Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om 3D-design (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Lite modellerat, för fler simulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21820)

Mazz 2010-12-06 20:14

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 224223)
Ser ursnyggt ut, men ska inte sotskåpets diameter vara större än pannans som på alla andra lok?

Nja. :)

E-lokspannan är nog rätt i det avseendet så som jag byggt den. Nyfiken som man är, så kunde jag inte låta bli att kolla lite hur det stod till med just denna fråga. Jag skulle nog ändå våga påstå att de flesta svenska ångloken ur de större statsbane-serierna såsom, A, B, E, Gb, J, R, S, och Sb har allihopa lite mindre diameter på sotskåpet än pannan. De jag hittade som hade större sotskåpsdiameter är H3, A8, Ga, N5, NBJ 16 och E10, även om E10an inte handlar om myvcket mer än en plåttjocklek.

Så, avdelningen för viktiga frågor stänger för i kväll. :p

På tal om sotskåpet, så får texturen bli såhär för den.

Marcus Gustavsson 2010-12-06 20:24

Ah det där var löjligt snyggt! :grin:

Mazz 2010-12-13 22:30

1 bifogad(e) fil(er)
Tendern har fått lite texturer på sig också.

lan 2010-12-13 22:49

Uhhh,
Mazz, är du tvungen att flänga runt i verkligheten på NBVJ när du är så suverän på att bygga simulatormodeller??? Men jag börjar förstå dig, har själv tillbringat lite tid i Herrljunga Lokstall och inget går upp mot verkliga ånglok (ljud, känsel, lukt, smak, syn och känsla)!
Men du är en fena på 3D-modellering av verkligheten!

Totte 2010-12-13 23:46

Hej!
Va ursnyggt det är! Det ska bli kul att få pröva loket. Stå på, Mazz!

Mazz 2011-01-18 20:18

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 224886)
Uhhh,
Mazz, är du tvungen att flänga runt i verkligheten på NBVJ när du är så suverän på att bygga simulatormodeller??? Men jag börjar förstå dig, har själv tillbringat lite tid i Herrljunga Lokstall och inget går upp mot verkliga ånglok (ljud, känsel, lukt, smak, syn och känsla)!
Men du är en fena på 3D-modellering av verkligheten!

Tack för snälla kommentarer! :)


Hihi, ja det blir lite flängande där i Nora, erkännes... :o Men, utan tvekan ett av de bättre beslut i fritiden jag gjort på senare år, det är en otroligt härlig känsla att jobba med grejjerna i Nora. Och även om jag har ånglok som "min huvudagenda", så har jag konstaterat att det är riktigt kul att jobba med bana också. Men, visst, glada kamrater betyder naturligtvis en hel del...

Nu har jag i alla fall flyttat fram positionerna med D-loket, nu har jag baxat upp hemme på spåret, vilket gör TS-livet lite ljusare... Problemet var att det tydligen behövs en "dummy-axel" när man har en en-axlig löpboggi. Nu känns det som att jag känner igen det nånstans i från, kanske från nån tutorial eller så, men inget jag hittar i dokumentationen direkt. Om utvecklar-folket kunde göra nån brittisk modell mindre och i stället ägna sig åt att förbättra dokumentationen vore en välgärning...

Ett tack till uktrainsim som hjälpte mig att hitta lösningen. Tråden här:
http://forums.uktrainsim.com/viewtop...6bc7990d353967

En hel del saker ska nu göras på D-loket, bl.a. har jag byggt vidare på inredningen på en senare modell än den jag nu labbat med för att få ut i spelet. Färgerna ska matchas ihop på underredet och förmodligen ska jag byta shader också. Ett knippe detaljer ska till också, t.ex. eldetaljer på taket osv. Så, det är lite kvar, men ett bra steg taget nu i alla fall.

:)

ekankal 2011-01-18 20:26

För att citera Lan, nog är du en en fena på att bygga snyggt & realistiskt, sagt i underkant ;):).

En sak som slår mej dock, när man ser på bilden, tycker att hjulen (drivbogg) ser lite väl stor ut.
Synvilla, eller beror det på bilden, eller....?

Mazz 2011-01-18 22:36

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 227824)
För att citera Lan, nog är du en en fena på att bygga snyggt & realistiskt, sagt i underkant ;):).

En sak som slår mej dock, när man ser på bilden, tycker att hjulen (drivbogg) ser lite väl stor ut.
Synvilla, eller beror det på bilden, eller....?

Tackar! :o Framhåller dock att både du och LAn bl.a. har superfenor vad gäller fina och realistiska byggen!


Det är kanonbra att få lite granskning av de grejjer man gör, man blir lätt hemmablind. Så, jag nyfiken kollade upp hjuldiametern på drivhjulen och de ska enligt boken vara 1.530 mm. I 3ds-modellen placerade jag ut en cylinder med den diametern och jag konstaterar att det är nog rätt diameter på hjulen. Cylindern har många polygoner och är placerad precis över halva hjulringen, så de små "pluppar" som syns är hjulets spetsar av dess polygoner. Jag tyckte också när du påpekade det att det såg för stort ut, men det jag tror man synmässigt lurar sig på är att hjulringarna är onormalt rena. Ganska snart antar ju hjulringar ungefär samma patina som ekrarna och underredet och då tror jag man blir mer van vid hur det ska se ut. Om man kollar hur hjulkransen bryter korgen, så stämmer nog modellen jämfört med Du-loket i Sala på bilden.

ekankal 2011-01-18 22:55

Hehe, syns klart och tydligt, när man ser bilden på "äkta varan" att du har helt rätt.
Och precis som du säger, det är väl bara så att man aldrig har sett ett lok med så "nya" hjul i verkligheten, dom har väl alltid sett ut som det gör på det "äkta", oljiga,svarta, och allt annat än "rena" ut.

ocvn 2011-08-08 18:15

Er det noget liv i dette prosjektet, eller er det lagt på is ? :)

Ser ganske bra ut det som er gjort :)

Totte 2012-03-29 11:44

Ett år sen...
 
Hej Mazz!
Nu har det gått över ett år sen du visade bilder. Har du gjort nå´t lite grann? :Fnissa:

Mazz 2012-03-29 11:59

jodå, invändigt på D-loket och sånt som inte syns på E-loket... men, inte mycke att visa på bild för stunden... Fast jag har ju hållt andra trådar igång, ju... ;)

Totte 2013-10-30 10:53

Hej!
Ursäkta att jag tog upp gammalt tråd!
Jag undrar om du fortfarande pysslar med dem?:)

Mazz 2013-10-30 11:52

1 bifogad(e) fil(er)
Jo, det händer att jag pysslar med dom... Även om det kan gå långt mellan gångerna nu, det mesta i hobby går ju i perioder... Under vintern vore det trevligt att bygga vidare på detta.

En sak som jag tycker är trist är att jag tycker det är så bannat svårt att få till rätt färg ute i spelet... Som nedanstående bild är, så vill jag har färgerna, men att få det ute i spelet, nä det har jag inte lyckats bra med... Modellerna är ju som små solstrålar, ser inte alls bra ut...

hatar den tutorial-orienterade dokumentationen, den är ju bara till för att lära sig krypa... Saknar ren teknisk dokumentation på shaders t.ex.

Totte 2013-10-30 12:56

Aha, så svårt med ljus och skuggor.
Jag ser på bilden att både loken saknar bromsslangar, eller har du på gång?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:41.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009