Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Bästa program/plattform för banbyggande (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22484)

Alexander Ödman 2009-02-12 15:36

Bästa program/plattform för banbyggande
 
Hej!

Jag är helt ny inför tågsimulatorer. Har provat att köra några gånger men inte fått kläm på det eller tyckt att det vart så roligt.

Men jag är väldigt sugen på att bygga en bana. Så min fråga är helt enkelt, vilken plattform är bäst att använda sig av när man ska bygga egna banor?

Med "bäst" menar jag; bra och användarvänligt gränsnitt för byggandet, bra grafik så att det ser snyggt ut, mycket svensk och välgjort rullande material, inga hinder i hur man kan bygga, lätt att skapa egendesignade broar och hus med mera.

Nu är jag som sagt helt ny till vad allt med simulatorer heter, så har jag missförståt något får ni gärna lära mig. :)


Tack på förhand!

Micke.L 2009-02-12 15:39

Trainz är nog den enklaste men sämsta grafikmässigt.. Vill du ha lite svårare men bättre grafik så är KRS bra :)

EDIT: Trainz har även massa svenskt material till skillnad från KRS. MSTS tycker jag var otroligt svårt att bygga i så jag rekommenderar det inte.

Totte 2009-02-12 15:50

Välkommen till ruttbyggargänget!
MSTS har ju massor av svenska tåg och objekt att välja på. Visst är den gammal, men den funkar väldigt bra.

leoj 2009-02-12 15:52

Då skulle jag säga trainz framför något annat
Du har en kubik med svenskt material samt en hel del annat som går att använda..

Trainz har fått bättre grafik genom 2009, men fortfarande ligger KRS tycker jag snyggare till om man tittar screenshots, men det finns ju såklart godbitar i trainz, tex den den bana som utspelar sig i tysklands tunellbana, mycket mums på den banan!

Kan inte uttala mig om KRS i jämförelse om att bygga, men verkar svårt på screenshots, och beskrivningar jag tittat på :/

MSTS har iofs lite mer svenskt material, men håller inte samma standard i resten av spelet, och är svårare att bygga i är min erfarenhet (bara testat de lite) körkänslan är lite anntorlunda, tex krav på att ha strömavtagarna uppfälda om du kör ellok, och spåret måste ha konaktledning osv..
Men spelet har många år på nacken, så det är ju inte "up-to-date"

Slash2 2009-02-12 15:59

Trainz tycker jag är överlägset bäst, men det kan bero på att det är den simulator jag är mest van vid. Trainz är ljusår mer anpassningsbart och lättare att bygga rutter i än MSTS enligt mig. Grafikmässigt vinner KRS, men där finns inte lika mycket svenskt material, vet heller inte hur svårt ruttbygge är där.

Om du är sugen på att veta hur det kan se ut i en riktigt snygg och väldetaljerad TRS-rutt, kolla in ekankal's bilder i screenshot-tråden i Allmänt om Trainz.

Micke.L 2009-02-12 16:03

Om alla delar med sig av sina tips och trix i krs (som jag bad här http://www.e-buzz.se/forum/showpost....3&postcount=20) så skulle det vara fler som lär sig och bygga, och det är ju svenska objekt, ommålningar, lok osv osv på g..

Lite halvt OT men KRS är faktiskt inte så svårt att bygga i om man kan knepen :rolleyes:

Totte 2009-02-12 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 173838)
Om alla delar med sig av sina tips och trix i krs (som jag bad här http://www.e-buzz.se/forum/showpost....3&postcount=20) så skulle det vara fler som lär sig och bygga, och det är ju svenska objekt, ommålningar, lok osv osv på g..

Lite halvt OT men KRS är faktiskt inte så svårt att bygga i om man kan knepen :rolleyes:

Inte heller svårt att bygga MSTS om man kan knepen också.

Alexander Ödman 2009-02-12 16:40

Tack så mycket allihopa! Jag tror att jag ska kolla runt på olika ruttbilder och välja den simmen som ser snyggast ut. Ska man lägga tid på att bygga måste det ju se bra ut. Allt går att lära sig, det tar bara olika lång tid. :)

Pierre 2009-02-12 16:42

Enklast att bygga i är nog Trainz, men det liksom MSTS känns väldigt gammalt idag. Visst har den senaste versionen av Trainz just släppts, men det är några förfiningar av förra, som är några förfiningar av ännu förra o.s.v.

Jag skulle satsa på KRS, då det nu börjar hända saker där. Både svenska tåg och objekt på g...

korvtiger 2009-02-12 17:00

Trainz är lättast att använda och det finns mycket svenskt material. Grafiken är bättre än msts men inte lika bra som RS.
Men när man fått kläm på hur man bygger i RS så är det nog ganska lätt det också. pesonligen tycker jag inte om RS lite "grova" stil, men det är upp till dig vad du tycker. Och som sagt så börjar det komma svenskt material. Mycker är f.d. trainz material.
MSTS i all ära, men den är väll en 7 år gammal och har inte riktigt samma snabbhet och detaljrikedom som Trainz och RS, men den har ju fortfarande sin charm och enkelhet kvar(dock inte på ruttbyggarsidan vad jag förstått).

Janne 2009-02-12 18:13

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 173832)
Trainz är nog den enklaste men sämsta grafikmässigt.. Vill du ha lite svårare men bättre grafik så är KRS bra :)

EDIT: Trainz har även massa svenskt material till skillnad från KRS. MSTS tycker jag var otroligt svårt att bygga i så jag rekommenderar det inte.

Och då jämför du KRS med TS2009 eller vilken version av Trainz jämför du med?

Micke.L 2009-02-12 18:18

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 173873)
Och då jämför du KRS med TS2009 eller vilken version av Trainz jämför du med?

-04 och -06.. Har inte testat -09...

bönan 2009-02-12 18:35

Jag måste säga att Trainz är lättast att bygga i, medan KRS kan vara lite knepigare och dessutom finns det inte så mycket svenskt materiell(än). MSTS är ju som bekant äldre, men den är ändå min favorit att bygga i. Det finns dock en hel del små "knepigheter" att känna till. Den stora fördelen med MSTS är att byggprogrammet inte är i helskärm, så man kan samtidigt ha ett kartprogramm öppet, tex enirokartan. En sak som är lite irriterande i MSTS är dock att det inte finns någon funktion för att ångra något man har byggt.

Janne 2009-02-12 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 173874)
-04 och -06.. Har inte testat -09...

Och ändå kan du avgöra att TS2009 är sämre än KRS? Duktigt måste jag säga. Man kanske skulle titulera dig expert på saker du aldrig sett?

Micke.L 2009-02-12 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 173886)
Och ändå kan du avgöra att TS2009 är sämre än KRS? Duktigt måste jag säga. Man kanske skulle titulera dig expert på saker du aldrig sett?

Ja, det kanske man borde?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009