Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MSTS / Open Rails - Downloads (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=39)
-   -   Ommålat till SL buss (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=23009)

Bombardier Train 2009-03-30 16:26

Lite ommålningar till SL bussar
 
2 bifogad(e) fil(er)
Laddade ner ett av de "Körbara fordonen" från Banbyggarna och målade lite på en av bussarna. Resultatet blev detta: Ladda först ner själva tåget eller bussen. Ladda ner buss nr. två: "Bussarna Scania CL94UB" Sedan stoppar du in filen här nedan i "buss2" mappen. Då får du troligen meddelandet: Den här filen finns redan, vill du ersetta den? Välj: Ja. Får du inte det meddelandet får du ersetta den manuelt.

Skriv här nere ifall det är något som ni inte förstår, tips m.m. :)

Bombardier Train 2009-03-30 17:07

1 bifogad(e) fil(er)
Laddade ner ett av de "Körbara fordonen" från Banbyggarna och målade lite på en av bussarna. Resultatet blev bra. Ladda först ner själva tåget eller bussen. Ladda ner buss nr. ett (1): "Bussarna Volvo9700 Airport och Scania ILIB Bohman som körbara." Sedan stoppar du in filen här nedan i "buss1" mappen. Då får du troligen meddelandet: Den här filen finns redan, vill du ersetta den? Välj: Ja. Får du inte det meddelandet får du ersetta den manuelt.

Denna busstyp är lite äldre en den övre, som ni kan se på bild.
Skriv här nere ifall det är något som ni inte förstår, tips m.m. :)

Bombardier Train 2009-03-31 19:34

1 bifogad(e) fil(er)
Visar en bild här på den äldre bussen: ;)

Bombardier Train 2009-03-31 19:42

Om ni vill att bussarna ska ha ett eget namn så har jag inte bytt namn på dem tyvärr, men det är lätt att ändra på.

1. Högerklicka på filen som jag måladeom och välj: Öppna med > Word Pad sedan ändrar du i filen till vad du vill att den ska heta.

2. Spara, det sparas automatiskt till Textdokument, när du väljar spara i Arkivmenyn.

Lycka till! :grin:

Bombardier Train 2009-03-31 20:19

2 bifogad(e) fil(er)
Blå buss i gammalt utförande: (Dock ingen dubbelbuss) Samma gäller som ovan, ladda först ner tåget eller bussen. I dehär fallet buss 1 (Den äldre bussen) som finns på BB. www.banbyggarna.se och flytta denna målning till "Buss1" mappen.

Bombardier Train 2009-03-31 20:37

2 bifogad(e) fil(er)
Blå buss i nyare utförande: (Dock ingen dubbelbuss) Samma gäller som ovan, ladda först ner tåget eller bussen. I dehär fallet buss 2 (Den nyare bussen) som finns på BB. www.banbyggarna.se och flytta denna målning till "Buss2" mappen.

Bombardier Train 2009-03-31 20:54

1 bifogad(e) fil(er)
Pierre och/eller Micke321: Det är ok för mig att ni laddar upp dessa målningar på Banbyggarna. ;)

Det finns en busshytt som passar till dessa bussar också...
Den finns på www.banbyggarna.se/msts/Hytter.html
Ersätt den gammla cabmappen mot denhär nya, och läs ev. "Read me" så att det blir rätt.

Maximilian 27 2009-03-31 22:19

Synd bara att det inte finns en bra "Stads-bana" att köra dem i...:kora:

Tackar för dessa! :)

Pierre 2009-04-01 09:57

Ser bra ut Ruben!

Ja, vi skulle haft en bana/rutt att köra dom i. Djurgårdslinjen skulle vart fint, då kan vi köra både buss och spårvagn. Ok, vi får skapa ett par nya busslinjer Norrmalmstorg - Skansen och Norrmalmstorg - Waldermarsudde som inte finns i verkligheten, men men... Jag försökte ju bygga Djurgårdslinjen för länge sen (släppte en beta), men det var innan xtracks och det blev inte bra. Om man byggt idag med xtracks och tivoli objekt och annat, så skulle det kunna bli en väldigt fin rutt!

Bombardier Train 2009-04-01 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 179283)
Ser bra ut Ruben!

Ja, vi skulle haft en bana/rutt att köra dom i. Djurgårdslinjen skulle vart fint, då kan vi köra både buss och spårvagn. Ok, vi får skapa ett par nya busslinjer Norrmalmstorg - Skansen och Norrmalmstorg - Waldermarsudde som inte finns i verkligheten, men men... Jag försökte ju bygga Djurgårdslinjen för länge sen (släppte en beta), men det var innan xtracks och det blev inte bra. Om man byggt idag med xtracks och tivoli objekt och annat, så skulle det kunna bli en väldigt fin rutt!

Läste någonstans på forumet, att du gjorde en "buss-rutt" med osynliga spår, välldigt smart. ;) Synd bara (tycker jag) att du raderade rutten...
Hittade faktiskt en riktig "buss-rutt" här.

Bombardier Train 2009-04-01 16:12

Någon som vet om det finns någon/några passande ljud till bussarna? :)

Bombardier Train 2009-04-26 19:56

Citat:

Ursprungligen postat av Maximilian 27 (Inlägg 179254)
Synd bara att det inte finns en bra "Stads-bana" att köra dem i...:kora:

Tackar för dessa! :)

Varsågod! Finns några fler nu! :)

bönan 2009-04-26 20:09

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 179283)
Ser bra ut Ruben!

Ja, vi skulle haft en bana/rutt att köra dom i. Djurgårdslinjen skulle vart fint, då kan vi köra både buss och spårvagn. Ok, vi får skapa ett par nya busslinjer Norrmalmstorg - Skansen och Norrmalmstorg - Waldermarsudde som inte finns i verkligheten, men men... Jag försökte ju bygga Djurgårdslinjen för länge sen (släppte en beta), men det var innan xtracks och det blev inte bra. Om man byggt idag med xtracks och tivoli objekt och annat, så skulle det kunna bli en väldigt fin rutt!

Såg detta först nu, men jag har byggt på en uppdatering till Djurgårdslinjen för länge sen, innan jag började jobba på tbanan. I den har jag använt ref-filen från Trollhättanrutten, eftersom jag bara hade tänkt att använda den för "privat bruk". Den är inte så verklighetstrogen och har dessutom tex kontaktledningar på vägarna.:vetej:

bönan 2009-04-27 16:18

Jo förresten, en film från rutten. Som ni ser så är det varken särskilt snyggt eller verkligt byggt...;)
Sorry om jag blev lite ot.:)

Länk: http://www.youtube.com/watch?v=lre-f_ePixU

785 2009-04-27 16:55

Vilket tåg kör du?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009