Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Fram gårna bak (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36458)

Nils Blid 2017-01-31 12:05

Fram gårna bak
 
2 bifogad(e) fil(er)
Kilometerstolpar är en av grundbultarna i en järnväg. Jag har sedan tidens begynnelse av en STW-variant som fram tills nu fungerat utmärkt. Men i min senaste TANE-version har den floppat ut. Lösningen, tänkte jag mig, att modernisera med STL:s KM-stolpe.

Men tyvärr; den är inte riktigt bra eftersom den saknar framsidans text på baksidan. Det är faktiskt en viktig funktion. Antal kilometer räknas i linjeböckerna i en och samma riktning oavsett från vilket håll men kommer ifrån.

Lösningen är enkel men tidsödande; man får sätta ut två stolpar och sakna med en tår i ögat STW:s stolpe.

Finns det någon möjlighet att göra något åt STL-stolpen (Svenska järnvägstavlor), alltså text på baksidan och gärna högre stilgrad?

Nisse

lan 2017-01-31 15:15

Ja, det är nog möjligt, men jag och svenolle hade den uppfattningen att de alltid satt parvis, mitt emot varandra, och vända så att texten alltid var åt vänster i färdriktningen. Det du säger om text på båda sidor hade vi "ingen tanke" på.

blomsson 2017-01-31 15:26

Kilometertavlor placeras normalt endast på ena sidan av spåret även vid flera spår än ett.

mvh
Håkan

lan 2017-01-31 16:23

1 bifogad(e) fil(er)
Där talade yrkeskunnandet! Det blir lite jobb framgent!

I svenolles underbara generella script var det lätt att tillfoga en rad så funkade det!

Testa denna, och rapportera om det funkar. Sen får väl stackars Korvtiger uppdatera hela djvla tavelpaketet.

korvtiger 2017-01-31 19:46

Det gör jag så gärna! För det har jag noterat också, men jag trodde det berodde på text-buggen med att text försvinner om de är för långt ifrån där kameran är vid sessionsstart. :rolleyes:

blomsson 2017-01-31 19:54

Fungerade för mig, och texten tycker jag har en bra storlek!

mvh
Håkan

korvtiger 2017-01-31 22:54

Har inte hunnit testa själv, men om Lan skickar den till mig per mail så jag kommer ihåg det, så ska jag uppdatera på hemsidan så snart jag hinner! :)

Nils Blid 2017-01-31 23:11

Fungerar utmärkt. Skall bli ett nöje att lägga in 60 stolpar, Borde inte versionsnumret ändras till ex "STL 3.1 ATavla Kilometertavla b2.3"?

Nisse

blomsson 2017-02-01 09:20

3 bifogad(e) fil(er)
Vid uppdatering av tavelpaketet så skulle det kunna införlivas två tavlor till som saknas, dels en Förvarningstavla (stor gul romb med pilen ner), en väsentlig del i ATC-systemet som jag håller på med och sedan den berömda lilla runda svart/vita tavlan med betydelsen "försignalering" eller tillsammans med en O-tavla "orientering för huvudsignal", den verkar ju redan finnas hos Nisse?!

Angående kilometertavlorna så fick jag en idé!
Mellan kilometertavlorna så sitter det små tavlor/stolpar var tvåhundrade meter, istället för att man skulle göra en tavla som man kan ändra, så görs det en spline som läggs ut från kilometertavlan till den önskade punkten och "metertavlorna" skapas automatiskt på korrekt avstånd (2, 4, 8). Undrar vad som sker om kilometern är mycket över 1000m, sätter man ut 10, 12 osv också? Det måste jag forska i...
Jag är säker på att med LAn:s kunskaper så är detta gjort innan detta är iväg skickat!;)
Detta är ju bara en detalj och inget viktigt, men Povel har ju rätt...

EDIT:
Efter lite efterforskning både skriftligt och i verkligheten så skulle ett önskemål vara att kilometertavlan följer föreskrifterna och har sin placering 2,2-2,5 meter över rök som normalvärde.
Däremot så kan jag inte hitta informationen (som jag vet att jag har läst) om 200-meters tavlornas krav. Men utanför mig så är de inte enhetligt förekommande och är säkert så att de blir skadade och försummade vid spårbyten och dylika jobb och då inte ersätts. Tavlan är ca 120x140x25mm och har ett jämnt entals-nummer på ena sidan som är vänd mot spåret. Placeringen på dessa är i höjd med rök! Det förekommer bara ental på tavlan. Ska försöka ta kort på den äldre varianten lite senare.
Den nya tavlan ser ut så här:
Bifogad fil 73823
160x160mm

Och när jag ändå håller på:
Förvarningstavlan
Bifogad fil 73824
645x645mm

Tilläggstavla försignalering
Bifogad fil 73825
diameter 365mm

mvh
Håkan

blomsson 2017-02-03 16:02

5 bifogad(e) fil(er)
Jag lovade ju att jag skulle ta kort på den äldre 200-meters tavlan och så har också skett, dessutom så blev det lite extra information på köpet! Så med paddan (i brist på bättre) i högsta läge kommer nu lite bilder och information, hoppas du ursäktar Nisse att jag brer ut mig lite i din tråd, är ju i alla fall i samma ämne!

Jag lyckades hitta informationen om 200-meterstavlornas krav i TTJ och där står det bara att de finns och är försedda med en siffra för hundratalet meter (2 för 200 osv).

Bifogad fil 73834Bifogad fil 73835
Här är två stycken, som synes placerade lite olika höjd över marken

Tog också ett kort på den nyare typen av kilometertavla, som består av en skylt på vardera sida om stolpen. Kilometertavlorna sitter på vänster sida om det vänstra spåret i längdmätningens riktning. I detta fallet är det på Nedspårssidan.
Dock är jag skeptisk till 2,2 meter rök som det står i föreskrifterna, mera åt 1,5 meter!
Bifogad fil 73836
Jag tycker dock att de äldre tavlorna är snyggare än de nya. Fast det verkar ju vara en gemensam standard nu med hur tavlorna är utformade för fästen o dy.l.

Jag tänkte jag skulle delge er en detalj som kanske inte är allmänt känd, apropå längdmätningen.
I rälslivet så är det inskrivet metertal var 20:e meter, ibland står också kilometertalet.
Bifogad fil 73837
Vid pilarna kan man se metertalet. Då kan man också lägga märke till den lilla förskjutningen mellan Nedspår och Uppspår beroende på att det är en högerkurva. Det är det övre spåret, Nedspåret, på bilden som håller den officiella längdmätningen som står i linjeboken.

Det skrivs också en del annat i rälslivet!
Bifogad fil 73838
I detta fallet så är det information om radie på 2877meter och en övergångskurva på 40meter och h gissar jag kan vara rälsförhöjning (dosering).

Sådär lite information för de som är intresserade på Fredags eftermiddagen...
mvh
Håkan

Nils Blid 2017-02-03 18:31

Har lagt kilometerstolpens höjd till 1,5 m utan att läsa Blomsons inlägg. Det kändes bättre så.
Nisse

lan 2017-02-05 11:45

Info kan ge modeller ...
 
4 bifogad(e) fil(er)
... byggda efter Blomssons info och bilder. En modern Km-tavla och en liten "Hektometertavla" (inte fullt så rostig som på bilderna). Dessa var väl inte tänkt för lokförare utan mer för banarbetare så dom kom till rätt ställe ?

Om dom är OK skall jag be Korvtiger komplettera STL Järnvägstavlor med dessa.

blomsson 2017-02-05 12:12

Så j***a snyggt LAn!
Två detaljer, "hektometertavlan" borde nog vara 4-5 decimeter över marken som grundmått. Av de runt sex tavlorna jag såg, så var en den höjden som du har gjort medan de flesta stack knappt upp över räls överkant (rök), så ett snitt kanske vore bra som grund!
Och också att km-tavlan har en grundhöjd på 1,5 meter.

Den andra detaljen, är om det gick att göra en spline variant som man kan dra ut där "hektometertavlorna" placeras ut automatisk var 200-meter, upp till 800 meter?

Är det något på gång med de övriga tavlorna som jag nämner här och i taveltråden?

EDIT:
Skrev det övre inlägget innan jag testade objekten...
Och när jag testade dessa så kom en fundering flygande.
Hur mäts höjden på Trackside objekt, var är objektets nollpunkt så att säga?

mvh
Håkan

lan 2017-02-05 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av blomsson (Inlägg 305618)
Så j***a snyggt LAn!
Två detaljer, "hektometertavlan" borde nog vara 4-5 decimeter över marken som grundmått. Av de runt sex tavlorna jag såg, så var en den höjden som du har gjort medan de flesta stack knappt upp över räls överkant (rök), så ett snitt kanske vore bra som grund!
Och också att km-tavlan har en grundhöjd på 1,5 meter.

Den andra detaljen, är om det gick att göra en spline variant som man kan dra ut där "hektometertavlorna" placeras ut automatisk var 200-meter, upp till 800 meter?

Är det något på gång med de övriga tavlorna som jag nämner här och i taveltråden?

EDIT:
Skrev det övre inlägget innan jag testade objekten...
Och när jag testade dessa så kom en fundering flygande.
Hur mäts höjden på Trackside objekt, var är objektets nollpunkt så att säga?

mvh
Håkan

Alla STL Järnvägstavlor ingår i ett system där allt kan ställas in via den massiva propertyrutan: monteringsalternativ - höjd - spåravstånd -och finjustering längs spåret !!!!

lan 2017-02-05 14:08

Antar att måtten för försignaltavlan är diagonalmått? Skulle ge en sidlängd på 645/V2 =456 mm.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:06.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009