Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   Många av svenska lok (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37374)

Totte 2019-07-22 21:42

Många av svenska lok
 
saknar ATC. Annars kör man max 80 km/t.
Kan några skapare fixa och uppdatera dem?;)

Totte 2020-04-23 16:14

Hej!
Ingen svar?? 690 har läst.
Då Adde, Germudal och Hgv håller på med spår och signaler vore toppenbra att loken har ATC och ERTMS installerade. RC:n saknar allt utom hastighetsmätaren t.ex.

ADDE 2020-04-23 16:49

Jadu, jag tänkte sätta igåpg med att göra en mod så många internationella lok med nordiska repaints får korrekta förarhytter ljud och funktioner. Men det ger dem inte svensk ATC dessvärre utan det blir tyska hytter.

Synd att många har försvunnit. Mazz är den enda 3D-modelleraren och vi har ingen som är expert på Lua som också kan svensk ATC. Danskarna har nu sin ATC igång... vet inte om det bara är tågbundet eller om de faktiskt har fungerande magneter vid sidan av spåren?

Jag är dålig på att måla, och vet inte ens hur man konverterar texturer tillbaka till spelet (har varken Photoshop eller GIMP och Paint.net går inte att använda till TS-texturer.) Det enda jag kan göra nu är att ändra på .xml-filer och jag lär mig allt eftersom... Spåren och signalerna gick hyffsat bra. Jag har en fungerande svensk ljudsignaltavla som markerar ut en "tuta"-ikon på karten och i GUIn. men den är felvänd! Det är ett problem som måste lösas för att det ska bli korrekt.

ADDE 2020-05-03 16:43

Så här tänker jag:

OM jag lär mig lua-scripting så kanske jag kan se om jag kan få nån ATC. Det kommer ta lång tid då jag börjar från början. Det här blir något helt nytt jag ger mig in på och det kommer nog ta lång tid eller att jag ger upp till slut.

Vi har 3st svenska fordon som simulerar svensk ATC i någon omfattning: X2000, Öresundståget och Granders Y2. Hur de fungerar skiljer sig beroende på hur utvecklare har gjort. Andra lokmodeller med hytter har en ATC-panel som förblir avstängt.

Kollar jag på Dokumentationen kring TS så finns det exempel på hur länkade objekt kan hämta information från banan och signaler och skicka vidare det till Loket. På så vis kan jag skapa baliser som läser av banans hastighet, avståndet till nästa signal och signalens status och skicka vidare det till tåget. Allt som saknas är ett tåg att scripta. Jag kan kolla med Öystein på trainsimulator.no (som gör Di4-loket) eller GBE_Tobi om de kan hjälpa till med 3D-modeller på ATC-panelen.

Jag har precis lärt mig upplägget kring objekt, men kan väldigt lite om upplägget på tåg. Det jag kan är att byta ut hytter, färdiga ljud och liknande och därigenom fått fram en TRAXX-paket med korrekta hytter bl.a. Men jag behöver kolla mera om hur förarhytter fungerar, speciellt om jag ska lägga till en ATC-panel som en "Child object" (som Mawkish gjorde för länge sedan).

Jag tror det lätta är att skapa scriptet till baliserna. Det svåra är att skapa ATC-simuleringen. Tyvärr är alla scripter till tågen jag nämnde ovan kompilerade och jag kan inte komma åt källkoden för att se hur de har tänkt sig.

En fråga: Vilka varianter av baliser finns i verkligheten och vad ger de för information till tåget?

EDIT: Det här innebär inte att jag tar mig på att försöka programmera ett ATC just nu. Det får jag återkomma med.

Turbon94TÅG 2020-06-04 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 316911)
Jadu, jag tänkte sätta igåpg med att göra en mod så många internationella lok med nordiska repaints får korrekta förarhytter ljud och funktioner. Men det ger dem inte svensk ATC dessvärre utan det blir tyska hytter.

Synd att många har försvunnit. Mazz är den enda 3D-modelleraren och vi har ingen som är expert på Lua som också kan svensk ATC. Danskarna har nu sin ATC igång... vet inte om det bara är tågbundet eller om de faktiskt har fungerande magneter vid sidan av spåren?

Jag är dålig på att måla, och vet inte ens hur man konverterar texturer tillbaka till spelet (har varken Photoshop eller GIMP och Paint.net går inte att använda till TS-texturer.) Det enda jag kan göra nu är att ändra på .xml-filer och jag lär mig allt eftersom... Spåren och signalerna gick hyffsat bra. Jag har en fungerande svensk ljudsignaltavla som markerar ut en "tuta"-ikon på karten och i GUIn. men den är felvänd! Det är ett problem som måste lösas för att det ska bli korrekt.

Hvilke Repaints da? Eksempler? :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:41.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009