan erfaren medlem här på forumet som vet hur man går tillväga.

Vi har ansett att då dessa modeller ska byggas med hög detaljrikedom (många polygoner) och avancerade texturer då det behövs, så finns en påtaglig risk att MSTS kommer att vara en begränsande simulator och då blir det en begränsning som hämmar vad som är möjligt att göra för de övriga. MSTS är gammal, går ej att bortse ifrån


Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
2. Vad för andelspris handlar det om? Vad är högsta gränsen? 90kr? Samma pris eller mindre (beroende på hur många sålda andelar) för alla modeller?

Andelspriset är ju direkt beroende av hur många som visar intresse. Därför vinner alla på att fler är med. En för alla, alla för en. Om det blir 90 kr eller 40 kr eller kanske 150 kr är svårt att säga

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
3. Vem bestämmer vilka modeller som ska göras? Anmälningar? Omröstningar?

Omröstning kan vara ett sätt att låta opinoinen styra vad som skall byggas. Ett annat kan vara att man skapar en önsketråd och låter folk önska 5 modeller och utifrån det gör man ett val vad som är möjligt. Tittar vi på till exempel Rc och Y1 så är det möjligt med över 50 versioner av dessa två

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
4. Hur ofta ska modellerna göras? Menar typ en modell i månaden, två i månaden... För en del kan 90kr kännas i plånboken, om det är ofta man ska ut med det!

Hur ofta är inte bestämt men det tar ju en viss tid att få till in modellen till respektive simulator och det fungerar till 100%. Skulle man vilja hoppa på senare finns ju som sagt möjligheten. En färdig modell kommer ju inte försvinna. Jag tror dock inte på flera modeller månad efter månad. Är dock intresset väldigt stort finns det ju möjlighet att öka på "produktionstakten"

Antepante 2009-01-06 00:00

Detta låter mycket bra :) jag får se om jag är med jag har inte bestämt mig men jag återkommer...

Men en KANON IDÉ VA DET! :tumupp:

Rc1166 2009-01-06 01:08

Jag tycker detta är en bra tanke och då grundmodellen kommer att göras i olika versioner för att passa till just din favoritsimulator och även min så kommer jag att stödja tanken.

Bara för att sätta igång en önkelista så är det nog udda fordon jag tänker på.

Tunnelbanevagnar, spårvagnar, udda äldre fordon och liknande. Det vore knappast lönt att göra dom till en simulator men om man på dett sätt kan få sin favoritvagn till den egna simulatorn genom att dela på grunmodellen så är det ju en win-win situation.

Sen tror jag att innan man börjar med en modell så ska man ha en ordentlig dokumentation med bra ritning, förarhandbok (e dyl) och många bilder.

God fortsättning på det nya året

Marcus Gustavsson 2009-01-06 02:02

jag är ju helt klar med på detta! men det enda jag funderar på nu är hur vidare jag själv kan gå till banken och föra över pengar till ett annat bank konto då jag ej är myndig, jag kan ej föra över något via internet :(

Pierre 2009-01-06 02:32

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson
jag är ju helt klar med på detta! men det enda jag funderar på nu är hur vidare jag själv kan gå till banken och föra över pengar till ett annat bank konto då jag ej är myndig, jag kan ej föra över något via internet :(

Pappa eller Mamma kanske?


Jag börjar mer och mer tycka detta är en bra idé, om det fungerar som det är tänkt och vi får modellen till den simmen vi vill. Modeller som borde göras först tycker jag nog är sånna som genom t.ex. ommålningar kan göras i ett flertal olika versioner (som RC-loken)...

EDIT: Såg precis att detta blev inlägg nr 5000 från mig. Gud vad mycket man bubblat om här på forumet, hoppas nått av det varit vettigt också!?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:22.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009