Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Återställa rutt till tidigare version (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35415)

henke327 2014-11-22 21:35

Återställa rutt till tidigare version
 
Hej,

jag har "mergat" ihop två rutter och när jag gjorde det lyckades jag skriva över sessionen i den ena rutten varpå allt som var sparat där försvann.

Går det att återställa rutten och sessionen till tex. gårdagens version?

Tack på förhand!

Nils Blid 2014-11-22 21:43

Ja, om du har sparat route och session. Dom kanske ligger kvar i Content.

Tämligen surt svar men ett försök.

Nisse

henke327 2014-11-22 22:00

1 bifogad(e) fil(er)
Hej Nisse,

Jag är inte riktigt med på hur du menar att jag ska gå tillväga?

I bifogad bild kan du se hur det ser ut i content manager. Det verkar vara två sessioner där en är "unknown". Vet du eller någon annan något om detta?

Nils Blid 2014-11-22 23:10

Grattis! Mitten-Swden är routen, Sweden ovanför sessionen. Botten-Sweden är troligtvis en skums Trainz-session. Den kan du nog ta bort. Går det inte får du leva med den.

Innan du mergar så kolla att banan är up-to-date och spara. Har du gjort mycket jobb på banan så spara den om möjligt externt. en sticka exempelvis.

Nisse

henke327 2014-11-22 23:29

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 292182)
Grattis! Mitten-Swden är routen, Sweden ovanför sessionen. Botten-Sweden är troligtvis en skums Trainz-session. Den kan du nog ta bort. Går det inte får du leva med den.

Innan du mergar så kolla att banan är up-to-date och spara. Har du gjort mycket jobb på banan så spara den om möjligt externt. en sticka exempelvis.

Nisse

Hej igen,

Nu är jag inte riktigt med så jag ska försöka förklara vad jag gjorde.

1. Jag skulle utöka min rutt "Sweden" som har en Session som också heter Sweden.

2. Jag tog rutten Sweden och mergade den med en DEM-karta

3. När jag sedan öppnar Sweden sessionen igen efter jag mergat ser det ut som på denna bifogade bild. All räls och signaler etc. finns med på "mini map" men inte i spelet.


Så nu är min fråga om jag kan återställa sessionen till innan jag mergade eller om det finns ngt sätt att ta fram allt jag byggt i sessionen så det syns i spelet igen för det verkar ju uppenbarligen som att allt finns där?

korvtiger 2014-11-23 01:00

Ser väldigt skumt ut. Det verkar som om all data från sessionen finns med någonstans i alla fall. Consists sparas vanligtvis i sessionlagret. Var grejerna tagit vägen är en bra fråga. Jag vet att Trainz hade en hel del problem med merging mellan vissa builds för TS2010, men det brukade vara mer att det gick spår hit och dit än att allt försvunnit. Kolla så att de inte ligger under marken på något sätt.

Att återställa som det såg ut före du mergade går om du inte skrev över originalbanan (Sweden) efter att du mergade. Då borde den se ut som förut. Om du skrev över den så är det nog rätt kört. Alternativt om Trainz autosparade din rutt. Finns som ruttnamn auto-save eller något i den stilen om jag minns rätt. Kolla om den innehåller din gamla rutt.
Vad den andra sessionen gör i CM vet jag inte.

henke327 2014-11-23 18:11

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 292184)
Ser väldigt skumt ut. Det verkar som om all data från sessionen finns med någonstans i alla fall. Consists sparas vanligtvis i sessionlagret. Var grejerna tagit vägen är en bra fråga. Jag vet att Trainz hade en hel del problem med merging mellan vissa builds för TS2010, men det brukade vara mer att det gick spår hit och dit än att allt försvunnit. Kolla så att de inte ligger under marken på något sätt.

Att återställa som det såg ut före du mergade går om du inte skrev över originalbanan (Sweden) efter att du mergade. Då borde den se ut som förut. Om du skrev över den så är det nog rätt kört. Alternativt om Trainz autosparade din rutt. Finns som ruttnamn auto-save eller något i den stilen om jag minns rätt. Kolla om den innehåller din gamla rutt.
Vad den andra sessionen gör i CM vet jag inte.

Hej,
Trist att höra att det verkar kört, är ganska mkt jobb som går förlorat... Vart kan jag hitta autosave? De verkar ju inte finnas på samma ställe i content manager som den övriga routen och sessionen?

henke327 2014-11-23 20:12

2 bifogad(e) fil(er)
Hej igen,

Jag lyckades hitta en autosave och har nu några frågor.

Se bilderna.

1. Så här ser min session "Sweden" ut, tämligen tomt

2. Så här ser "autosave" ut, betydligt mer innehåll.


Vågar jag bara klistra in min mapp autosave på rätt ställe i rutten "Sweden" tror ni?

korvtiger 2014-11-23 20:27

Att klippa och klistra i ruttfiler bör du absolut inte göra!

Jag föreslår att du kopierar innehållet i AUTOSAVE till någon säker mapp på datorn så att du har en backup, ifall Trainz skulle få för sig att göra en ny autosave och skriva över den gamla. Sedan så är det ju inte säkert att just den autosaven är din bana.
Anledningen till att de ser olika ut är för att autosaven är en rutt och sweden är en session, de innehåller olika typer av data, därav är innehållet olika.

När du har backupat mappen och commitat alla saker i CM så öppna Trainz och leta reda på rutten "Autosave", borde ligga högst upp i listan. Ladda den och se om det är din Sweden rutt som den såg ut före mergen. Om inte så är det inget att göra åt. Om det är den och även sessionen är intakt, kör en "save as" och spara den som "Sweden backup" eller liknande så att den inte autosaveas bort.

henke327 2014-11-23 20:31

Tack Tigern!

Jag ska kolla!

Jag håller :tumupp:

henke327 2014-11-26 22:56

Hej,

En summering av tråden. Det gick tyvärr inte att återställa banan utan autosave hade skrivit över den tidigare versionen. Dock hade jag en kopia på local-mappen som var någon månad gammal så jag förlorade inte så mkt jobb som jag först var rädd för.

Nils Blid 2014-11-26 23:55

Tips. Gå in i Surveyor/Options och inaktivera Autosafe. Rekommendation från Svenolov. Och var inte rädd för att spara det dagliga arbetet.

Jag har mergat en ny DEM-bana och en befintligt. Inga problem. Men jag hade sparade filer och det var bara att ersätta sessionen. Däremot uppstod diverse obehagligheter där banorna möts.

Nisse


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:01.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009