Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Blenderguide diskussionstråd (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28391)

korvtiger 2010-12-04 20:42

Blenderguide diskussionstråd
 
Här kan ni diskutera och fråga om oklarheter i blenderguiden som finns under Trainz, 3D-design.

lan 2010-12-04 21:10

Imponerande arbete du lagt ner på dessa handledningar, Korvtiger!!! Nu vore det väl fasiken om vi inte får se massa nya byggare snart. Du har en verklig gåva när det gäller att dokumentera! Det är bara att buga och tacka!!!!!
För att ära författaren skall jag framöver försöka mig på en korvkiosk gjord i Blender!

Bengan 2010-12-04 21:23

Tackar korven.:tumme_upp:

Då får vi se, om man blir lite klokare och klarar av att bygga något enklare till en början.:rolleyes:

Är denna version, fortfarande aktuell?

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....70&postcount=5

lan 2010-12-04 21:44

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 224288)
Tackar korven.:tumme_upp:

Då får vi se, om man blir lite klokare och klarar av att bygga något enklare till en början.:rolleyes:

Är denna version, fortfarande aktuell?

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....70&postcount=5

Bengan,
läs Guiden!!! Den börjar med installationen.

Bengan 2010-12-04 21:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 224289)
Bengan,
läs Guiden!!! Den börjar med installationen.

Ojdå.
Var det så enkelt.
Guiden tänkte jag öppna och titta på, när jag hade laddat hem Blender.

Nils Blid 2010-12-04 22:08

Mitt huvud är lika gammalt som min kropp – och då är jag generös i överkant. Jag har drömt under lång tid att kunna bygga de hus jag vill ha till min bana. Svenska hus är en bristvara i Trainz.
Så min enkla fråga, Korvtiger, är; kan jag använda manualen till husbygge?

Nisse, 76

bear 2010-12-04 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 224293)
Mitt huvud är lika gammalt som min kropp – och då är jag generös i överkant. Jag har drömt under lång tid att kunna bygga de hus jag vill ha till min bana. Svenska hus är en bristvara i Trainz.
Så min enkla fråga, Korvtiger, är; kan jag använda manualen till husbygge?

Nisse, 76

Nu svarar jag i korvtigers ställe, det skall gå jättebra och del 1 och 2 skall vara allt du behöver för att bygga och exportera användbara hus.

baloo406 2010-12-05 10:58

Blenderguide.
 
Har nu skummat igenom guiden. Mycket att läsa, och lära sig. Men Guiden verkar vara väldigt väl gjord.
Bra jobb Korvtiger.:tumme_upp:

lan 2010-12-05 11:25

sid 6 i del 1

"Om man vill röra sig mer fritt använder man musen, genom att hålla ned mushjulet och dra. Notera att du även lutar kameran om du trycker ned mushjulet när du har markören i kanten av 3D-rutan och att den inte lutar kameran i om du trycker ned mushjulet när du har markören i mitten av rutan. Om du när du håller ned mushjulet även trycker ned ctrl så kommer kameran att snappa till rakt från sidan, framifrån, 45º från sidan osv. För att zooma använder man mushjulet och scrollar eller håller ned ctrl och mushjul och drar. För att flytta kameran i sid-, eller höjdled så håller man ned shift och trycker ned mushjulet."

Detta fungerar inte för mig, jag har en Logitech Set Point trådlös mus, men det enda som fungerar är zoom med mushjulet? Nån som vet?

korvtiger 2010-12-08 18:25

Går inte mushjulet att trycka ned, som på en knapp? Kan vara musinställningar, eller så funkar inte det på din mus och då kan det vara klurigt att köra Blender. Funkar dock med Numpad-tangenterna för att rotera kameran.

svenolov 2010-12-08 19:01

Funktionen för mittre musknapp (hjulet) är nog en systeminställning. Att röra sig fritt med mittre musknapp går bra, även här på forumet (Internet Explorer).

hgkn 2010-12-15 11:39

Man skulle inte kunna tänka sig en liten guid för ett enklare hus till att börja med?

korvtiger 2010-12-20 20:18

Nu har den sista delen släppts om animering och därmed är guiden klar.

De verktyg man använder i guiden används även vid husbygge och är därför lämpliga att lära sig. Jag tänker inte skriva någon miniguide över hur man bygger ett hus.

leoj 2010-12-27 16:13

1 bifogad(e) fil(er)
@Lan, hade samma problem. Hitta setpoint/inställningarna för musen, där väljer du att mitten knappen ska vara en "allmän knapp", då kommer det fungera :)

Sen har jag fått ett fint fel.. Jag har importerat en byggnad nu, föra att fortsätta på den i blender..
Men jag har lite problem med att modellen typ är för stor för blender :(

Jag ser inte tillräckligt mycket av allt, så jag kan tex inte få fatt kameran och rotera den för att rendrara en bild tex..

Kanske jag som är dum med, för blender är inte min starka sida, tex så har jag svårt att åka upp och ner i en ruta, utan lyckas bara rotera.. Blender är komplicerat, men ska ta mig fan lära mig det..

Som ni ser så beskär den friskt utav allt, helt skoningslöst, delar av min fina byggnad

lan 2010-12-27 17:21

Tack Leoj,
nu funkar mittenknappen. Nu skall jag också försöka bygga nåt enkelt framöver. Hoppas Korvtiger har heldygnsjouren öppen framöver för med detta "helaviga" byggprogram blir det säkert många frågor.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009