Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   DESPERAT! Behöver hjälp med berlin subway! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=18627)

Micke.L 2008-02-25 11:05

DESPERAT! Behöver hjälp med berlin subway!
 
Hej! När jag ska installera BS så kommer det ju upp att man ska skriva första ordet på ex sid12 rad3. Men eftersom jag vill ha spelet på eng så funkar dt inte att skriva in ett tyskt ord. SNÄLLA HJÄLP :(

Totte 2008-02-25 12:05

Klicka på Windows-hjälp och sök språk. Där kan du få fram tyskan till tangent och skriva på tyska.

Micke.L 2008-02-25 12:08

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Klicka på Windows-hjälp och sök språk. Där kan du få fram tyskan till tangent och skriva på tyska.

Jag tror inte det är det som är problemet :/ För jag vill ha spelet på eng, men det funkar inte att skriva på tyska, och hela manualen är på tyska :(:tumner:

Asså man måste typ skriva ordet på eng.

Micke.L 2008-02-25 12:26

Sen när jag trycker på "p" låter det att dörrarna öppnas, men när man tittar i vagnen är dom stängda.. Nån som vet hur man fixar det?

Och hur gör man för att det ska bli rätt "nästa anhalt" Asså om nästa station är Alexanderplatz, så trycker jag på num8 så säger hon nån annan station :/

Och hur ser man utanför tåger på stationer och i tunnlar? 2,3,4 funkar inte :/ Och eftersom jag just nu måste ja spelet på tyska förstår jag ju inte hur man ska göra :( Hade sett fram emot spelet men fattar inget nu :(:tumner:

Byggare Bob 2008-02-25 14:28

Du skall ha fått med 2 manualer i kartongen, antar jag!

En märkt "Handbuch" och en märkt "Manual".
Om du installerar spelet på engelska så skall du leta efter ordet i den engelska handboken "Manual".

Sedan när det gäller hållplatsutropen så skall du titta efter i manualen sidan 42-45 vilken stationskod som gäller.
Dessa är numrerade från 200-228 (Pankow 200, Ruhleben 228) för linje U2 och 800-823 för U8.

Tryck på "Num Lock" så att "Num-lock"-lampan på tangentbordet tänds

Nu säger rösten "Bitte kod angebien" då slår du in koden från stationen du startar vid, t ex Ruhleben trycker du 2 2 8 på det numeriska tangentbordet.

Kontrollera genom att trycka på tangenten "5" på det numeriska tangetbordet, att hållplatsutropet då blir "Ruhleben". Du måste alltså alltid välja koden beroende på din utgångstation.

Du kan alltid trycka på "Num Lock" två gånger (lampan måste alltid vara tänd!) och mata in en ny stationskod om du gör fel eller glömmer bort att annonsera hållplatsen ifråga.

Angående dörrar och tågen så ser du bara tågen utifrån när du kör på linje U2 utomhus, detsamma gäller dörrarna. Vyerna 2,3 4 fungerar bara utomhus och inte i tunnlarna.


OCH DET ÄR VÄL LIKA BRA ATT JAG
tar upp hur man får fram AE (Activity Editor) i Berlin Subway??? För det är lite krångligare än normalt

Du startar spelet som vanligt, och avslutar spelet genom att stänga ner det med krysset högst upp till vänster.

Avsluta dock inte startprogrammet "Berlin Subway", utan växla till skrivbordet med ALT+TAB!!!

Välj sedan "start -> Alla Program -> Microsoft Games -> Train Simulator - > Train Simulator Editor&Tools.

Välj linje, skapa din aktivitet och spara sedan aktiviteten. Tänk på att inte göra aktiviteten med för många korsande tågvägar, och tänk på att tunnelbanan har HÖGERtrafik.

Micke.L 2008-02-25 15:04

Citat:

Ursprungligen postat av Byggare Bob
Du skall ha fått med 2 manualer i kartongen, antar jag!

En märkt "Handbuch" och en märkt "Manual".
Om du installerar spelet på engelska så skall du leta efter ordet i den engelska handboken "Manual".

Sedan när det gäller hållplatsutropen så skall du titta efter i manualen sidan 42-45 vilken stationskod som gäller.
Dessa är numrerade från 200-228 (Pankow 200, Ruhleben 228) för linje U2 och 800-823 för U8.

Tryck på "Num Lock" så att "Num-lock"-lampan på tangentbordet tänds

Nu säger rösten "Bitte kod angebien" då slår du in koden från stationen du startar vid, t ex Ruhleben trycker du 2 2 8 på det numeriska tangentbordet.

Kontrollera genom att trycka på tangenten "5" på det numeriska tangetbordet, att hållplatsutropet då blir "Ruhleben". Du måste alltså alltid välja koden beroende på din utgångstation.

Du kan alltid trycka på "Num Lock" två gånger (lampan måste alltid vara tänd!) och mata in en ny stationskod om du gör fel eller glömmer bort att annonsera hållplatsen ifråga.

Angående dörrar och tågen så ser du bara tågen utifrån när du kör på linje U2 utomhus, detsamma gäller dörrarna. Vyerna 2,3 4 fungerar bara utomhus och inte i tunnlarna.


OCH DET ÄR VÄL LIKA BRA ATT JAG
tar upp hur man får fram AE (Activity Editor) i Berlin Subway??? För det är lite krångligare än normalt

Du startar spelet som vanligt, och avslutar spelet genom att stänga ner det med krysset högst upp till vänster.

Avsluta dock inte startprogrammet "Berlin Subway", utan växla till skrivbordet med ALT+TAB!!!

Välj sedan "start -> Alla Program -> Microsoft Games -> Train Simulator - > Train Simulator Editor&Tools.

Välj linje, skapa din aktivitet och spara sedan aktiviteten. Tänk på att inte göra aktiviteten med för många korsande tågvägar, och tänk på att tunnelbanan har HÖGERtrafik.

tack för hjälpen bob. Men jag fick ingen engelsk manual :S Fick bara tysk. Jag har mejlat aerosoft, så jag hoppas jag får en manual i pdf, eller att dom skickar en med posten. Ska se vad som svarar :)

Micke.L 2008-02-25 17:56

Så har jag två frågor till :p

1. Hur kommer man till vagnshallarna, och tvätthallarna?

2. Hur växlar man? "g" var det förut..

3. Min "next station"-klocka är typ inte synkad. om det står ex 18.20, när jag kommer fram till en station registreras tiden 18.18, nån som vet hur man fixar det? Den funkade innan berlin!

Tack på förhand

Byggare Bob 2008-02-25 20:56

Vagnhallen/tvätthallen ligger mellan Ruhleben och Olympiastadion i västra delen av U2, och infart kan ske från båda hållen.

Växlarna framför dig ändrar du med "G" och växlarna bakom dig med "SHIFT+G"

Klocksynkningen är en liten "bugg" i BS och går inte att göra så mycket åt tyvärr...

Micke.L 2008-02-25 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av Byggare Bob
Vagnhallen/tvätthallen ligger mellan Ruhleben och Olympiastadion i västra delen av U2, och infart kan ske från båda hållen.

Växlarna framför dig ändrar du med "G" och växlarna bakom dig med "SHIFT+G"

Klocksynkningen är en liten "bugg" i BS och går inte att göra så mycket åt tyvärr...

det funkar inte att växla med g...

Totte 2008-02-25 21:14

Citat:

Ursprungligen postat av Traindriver94
det funkar inte att växla med g...

Ja, det stämmer. Det hänger på hur ruttbyggaren lagt för växel. Automatiska växlar går inte att växla när du kör Activity, men däremot manuella växlar går det att växla. När du utforskar rutten så går det att växla överallt.

Byggare Bob 2008-02-25 21:15

Jodå, om du kör i Utforska rutten d v s "Explore route".

Kör du däremot en aktivitet så är tågvägarna redan lagda och då kan du så klart inte växla med "G".

Du får heller inte ligga för "nära" växeltungorna med tåget...

Helst skall du ligga någon meter före signalen till motsvarande växel.

Micke.L 2008-02-25 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Ja, det stämmer. Det hänger på hur ruttbyggaren lagt för växel. Automatiska växlar går inte att växla när du kör Activity, men däremot manuella växlar går det att växla. När du utforskar rutten så går det att växla överallt.

Men om man kör in i tvätthallen, tvättas tåget då? Eller måste man tvätta det när man startar berlin subway? Och om man tvättar det i själva spelet, går det att tvätta i utforska rutten? Annars, hur ska man annars komma till depå m.m?

EDit:
såg svaret... Men ang buggen, finns det ingen pach eller ngt? Och har båda ni fått eng manualer?

Byggare Bob 2008-02-25 21:24

Tåget tvättas endast om du anger att det skall tvättas i startprogrammet. I simulatorn är tvätthallen bara en visuell "låtsastvätt" precis som vilken annan byggnad som helst.

Titta på sidan 31 i manualen på tyska som du fått
"menûpunkt Werkstatt".

Om du klickar på knappen "Waschanlage" så tvättas det aktuella tåget under en halvtimme i realtid och kan under den tiden inte användas.

Först då är tåget rent.

Förutsättningen är att du aktiverat "real-modus" enligt sidan 34 i manualen, då skitas tåget ner och slits ju längre du kör med det.

Angående patch, så finns det ingen som synkar klockan, däremot så finns det en genrell patch här:

http://www.tml-studios.de/index.php?id=150&L=1

högerklicka på "Update 1.0.exe" och spara, sätt i CD-skivan håll ner shift (så inte skivan startar autostarten) och starta patchen.

Micke.L 2008-02-26 00:02

Okej, tack för all hjälp :D Uppskattas verkligen :)

Men hur sjutton har du fotat denna bilden http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=10146 Bilden när tåget står på Museumstationen, och man ser tåget framifrån. Och sen första bilden på den tråden, varför är det grönt istället för att stå U2/U8?

Byggare Bob 2008-02-26 06:01

Du måste ställa in enligt manualen på sidan 29:
I startprogrammet har du i mitten 2 lägen:
"Kamera" sätter du på "TML Setup". och trycker på tangenten 6. Då får du en kameravy i koppelhöjd framför tåget, som du kan vrida genom att hålla ner vänster musknapp och dra åt höger eller vänster
OBS I detta läget fungerar inte tangenterna 2, 3 och 4 !

För att återgå till vanligt läge så sätter du den tillbaks till "Standard".

Angående destinationskyltningen så kan du välja i startprogrammet hur tåget skall vara skyltat enligt sidan 31 samt 33: "Zielricthungsanzeiger" (Destinationskylt):

Och där ser du att 3dje valet uppifrån enbart är ett "grönt band".

Jag har m a o blankskyltat tåget, men enligt tunnelbanans bestämmelser tagna från verkliga livet, så skall destinationsskylten alltid visa grönt framåt plus två positionsljus (d vs strålkastarna).

Övriga skyltningar är "Sonderfahrt" som i princip betyder "Chartertåg", "Betriebsfahrt" somn betyder "Provkörning" och "Pendelbetrieb" som i princip betyder att tåget endast går en kortare sträcka (vid t ex enkelspårsdrift, (i Berlin ersätter man inte tågen med buss vid spårarbeten, utan man "delar upp" trafiken så att man kör enkelspårsdrift med en "pendelvagn" förbi arbetstället. En resa består då alltid minst av två tågbyten för trafikanterna.)

Hoppas jag nu har förklarat allt det väsentligaste. Prova dig fram och se vad som händer. Och hoppas du får en engelsk manual så småningom :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:02.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009