Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Kanske Tunnelbanan!!!! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34272)

Bengan 2013-06-04 22:18

Kanske Tunnelbanan!!!!
 
8 bifogad(e) fil(er)
Då Tunnelbanan verkar vara nerlagd (ingenting sett på länge hur det går), så har jag startat upp en bit utav blåa linjen. Men jag kanske också faller på slutet, så se det hela bara som ett kanske med tunnelbanan.

Har kladdat om några av Compudocs tunnelbanestationer för att få en någorlunda färgkombination som stämmer överens med dom olika stationerna, men ändå långt ifrån verkligheten.

Sen har jag ingen koll på, hur det är emellan dom olika stationerna. Om tågen går i egna tunnelrör eller om dom går som dubbelspår genom tunnlarna. Så jag låter i nuläget bara fantasin flöda, om nu ingen kan komma med info. hur det är emellan dom olika stationerna.

Sen en fråga: Är det någon som har koll på Kameror som kan sättas ut i tunnlar under marken. Finns det såna till Trainz, dom inbyggda fungerar bara ovan jord eller finns det något trix att få dessa under jord som jag har missat.

Några bilder på blandningen av fantasi och blåa linjen.

Bengan 2013-06-04 22:30

8 bifogad(e) fil(er)
Några bilder till från det påbörjade bygget.

Jockes 2013-06-07 00:05

Snyggt, och kul Bengan! Kollar på mobilen, så ser tyvärr inte så bra. Men ett tips om kamerorna: placera inte tunnlarna under marken där det inte är nödvändigt (tex vid tunnelmynning lär dem behövas placeras under jord fram till ytan), placera dem istället ovanför marken, så passar du in kamerorna efter det. Önskar dig lycka till! :)

Bengan 2013-06-07 17:07

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 278083)
Snyggt, och kul Bengan! Kollar på mobilen, så ser tyvärr inte så bra. Men ett tips om kamerorna: placera inte tunnlarna under marken där det inte är nödvändigt (tex vid tunnelmynning lär dem behövas placeras under jord fram till ytan), placera dem istället ovanför marken, så passar du in kamerorna efter det. Önskar dig lycka till! :)

Bygger på DEM-karta och lägger stationerna på den ungefärliga höjdnivån i Trainz som t.ex. Kungsträddården -29,3 meter under havet för att förhoppningsvist även bygga Centralen m.m. ovanför jord senare. Så jag vill inte lägga tunnlarna ovanför jord, för då går jag miste om höjdskillnaderna (OK, går väl att höja tunnlarna och fejka höjdskillnaden så, men då skiter mina framtidsplaner för hela Stockholm).

GBSF 2013-06-07 18:57

Snyggt Bengan!

Jockes 2013-06-09 12:54

På det sättet.. nu låter detta riktigt intressant! Ska bli kul att följa!! :tumme_upp:

AlleDahlle 2013-06-09 22:54

Byggs tunnelbanan kommer jag garanterat att gå tillbaka till trainz igen (lite i alla fall)

Anton93sthlm 2013-06-12 20:14

Oj oj oj vad snyggt!!!
 
NU BLIR JAG AVIS!!! :D
Kan man få hjälpa till?

Anton93sthlm 2013-06-12 20:18

Just det...
 
Lite info om tunnelbanestationerna på blåa linjen: Det är ca 190 meter längd på stationerna!

Berke 2013-06-13 05:23

Tips
 
Kolla denna länk http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34097 så hittar du lite tillbehör du kan använda i tunnelbanan.

/Berke

GBSF 2013-06-14 00:13

Citat:

Ursprungligen postat av Anton93sthlm (Inlägg 278264)
Lite info om tunnelbanestationerna på blåa linjen: Det är ca 190 meter längd på stationerna!

Blå linjen är ju byggd för 10-vagnars Cx tåg. Det är vissa stationer på Röda linjen också.

Bengan 2013-06-14 04:04

Har målat om Compudocs stationer, men tyvärr så är dom för korta och rymmer bara 8 vagnar. Men uppställningsspåren under jord, gör jag för 10 vagnar.

VIP233 2013-08-11 04:57

Detta ska bli jätteintressant att följa =) ,får man fråga hur det går :) ?

Bengan 2013-08-13 12:47

Står just nu stilla. Tänkte strunta i Compudocs stationer, då dom är för korta för blå linje och istället bygga upp varje station på fri hand med diverse olika splines. För att kunna efterlikna stationerna i tunnelbanan, så måste jag måla om en massa splines i olika färger så att dom i.a.f. efterliknar stationerna färgmässigt och inväntar just nu en massa olika tillstånd från diverse skapare. Plus att jag måste försöka att mäta upp dom olika stationerna, samt att ta några bilder på varje station för att använda till texturer så att det stämmer något sånär.

Anton93sthlm 2013-08-13 16:52

Jag har lite texturer du kan få av mig!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 279786)
Plus att jag måste försöka att mäta upp dom olika stationerna, samt att ta några bilder på varje station för att använda till texturer så att det stämmer något sånär.

Varsågod! :)
Tur att jag hade dem i kameran kvar. :P


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:29.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009