Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   jag undrar kan någon gör en dem karta (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36892)

Tjatte 2018-04-18 21:52

jag undrar kan någon gör en dem karta
 
hej jag undrar kan någon göra dem karta på strömsnäsbruk till markaryd till mig jag vet inte hur man lägger in en karta på tane

Nils Blid 2018-04-19 10:23

1 bifogad(e) fil(er)
Jag förmodar att du menar en DEM-bana. För att få in en sådan i TANE måste man gå omvägen över TRS 2010/2012, men det kan man få hjälp med. Dock måste man göra en hel del arbeten själv - exempelvis bestämma banans koordinater.

Det finns manual hur man gör. Bifogas här under.

Nisse

benkegbg 2018-04-20 13:56

1 bifogad(e) fil(er)
Hej Tjatte!
Antar att du bara har TANE? I så fall kan du inte skapa någon DEM-karta för det behöver man äldre Trainz till.

Här är en bit av Sverige, i form av Markaryd med omgivning. CDP-filen innehåller rutt och session, som i båda fallen inte innehåller något annat än kartbilden.

Du laddar hem CDP-filen och sparar den på skrivbordet. Sedan startar du TANE och väljer Content. Drar CDP-filen med musen från skrivbordet in till TANEs Content-fönster. Därefter "Submittar" du banan, alltså klickar på Markaryd och väljer "content" och i listan "Submit edits". En sak till: Du dubbelklickar på Markaryd och väljer Download. Så kommer en del av de saknade HOG-färgerna att hämtas från Download Station. Men tyvärr inte alla. Så därför kommer kartan inte att visa alla färger, men jag hoppas de räcker till för att man kan se var vägar och sjöar ligger.
Du behöver antagligen också att "submitta" banan en gång till efter att ha gjort den där Download-proceduren.

Efter detta kan du starta TANE och då ska du finna rutten Markaryd i listan.
Men jag kan inte garantera att allt fungerar. Det kan fortfarande saknas färger i kartan och för mig händer det att det blir svart i Minikartan. Men huvudsaken är att man kan se kartan i huvudfönstret.

Den blå linjen är till hjälp att se ungefär var järnvägen går. Markhöjderna är heller inte exakta, men stämmer rätt så bra. Därmed önskar jag dig, och andra, lycka till med ditt byggande.

Hälsningar

lan 2018-04-20 15:57

Många ruttbyggare använder TransDEM programmet och skapar DEM-modellerade rutter direkt till TANE. Ryktet att man måste gå via TS2010 ärnog betydligt överdrivet !

benkegbg 2018-04-20 16:38

Hur gör man det?

Jag har läst att TANE inte använder sig av samma teknik att bygga basbord på som gamla Trainz. Därför måste man gå omvägen via 10-an eller 12-an.

Jag vet inte om HOG kan använda filer från TANE. Men, om du säger att det går, så var i så fall hittar jag motsvarande "mapfile.gnd" i TANE?

Nils Blid 2018-04-20 17:23

Trans DEM? Har aldrig hört talas om det. Intressabt - kanske.

Nisse


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:28.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009