Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Co13 ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35134)

lan 2014-07-06 14:29

Co13 ...
 
3 bifogad(e) fil(er)
.. påbörjad. Nitade vagnar är nog de svåraste att texturera så jag vet inte om detta blir nåt :confused:

Byggt lite och börjat fundera hur textureringen skall göras:vetej:

Bilderna visar det lilla jag byggt, ritningen och de utmaskade detaljerna. Sen vete gudarna hur man skall göra :ber:

Jockes 2014-07-06 14:54

Säkert inte det lättaste, men en det där är en riktigt spännande vagnstyp! (Har nån slags kärlek till vagnar med mittdörrar...) Ska bli kul att se vad det blir utav den :drool:

torpal 2014-07-06 15:06

Du är otrolig!
 
Citat:

.. påbörjad. Nitade vagnar är nog de svåraste att texturera så jag vet inte om detta blir nåt

Byggt lite och börjat fundera hur textureringen skall göras

Bilderna visar det lilla jag byggt, ritningen och de utmaskade detaljerna. Sen vete gudarna hur man skall göra
Jag kan bara säga en sak: Du är helt otrolig! Hur sjutton hinner du? Det var väl först i går vi berörde Co13. Och nu är du redan igång. Ser fram emot denna med spänning...

Själv håller jag på att peta, efter min förmåga, på en "vanlig" nitad Co8... Få se vad det blir, men det finns ju en läromästare här på forumet som har gjort ett underlag för en nitad textur, nämligen vagnen ABo3a. Ja just det! Det är signaturen LAn som gjort det mästerstycket!

Lycka till med Co13!

rac_hammer 2014-07-06 15:11

ur snyggt lan :tumme_upp:

Bengan 2014-07-06 18:15

Härligt att se, en udda vagn till.

Har för mig, att dom har en nyrenoverad vagn i Gävle sen ett par år tillbaka och även en vagn i Nynäshamn. Men den i Nynäs, där vet jag inte hur långt dom har kommit med renoveringen. Man ska kanske satsa en dag och åka förbi där efter jobbet, för att se om det går att plåta av vagnen på ett hyfsat sätt.

torpal 2014-07-06 18:33

Passa gärna på att plåta den från så många håll (helst i 90 graders vinklar) som möjligt.
Har du möjlighet att ta detaljbilder på dörrar, fönster av olika storlek, nitrader etcetera så underlättar det bygget av både Co13 och andra nitade vagnar.

lan 2014-07-06 20:42

Det vore värt många "guldstjärnor", Bengan. Bilder har jag inte många och alla är i det jag kallar "turistperspektiv".


Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 288830)
Härligt att se, en udda vagn till.

Har för mig, att dom har en nyrenoverad vagn i Gävle sen ett par år tillbaka och även en vagn i Nynäshamn. Men den i Nynäs, där vet jag inte hur långt dom har kommit med renoveringen. Man ska kanske satsa en dag och åka förbi där efter jobbet, för att se om det går att plåta av vagnen på ett hyfsat sätt.


u16802273 2014-07-06 20:43

Super snyggt Lan !!! Härligt att se, en udda vagn som Co13 (B13)
som finns på ett flertal järnvägsföreningar
Hälsningar Kenta978

lan 2014-07-06 20:50

Vad kul att så många deltar ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... för här behöver man hjälp och stöd :tumme_upp:

Medan olika saker faller på plats så gör jag lite enstaka mesher (otexturerade) och så får man nog jobba om det skall bli nåt vettigt till slut :Yeah:

lan 2014-07-07 19:16

Textureringsarbete pågår ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... för fullt när det regnar och inte spelas fotboll eller klipps gräsmatta ;)

Bilderna är stora så ni får väl "skrollan", så ni ser alla detaljer och ägna er åt "nitälskan". Jag kan säga att det fordrar millimeterprecision att få alla nitrader på rätt plats, men det går :drool:

torpal 2014-07-07 21:59

Kanonjobb så långt LAn
 
Underbart att se en av sina favoritvagnar växa fram till något verkligt stort!
Ser fram emot fortsättningen...

lan 2014-07-08 10:52

På spåret ...
 
3 bifogad(e) fil(er)
... för första gången, men en liten milstolpe eftersom man ser allt som skall rättas till, kompletteras och byggas:

torpal 2014-07-08 13:55

Härlig "roll-out"
 
Kul LAn att du fått Co13:an på spår redan. Ser MYCKET lovande ut. Hoppas att man lyckas konvertera in den i MSTS / ORTS när den dagen kommer...

lan 2014-07-08 21:54

Börjat med inredning och passagerare ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... och dessförinnan flyttat ut dörrar, grindar, bryggor och fönster som skall bli separata, animerade mesher (för då ser man bättre). De fem sköna damerna har fått äran att provsitta de hårda furuflaken som man i 3:e klass kallar soffor. Trångt blir det, men väldigt intimt :D

OBS. "strigelremmen" för fönsterlåsning - den använde min farsa just som strigel för att vässa sina medtagna rakknivar på de resor vi gjorde. Prima getskinn, påstod han :confused:

lan 2014-07-09 10:28

Värmebölja på västkusten ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... så jag har plockat av "hardtoppen":


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009