Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   abc...d = Od-loket (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28953)

lan 2011-01-30 17:08

abc...d = Od-loket
 
2 bifogad(e) fil(er)
Plötsligt låg hon där bara på mitt arbetsbord, Od med en huvudkoppelstång av "St. Gotthards"-dimensioner. Vem kan motstå sådant? Har faktiskt fått boggin klar och animerad (Recycling, ni vet). Detta var ett från början teak-klätt lok. Har någon lokdata för Od så hör av er!!!

portin 2011-01-30 17:37

Nice, ser med spänning fram emot fortsättningen!

//Anders

ekankal 2011-01-30 18:43

Överflödigt att kommentera något om bygghastighet, etc :).

Ser ut som att snickarna i vädringsgruppen kan få något annat att göra, än att slå varandra på tummarna :D:D.

lan 2011-01-30 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 228673)
Överflödigt att kommentera något om bygghastighet, etc :).

Ser ut som att snickarna i vädringsgruppen kan få något annat att göra, än att slå varandra på tummarna :D:D.

Jag hade tänkt mig att leveransutförandet blir härligt fräsch nyfernissad teak och vet att dina "gubbar" kommer att göra sitt bästa att skita ned till oigenkännlighet ;-)

spyfrog 2011-01-30 22:45

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 228661)
Plötsligt låg hon där bara på mitt arbetsbord, Od med en huvudkoppelstång av "St. Gotthards"-dimensioner. Vem kan motstå sådant? Har faktiskt fått boggin klar och animerad (Recycling, ni vet). Detta var ett från början teak-klätt lok. Har någon lokdata för Od så hör av er!!!

En fråga - vilket 3d program använder du?

Här är några lokdata från "Ellok" boken:
Längd över buffertar: 11 250mm
Total hjulbas: 6350 mm
Hjuldiameter: 1350 mm
Tjänstevikt: 69 ton
Sth: 60 km/h
Motoreffekt: 800 kW
Största dragkraft: 200 kN

spyfrog 2011-01-30 22:49

Följande kan tilläggas från Elloks boken:
Varje hjul hade ett bromsblock.
Ytteraxlarna hade bromsblocket verkandes från yttersidan och inneraxlarna från innersidan. Var tydligen mindre lyckats som lösning.

Utväxlingen var 29:111. Motorn hette SJ 1303 hos ASEA.
Blindaxeln placerades 110 mm högre än drivaxlarna pga diametern på drivhjulen.

Om jag har fattat det rätt från en annan bok om malmbanan så var Od loken lite vaggiga just pga den där "St. Gotthards" tjocka koppelstången - det blev ganska stora krafter som rörde sig upp och ner och när loken gick länge mellan servicen så kunde de bli ganska hoppiga att vara i pga detta.

lan 2011-01-31 10:09

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 228696)
Följande kan tilläggas från Elloks boken:
Varje hjul hade ett bromsblock.
Ytteraxlarna hade bromsblocket verkandes från yttersidan och inneraxlarna från innersidan. Var tydligen mindre lyckats som lösning.

Utväxlingen var 29:111. Motorn hette SJ 1303 hos ASEA.
Blindaxeln placerades 110 mm högre än drivaxlarna pga diametern på drivhjulen.

Om jag har fattat det rätt från en annan bok om malmbanan så var Od loken lite vaggiga just pga den där "St. Gotthards" tjocka koppelstången - det blev ganska stora krafter som rörde sig upp och ner och när loken gick länge mellan servicen så kunde de bli ganska hoppiga att vara i pga detta.

Det kan jag tänka mig, av motvikternas storlek att döma måste dessa koppelstänger ha vägt något ton? Måste varit hopplöst att balansera ut horisontella och vertikala krafter!?

lan 2011-01-31 21:56

110131 kväll
 
1 bifogad(e) fil(er)
"Recycling-metoden" skördar nya framgångar! Det var väldigt lätt att skala, spegla och flytta delarna från Pa. Sedan var det bara att kopiera en ny textur till Pa:s. Nu är det rena njutningen att bygga, tänk vad många nya lok det kan bli av redan byggda. Naturligtvis en massa delar som ännu ej är flyttade och texturerade men bilden kanske visar min "Recycling-metod" i full kraft!

abjol 2011-01-31 22:15

Hei så fort du lager. Fint bilde. Ser meget bra.:tumme_upp::applad::grin:

lan 2011-01-31 22:28

Tack abjol!
Det fanns ju ett antal Norska lok på linjen Kiruna - Narvik, finns ingen "rask, norsk gutt" som bygger dom?

lan 2011-01-31 23:54

110131 sent
 
1 bifogad(e) fil(er)
Flyttat alla delar på plats och texturerat om lite: Ser hyfsat ut?

spyfrog 2011-01-31 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 228777)
Flyttat alla delar på plats och texturerat om lite: Ser hyfsat ut?

Ser väldigt fint ut.
Vilket 3d program använder du för dina kreationer?

lan 2011-02-01 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 228778)
Ser väldigt fint ut.
Vilket 3d program använder du för dina kreationer?

Tack!
Jag använder gmax, men har ibland tillgång till 3D Max, utbytet sker med 3DS-format. Trivs bra med den kombinationen.

spyfrog 2011-02-01 16:53

:)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 228792)
Tack!
Jag använder gmax, men har ibland tillgång till 3D Max, utbytet sker med 3DS-format. Trivs bra med den kombinationen.

Aha. Jag trodde att man inte längre kunde använda Gmax till TS2010/2009. Eller är det bara någon extra funktion som inte funkar?
Dina lok ser ju jättebra ut så det tycks ju gå bra iaf. :)

korvtiger 2011-02-01 17:00

Man kan använda gMax till Ts2009/10 utan problem, men om jag inte minns fel så saknar gMax stöd för normalmaps. Men om du ska börja bygga så rekommenderar jag dig att välja Blender framför gMax, det programmet är nog ett av de värsta som jag arbetat i och det märks verkligen nu när man gått över till Blender, jag förstår inte hur jag stod ut. :D 3DsMax, dock kan jag tänka mig är helt okey, men det kostar ju några kronor.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:44.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009