Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   vattenyta saknas (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37617)

Hawk 2020-05-26 16:05

vattenyta saknas
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Har en bit vattenyta som saknas i WNJ, hur kan man fixa det ?

Jockes 2020-05-26 16:56

Tog lite screenshots för att visa, men tydligen tar inte Trainz med menyerna längre? :grin:

Nåja, tryck på Topology, klicka på "Adjust water height" (går även att trycka på E i T:ANE, antar det är samma i TRS19), tryck på (men rör inte musen för mycket, det ändrar vattennivån) vattnet som finns, för att få rätt höjd på det du ska placera ut. Tryck sedan på knappen bredvid, plustecknet "Add water" (W snabbkommando i T:ANE) och placera ut vattnet där det saknas. Tada! :)

Säg till om det inte funkade.

benkegbg 2020-05-26 17:09

Vatten
 
1 bifogad(e) fil(er)
Att lägga till och höja/sänka vatten:
Med musen kan du höja/sänka vattnet. Om man vill lägga till en bit vatten utan att förändra höjden så klickar man bara i vattnet. Då ställs den befintliga vattennivån in.
Hälsningar

benkegbg 2020-05-26 17:12

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 317538)
Tog lite screenshots för att visa, men tydligen tar inte Trainz med menyerna längre? :grin:

Nej, när man tar skärmdumpar så visas bara det som vanligen syns i spelet. Vill man ha med en fullständig skärmbild så måste man öppna ett bildprogram (exvis Photoshop) och klistra in bilden.

Hälsningar

Jockes 2020-05-26 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 317540)
Nej, när man tar skärmdumpar så visas bara det som vanligen syns i spelet. Vill man ha med en fullständig skärmbild så måste man öppna ett bildprogram (exvis Photoshop) och klistra in bilden.

Hälsningar

Ahh, det måste ha ändrats sen Trainz 2010, men det är ju också 10 år sedan... :visslar:

blomsson 2020-05-26 17:32

2 bifogad(e) fil(er)
Fast i det här fallet är det inte vattnet som är problemet utan att det saknas en sluss eller att den är "faulty"!

Bifogad fil 79219
Finns att ladda ner hos STL:s hemsida under Lok -> Övrigt. Bild tagen i T:ANE Sp4. Original WNJ.

Det borde synas i Content Manager att det saknas objekt eller att objekt är trasiga.
Då är banan/objektet röd markerad och det står antingen "Missing dependecies" eller "Faulty dependencies", är det flera fel visas bara ett av felen.

Genom att välja "List dependencies" från menyn så visas samtliga objekt som tillhör det valda objektet och då kan man se vad som saknas och vad som är fel.

Bifogad fil 79220

mvh
Håkan

lan 2020-05-26 17:59

Den slussen är ett problem ! Vattnet har fel färg och bron är för låg, eller borde vara en fällbro.
Ingen av oss som jobbade med WNJ är längre aktiva !

Hawk 2020-05-26 20:26

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 317543)
Den slussen är ett problem ! Vattnet har fel färg och bron är för låg, eller borde vara en fällbro.
Ingen av oss som jobbade med WNJ är längre aktiva !

Hej
Tack för visat intresse, detta glädjer mig mycket. :)

Då går det kanske inte att få dit en bit vattenyta, utan att riskera att allt vatten försvinner.
Någon sluss hittar jag inte.

Men tack för hjälpen ändå..:tumupp:

Landsvägsbron hade också fallit ihop, men jag bytte till en annan bro, så det ser lite bättre ut. Se bild.
Originalbron hade lagt sig bå sjöbotten !


När jag nu är på G med frågor, så skulle det vara intressant att få veta varför rutten WNJ har så mycket "dimma" på lite avstånd ?

Detta har inte en del andra rutter, se bild. !

Har lagt in Läckö slott också, med alle.:)

Jockes 2020-05-26 21:17

2 bifogad(e) fil(er)
Mängden dimma ändrar du under Main Menu>Enviroment Settings. Klicka på varje grön prick och dra "Fog density" till None så försvinner dimman, eller om du vill ha dimma, dra till Thick. Anledningen till att du behöver ändra vid varje grön prick är för att ändra mängden dimma viss tid på dygnet.

Hawk 2020-05-26 21:37

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av blomsson (Inlägg 317542)
Fast i det här fallet är det inte vattnet som är problemet utan att det saknas en sluss eller att den är "faulty"!

Bifogad fil 79219
Finns att ladda ner hos STL:s hemsida under Lok -> Övrigt. Bild tagen i T:ANE Sp4. Original WNJ.

Det borde synas i Content Manager att det saknas objekt eller att objekt är trasiga.
Då är banan/objektet röd markerad och det står antingen "Missing dependecies" eller "Faulty dependencies", är det flera fel visas bara ett av felen.

Genom att välja "List dependencies" från menyn så visas samtliga objekt som tillhör det valda objektet och då kan man se vad som saknas och vad som är fel.

Bifogad fil 79220

mvh
Håkan

Oj, jag hittade slussen och det blev mycket trevligare :tumupp:

Fast färgen kanske kunde varit lite bättre...

Hawk 2020-05-26 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 317547)
Mängden dimma ändrar du under Main Menu>Enviroment Settings. Klicka på varje grön prick och dra "Fog density" till None så försvinner dimman, eller om du vill ha dimma, dra till Thick. Anledningen till att du behöver ändra vid varje grön prick är för att ändra mängden dimma viss tid på dygnet.

Detta gick jag bet på, hittade inte

"Main Menu>Enviroment Settings"

Lite mer info vore tacksamt :)

Jockes 2020-05-27 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 317553)
Detta gick jag bet på, hittade inte

"Main Menu>Enviroment Settings"

Lite mer info vore tacksamt :)

Main Menu är där du spara rutten! Lite otydligt var det nog :) hoppas bara Trainz 2019 ser likadant ut som T:ANE på denna punkt.

Hawk 2020-05-27 00:36

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 317555)
Main Menu är där du spara rutten! Lite otydligt var det nog :) hoppas bara Trainz 2019 ser likadant ut som T:ANE på denna punkt.

Hej
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med "Main Menu>Enviroment Settings"

Försök att förklar tydligare...
Jag har Trainz 2019

Jockes 2020-05-27 01:25

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 317556)
Hej
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med "Main Menu>Enviroment Settings"

Försök att förklar tydligare...
Jag har Trainz 2019

Klicka på main menu och sen på Environment settings. Bör finnas i menyn som dyker upp. Annars har de ändrat efter alla dessa år.

blomsson 2020-05-27 01:54

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 317556)
Hej
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med "Main Menu>Enviroment Settings"

Försök att förklar tydligare...
Jag har Trainz 2019

Du måste vara inne i rutten, annars syns inte det meny-valet under Main Menu.
Sedan står det Edit Environment... som meny-val, men är ju ingen större skillnad mot vad Jocke skrev.
I T:ANE är detta, stämmer inte det med TRS19 så har de ändrat!

mvh
Håkan


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:25.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009