Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om 3D-design (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=56)
-   -   SJ Ånglok B ??? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28209)

lan 2010-11-12 06:00

SJ Ånglok B ???
 
Jag har blivit nyförälskad i ånglok litt B och när planer på att bygga ett till Trainz.
Nu undrar jag om någon annan är i full färd med att bygga litt B ånglok?

Det är en fråga om samarbete eller konkurrens!

Totte 2010-11-12 12:00

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 222639)
Jag har blivit nyförälskad i ånglok litt B och när planer på att bygga ett till Trainz.
Nu undrar jag om någon annan är i full färd med att bygga litt B ånglok?

Det är en fråga om samarbete eller konkurrens!

Va trevligt! Bygg gärna till RW! MSTS har redan ett, byggt av Jonatan.

Pierre 2010-11-12 12:08

Ja ett B-lok vore inte dumt alls. Hoppas nån kan göra det för RW också!? Skulle vart jäkligt fint med Lans F och J lok till RW också...

Totte 2010-11-12 12:15

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har bilder av Litt B och en av bilder visar jag här.

lan 2010-11-12 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 222650)
Jag har bilder av Litt B och en av bilder visar jag här.

Bilder kan man aldrig få för många av. Jag skickar min privata mejladress till dig via forummejl, så kanske du skulle kunna ha vänligheten att "spamma" mig med B-loksbilder!
Loket på bilden, var stod det uppställt, inte Herrljunga väl?

"to B or not to B"

Totte 2010-11-12 14:33

Det står framför Innovatum i Trollhättan. Nohab byggde det.

Bengan 2010-11-12 15:24

Håller tummarna, att ingen håller på med henne.;)
Så att du blir tvungen att göra ett, för då har vi ett B-lok nästa vecka.:rolleyes:
Med tanke på det tempo, som du brukar ha.:grin:

lan 2010-11-12 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 222660)
Det står framför Innovatum i Trollhättan. Nohab byggde det.

Naturligtvis! Jag har nu kopplat ihop Totte, Trollhättan och Nohab i ett eget "consist".

Totte 2010-11-12 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 222664)
Naturligtvis! Jag har nu kopplat ihop Totte, Trollhättan och Nohab i ett eget "consist".

:tumme_upp:

korvtiger 2010-11-12 16:06

Sealpower hade långt framgående planer på en litt B. Han lär ha ritningar också, jag har inte så bra med sådana själv (jag har skickat dem jag har till dig va?)

lan 2010-11-12 16:15

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 222672)
Sealpower hade långt framgående planer på en litt B. Han lär ha ritningar också, jag har inte så bra med sådana själv (jag har skickat dem jag har till dig va?)

Korvtiger,
har ett minne av att jag fått ritningar av dig men jag hittar dom inte i allmänna röran på min dator längre, kan du göra ett nyutskick till mig?!

Vi får se om Sealpower hör av sig och hur långt han hunnit. Har just "snackat" med Mazz och där råder inga intressekonflikter.

KMW 2010-11-12 16:22

Hade inte Jonatan ett B-lok som var rätt långt gången för MSTS?
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10741


Nils Blid 2010-11-12 16:35

Lite kuriosum:

Funderar på om det är det loket jag tvättat en gång i tiden? Loket gick då på Nynäsbanan (persontågstrafik). Har för mig att loket tidigare användes på BJ-sträckan Daglösen-Deje, som snälltågslok.
Snyggt lok - men ännu snyggare efter min behandling.
Nisse

lan 2010-11-12 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 222675)
Lite kuriosum:

Funderar på om det är det loket jag tvättat en gång i tiden? Loket gick då på Nynäsbanan (persontågstrafik). Har för mig att loket tidigare användes på BJ-sträckan Daglösen-Deje, som snälltågslok.
Snyggt lok - men ännu snyggare efter min behandling.
Nisse

Kan ha varit en BJ H3s också, förvillande lika B men något större.

lan 2010-11-12 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 222674)
Hade inte Jonatan ett B-lok som var rätt långt gången för MSTS?
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10741


Den tråden avstannade tvärt 26 april 2006, 4½ år sedan. Undrar om Jonatan har något kvar? Synd för loket såg väldigt bra ut och nästan färdigt!

Marcus Gustavsson 2010-11-12 18:52

Trevligt, hoppas du får fram underlag för detta då B loken är mycket trevliga maskiner att jobba med! Nästa gång jag kommer till landeryd så kan jag försöka samla ett gäng bilder åt dig!

KMW 2010-11-12 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 222678)
Kan ha varit en BJ H3s också, förvillande lika B men något större.

Någon H3s har väl knappast gått till Nynäshamn, däremot har B-lok gått på Bergslagsbanan.


micke321 2010-11-12 23:23

Kan meddela att det loket släpptes tillsammans med Hawks fina NMJ rutt som vi har liggande på banbyggarna.se

Nils Blid 2010-11-12 23:24

B 1136 finns i dag i Nynäshamn och går som museilok. Det var B 1136 jag tvättade (obs hela loket). Vad jag minns så köpte Nynäsbanan loket från BJ.
Hur jag tvättade loket avslöjar jag inte här, men äldste lokföraren, som körde loket, var nöjd.
Undrar f ö om det finns något tvättprogram i GMax och Blender...
LAn, jag väntar med stor iver med trassel i handen och brännolja i pytsen.
Nisse

MatsH 2010-11-12 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 222704)
Någon H3s har väl knappast gått till Nynäshamn, däremot har B-lok gått på Bergslagsbanan.


Nope, knappast nå'n H3s.
Däremot så ägde Stockholm-Nynäs ett H3 köpt från BJ, men det är ju stor skillnad mellan ett H3 och ett H3s.
Så vitt jag kan se så hade SNJ bara ett B-lok, även det köpt från BJ, byggt i Falun och med treaxlig tender. Det hade SJ-nr 1383
Både H3 och B skrotades dock 1960.

Men för att återå till ämnet: Bygg gärna ett B-lok. De var ju väldigt vanliga på svenska spår. :)

mvh .... Mats

lan 2010-11-13 08:53

Ritningar till B-lok !!!???
 
Jag har väldigt svårt att hitta någon bra ritning på b_loket i sido- top och frontvy. Den 4-axliga tendern finns bra ritning på, men loket är värre! Om någon har, eller känner till någon som har, bra ritningar på B-loket så är jag mycket intresserad!!!

KMW 2010-11-13 12:46

Inte för att det var så jättebra ritningar men i gamla Järnvägshobby 2 av Jan Jangö fanns skisser på B-loket.


sealpower 2011-01-04 18:44

Hade mycket riktigt planer på ett B-lok som jag dessutom jobbade lite på i smyg i höstas. Men som med så mycket annat så tog det tvärstopp i samband med universitetsstudierna.

Så någon konkurrens från min sida lär det då inte bli de närmaste 4 åren och då lär väl din modell vara utdaterad:rolleyes:

Skämt och sido, så har jag lite ritningar och ett minneskort fullt med detaljbilder fotograferade på Norrbottens Järnvägsmuseum (tillsammans med lite gamla malmvagnar och annat smått och gått), vill du ha dem så är det bara att säga till.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:24.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009