Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Konvertera MSTS objekt till RW (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35979)

Totte 2016-01-07 11:21

Konvertera MSTS objekt till RW
 
Hej!
Jag undrar om det går bra att konvertera MSTS objekt till RailWorks.
Wase håller på bygger snööverbygg åt VBSR8 http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...716#post299716
Så kanske kan Wase konvertera objekten till RW.

Mazz 2016-01-07 14:31

Konvertera mellan simulatorerna går inte " i princip".

Har man källfilerna, så kan man alltid exportera till den simulator man vill exportera till. Varje simulator har dock sina dialekter på hur saker är strukturerade, så det gäller att konstruktören antingen själv skaffar sig kunskap om att exportera till flera simulatorer eller skickar över sina källfiler i bra format till någon annan som då kan exportera till annan simulator.

Jag har ju exporterat saker till RW som jag tidigare gjort till MSTS, så det är i sig ingen större konst. Men man måste ju veta hur man ska göra till resp. simulator.

Så vad gäller snööverbyggnaden så är det bäst att Wase själv svarar för vad som är möjligt.

wase 2016-01-08 15:14

Hej.
Genom att använda 3-D Crafter 9 kan man importera -dst filer från TSM.
Sen skall man kunna exportera till RailWorks format.
Jag testade 3-D Crafter 9 "free edition" igår och importen av TSM objekt funkar.

http://amabilis.com/products/

MEN, om man skall exportera till RailWorks så måste man köpa 3-D Crafter 9 PRO som har den exporteringsfunktionen.

Vilket filformat använder Ni på objekt i RailWorks?

//Wase

Mazz 2016-01-09 02:43

Filformaten som RailWorks använder sig av är ju deras egna. Så för att få ut nått från TSM (som väl inte kan exportera till RW??) så behöver det gå via nått lämpligt 3D-program med exporteringsmöjligheter till RW. 3dsmax och 3DCanvas är de jag spontant kommer på.

Det finns säkert fler, t.ex den du nämner men jag känner inte till dess möjligheter. Jag har snöat in på 3ds, mest för att det är den jag råkar ha.

Så om TSM kan exportera arbetet i nått standardformat, så skulle det underlätta, då kan man ta det underlaget och göra "RW-stuk" och exportera. De -dst-filer du nämner ser det inte ut som att jag kan importera i mitt 3ds tyvärr, men det jag kör på är "ett antal år" gammalt.

ADDE 2016-01-09 03:09

Blender kan också exportera till RW. Det finns ett tillägg till blender som ger den möjligheten. Tillägget finns på UKTS: http://www.uktrainsim.com/filelib-in...m_fileid=25903

micke321 2016-01-09 11:21

Jag har den stora 3d crafter. Men inte satt mig in i det helt än. Har använt det för att testa att konvertera saker till RW.

Totte 2016-01-09 13:08

Citat:

Ursprungligen postat av micke321 (Inlägg 299772)
Jag har den stora 3d crafter. Men inte satt mig in i det helt än. Har använt det för att testa att konvertera saker till RW.

:tumme_upp:

wase 2016-01-09 19:53

Hej.
Kul med alla inlägg!! :)

Jag vill tala om att det är inte för min egen skull som "konvertering" från MSTS till RW skall göras. Jag bygger bara i MSTS och inte i RW (fattar noll hur det går till i RW), utan konverteringen är för Er som vill använda mina objekt i RW.

Min utmaning, är att få MSTS/OR så "maxad" som möjligt, trots att MSTS RE är ett 15 år gammalt verktyg.

Många inlägg, men fortfarande inget svar på min fråga, vilket filformat och vilken filändelse använder RW? Jag tror att jag har kommit på det själv, tack vare ADDES inlägg om tillägg till Blender. På UKTrainSim står det att Blender IA/IGS exporter 2.1 använder filändelse .IGS (3D model geometry) and .IA (model animation) till RailWorks. Kan detta stämma?

Varför jag frågar är att jag försöker att hitta en export/import koppling mellan TSM, Blender och 3DCrafter (td 3DCanvas) och kanske något annat program, utan att behöva lägga ut en enda krona på kommersiell programvara.

Hmm, ligger i kö på UKTrainSim sen två timmar tillbaka och väntar på att få ladda ner Blender IA/IGS exporter 2.1. Har avacerat från plats 36 till 21 just nu... Verkar vara stor aktivitet så här under helger... :confused:

//Wase

micke321 2016-01-09 21:55

Det är som du säger IGS format för vanliga objekt.. Har licens på 3d Crafter plus som klarar Rw export och TSM import.

ADDE 2016-01-09 22:58

Det finns dokumentation om det mesta här: http://railworksamerica.com/download...24:accessories

Den är från 2008 och väldigt utdaterad, men rätt relevant ändå då det mesta ändå fungerar med dagens simulator - och den guide de flesta utvecklare går efter.

Sedan hittade jag intressant material om man kollar på /Railworks/dev/docs - då finns det manualer riktad till utvecklare och ruttbygge (Jag fick en del nyttigheter jag aldrig har tänkt på där.)

Sedan har vi RWTools, en "Donationware"-program som underlättar en hel del för flera utvecklare när man vill ändra på något som inte går genom RW, eller underlätta för annat. Den har 21 starter trial innan utvecklaren vill ha någon donation av dig. Men den kommer till stor nytta.

Sedan är folk på UKTS experter på allt möjligt, t.om. vissa från DTG dyker upp där och hjälper till!

wase 2016-01-10 00:08

2 bifogad(e) fil(er)
Hej.
Nu har jag hållit på hela dagen och gått från .dst fil till .igs fil!!! Sen hur det ser ut i -igs filen, har jag inte en aning om... Sen har det där med texturen...

Fem program + 1 tillägg behövs:

TS Modeler V. 1.1
3D Crafter V. 9.3 "Free Edition".
Ayam V. 1.13 - Program av Randolf Schultz.
Blender V. 2.49 (måste vara den version, annars funkar inte tillägget).
Blender IA/IGS exporter V. 2.1.71 - Tillägg till Blender av HenningBR218.
Installerade Phyton v. 2.6.2 för Windows X86 (inga andra versioner fungerade med tillägget Blender IA/IGS exporter 2.1).

Alla program är fria.

Tågordning, hehe...
0.5 Installera Phyton.
1. TSM - spara som .dxt fil.
2. Importera .dxt filen i 3D Crafter.
3. Exportera i 3D Crafter som .rib fil till Ayam.
4. Exportera i Ayam som .dxf fil till Blender.
5. Exportera i Blender som .igs till RW.

Och inte en krona har jag lagt ut...

Jag undrar hur objektet ser ut i RW.......

//Wase

ADDE 2016-01-10 00:14

Verkar vara en rätt omfattande ordning från MSTS till DTG TS16. Jag undrar om du kan få ut bra objekt sedan. Vore spännande med ett paket av objekt att ha i landskapen till att börja med.

Heja heja! :tumme_upp:

wase 2016-01-10 00:32

Hej.
-Ja, om jag visste bara hur man gör i RW???

Jag köpte ju Train Simulator 2015, som nu helt plötsligt är Train Simulator 2016... Någon sorts uppdatering är bevisligen gjord i det dolda...

Finns det någon simpel, enkel, liten rutt som man kan meka med?
Måste nog lära mig RW, annars har man inte en chans att veta hur .igs filerna ser ut... Är ju novis när det gäller RW.

//Wase

wase 2016-01-16 18:59

2 bifogad(e) fil(er)
Hej.
Nu fungerar konvertering från MSTS till RW.

Om det finns intresse från Er att använda de gamla MSTS objekten i RW, så innebär det att alla mina objekt från dåtid till nutid kommer att finnas i både MSTS- och RW- format framledes. Konvertering kommer att ske successivt i mån av fri tid.

Den första .rwp filen lägger jag in idag på www.simworld.se, dvs Ladugården.

Ladda gärna ner och kolla att allt är rätt och att installation fungerar.

EDIT: Kan någon berätta för mig hur jag får med natt texturen i blueprinten?
EDIT2: 2016-01-16 19.23 Ny Version med ny detaljnivå.

Bild 1 är Ladugården i MSTS/OR.
Bild 2 är samma Ladugård i RW (Trollhättan lånade jag ett par minuter).

//Wase

Mazz 2016-01-16 20:05

Suveränt, tack Wase! :tumme_upp:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009