Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   HC-bussarna (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37123)

Bengan 2018-10-28 09:43

HC-bussarna
 
3 bifogad(e) fil(er)
Har tittat på HC-bussarna och hade hoppats på att göra några texturer till, men det sket sig för mig.


I nuläget, så får vagnen sitt nummer via denna texture (den svarta med grön text nedan. Går inte att byta nummer heller, genom att ändra på texturen).
Denna texture sitter mappad på en liten ruta på utsidan av kroppen på HC-bussarna och denna skulle jag vilja få bort. Så att jag kan skriva nummer direkt på texturen istället.


Då Lennarts 3D-program har sagt upp sig, så hoppas jag. Att någon annan med 3D-kunskaper eventuellt skulle kunna öppna upp 3D-filen och ta bort dessa två rutor, som sitter en bit utanför korgen på HC-bussarna.

vovven47 2018-10-29 03:21

3 bifogad(e) fil(er)
Så här gjorde jag med HNJ bussarna, dvs målade över yo1_nummer med HNJ vinröd färg och numret försvann.
HNJ numret la jag in i amark.tga resp. bmark.tga filerna:



PS. Ser nu att fältet Yo1-nummer ligger en bit ifrån själva huvud-meshen, så jag tror det blir problem att lägga in ditt nya nummer bakom detta.

Så, förmodligen måste du ändra i meshen och då behöver vi tillgång till skaparens Blender eller GMax fil.....

Bengan 2018-10-29 06:58

Jepp, stämmer.
Fyller jag i texturen för nr. med samma färg som korgen, så försvinner numret.
Skriver jag direkt på texturen, så skyms numret utav den lilla rutan som finns inbyggd i meshen. Så den skulle jag vilja få bort.

lan 2018-10-29 16:06

1 bifogad(e) fil(er)
Men om ni gör nummer-texturen helt transparent så syns den inte.
T.ex, så gjorde jag så på Yo1, där yo1_nummer.tga är helt transparent, se bilden. Om ni nu målar nummren på Yo1.tga så kommer dom att synas!

Bengan 2018-10-29 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 312898)
Men om ni gör nummer-texturen helt transparent så syns den inte.
T.ex, så gjorde jag så på Yo1, där yo1_nummer.tga är helt transparent, se bilden. Om ni nu målar nummren på Yo1.tga så kommer dom att synas!


Tar och testar, så får vi se hur det går.

lan 2018-10-29 16:17

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 312899)
Tar och testar, så får vi se hur det går.

Jo det går!

Bengan 2018-10-29 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 312900)
Jo det går!

Fan. Kommer inte ihåg hur man gjorde, för att få dom transparenta. Kört fast just nu, så det får nog bli en paus för dagen och hoppas att minnet vaknar till.

lan 2018-10-30 07:50

I Gimp markerar man allt och trycker på delete så blir även texten transp.
Jag skickar dig den transparenta Yo1-nummer så kanske du kommer på hur man gör.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:50.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009