Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Tutorial för skapande av aktivitet och rutt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28413)

Nigge 2010-12-06 16:52

Tutorial för skapande av aktivitet och rutt
 
Hej!
är det någon som vet om det finns eller som har lust att skriva ihop något lite snabbt om hur man gör en egen rutt?
Jag får ingen stil på route editor som följer med MSTS...
Och sedan även en tutorial för hur man skapar aktiviteter i msts... med tidtabell, signaler och andra tåg osv.

Stort tack till den som orkar:-)

/Niklas

bönan 2010-12-06 17:08

Se här: http://banbyggarna.se/guider/guider.htm
:)

maxlk96 2010-12-06 17:08

Bra ide!

Jag har tänkt på att fråga men det har aldrig blivit av riktigt:rolleyes: men nu i dessa tider skulle jag ha nytta av en sådan gudie då mitt Trainz felar:mad:

Nigge 2010-12-06 17:22

Tusen tack för de tipsen Bönan!

Dock så har jag väldiga problem i editorverktyget i MSTS, kameravinkeln är ju om uttrycket ursäktas skit.:-)

måste man klicka varje gång för att lägga spår som är en meter långa? att göra en längre rutt kommer ju ta evigheters evighet...

Och hittade inga sådana tips i tutorialen...

Förmodligen bara skit bakom spakarna men tips uppskattas varmt iaf:-p

bönan 2010-12-06 17:27

Sitter du och bygger med dynamic track? Det ska du absolut inte göra, det kan förstöra rutten totalt och ska användas så lite som bara möjligt (jag har hittills aldrig använt det i min rutt)
Det finns ju väldigt många olika raka spårbitar i längden 1 till 500 meter. Dessutom finns det många olika kurvbitar med olika radier och längder. Jag skulle rekommendera att du laddade ner Xtracks, som är ett expansionspaket med många fler spårbitar. Det är mycket enklare att bygga om man har Xtracks eftersom man har fler alternativ med de nya spårbitarna, och dessutom krävs Xtracks av nästan alla rutter som släpps nuförtiden.:)

Nigge 2010-12-06 17:29

Jag hittade massa olika spårtyper, ska testa och se om det går bättre. Dock lyckas jag inte ta bort det jag lagt till...
Antar att det går?
(går inte att trycka ctrl - z för att ångra)...

Bombardier Train 2010-12-06 19:02

Citat:

Ursprungligen postat av Nigge (Inlägg 224432)
Jag hittade massa olika spårtyper, ska testa och se om det går bättre. Dock lyckas jag inte ta bort det jag lagt till...
Antar att det går?
(går inte att trycka ctrl - z för att ångra)...

Javisst, använd DELETE-knappen på tangentbordet. :)

CTRL + C =Kopiera

CTRL + V =Klistra in

bönan 2010-12-06 19:06

Och du måste såklart först markera det objekt som du vill radera eller kopiera.:)

Totte 2010-12-06 19:11

Hej!
Kul att du dyker upp som ruttbyggare!
Innan du bygger rutt på allvar så testa lite med lägga spår och växlar. Om man ångrar spårläggning så är det viktigt att spara efter borttagning av spår innan du lägger nya spår igen. Annars kommer World- och Tiles-filer inte överrens.
Ja, det är riktigt som bönan skrev om X-tracks.
Lycka till!

Nigge 2010-12-06 19:16

Hej!

Jag har länge tänkt att försöka och nu kom lusten starkare än vanligt:-p

Dock så har jag väldiga problem att bli vän med editorn.
för att nämna några problem så har jag väldiga problem att "åka omkring" i scenariot, så därför blir det väldigt svårt att lägga räls...

Skulle kanske underlätta enormt med lite "hands-on"-hjälp på kanske msn eller liknande...
Om någon av er hjälpsamma själar har ork och lust att assistera vid igångkörandet så lägg gärna till mig
nigge_e@yahoo.se
är msnadressen
;)
/Niklas

Totte 2010-12-06 19:25

Angående kameran, ja, vid långsam kamerarörelse, hålltryck End-tangenten. Hö-mus håll ned tryckt och du vrider kameran i alla håll. Om du vill flyga snabbt, håll skift-tangenten.
Fråga gärna mer här. Det kan vara bra för andra att lära sig.

Nigge 2010-12-06 19:45

Tack! nu fungerar flyttningen över banan(ena problemet var att jag inte visste att man kunde "flyga" med piltangenterna på tangentbordet, det andra var att editorn gick såpasegt, detta löstes genom att avinstallera MSTSBIN...

Frågor som kvarstår är dock att jag inte vet hur man lägger till plattformar(stationer) det finns en "grej" i editorn som heter interactive objects - plattforms men när man sätter ut den på spåret blir det bara till en grön pil...

Jag TROR jag har installerat Xtrack... men vet inte om det blivit korrekt installerat då jag inte hittade någon instruktion hur man skulle göra:-)

Bombardier Train 2010-12-06 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av Nigge (Inlägg 224445)
Jag TROR jag har installerat Xtrack... men vet inte om det blivit korrekt installerat då jag inte hittade någon instruktion hur man skulle göra:-)

Det står i Read me, eller om du körde .exe-filen så står det i den.

Men du ser ganska enkelt i Track Sections om du har installerat Xtracks, nämligen att det är en hel del fler spårbitar i listan. :)

bönan 2010-12-06 20:33

Anledningen till att Editorn laggar med MSTSBin, är att du behöver en så kallad "sound source" i editorns startpunkt. Jag hade problemet och det var ett elände innan jag kom på felet. Sound source har en egen kategori i objektlistan. MSTSBin är nästan nödvändigt att ha (tycker jag iaf), så installera det igen och testa som jag sa.:)

Nigge 2010-12-06 20:36

Hej!
med risk att jag driver alla till komplett vansinne här snart;-)
Men jag försöker mig på en fråga till...
Jag har gjort en liten bogusrutt bara för att testa nu, och ska nu göra en aktivitet till rutten. jag har följt tutorialen som det tipsades om tidigare(http://banbyggarna.se/guider/Aktivitet.htm)
Dock så när jag försöker spara aktiviteten så får jag ett meddelande som säger:
"Activity is not complete(some data has not been set up) so the Activity will not be playable). någon som vet vad som kan vara fel?!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:15.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009