Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   NAEJ lok nr 4 "K. M. Nelsson" (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33639)

stora vågen 2012-12-12 06:31

NAEJ lok nr 4 "K. M. Nelsson"
 
3 bifogad(e) fil(er)
Tycker nog det var länge sedan jag visade upp var som var på gång... I och med en dator krach har det inte skett mycket på 3d-skapar-fronten men kunde rädda lite ifrån det sjunkade skeppet till dator vilket jag har nu bättrat på och är någlunda färdig för att visa!
som titeln säger är projektet att bygga Nättrabybanans fjärde lokomotiv K.M.Nelsson, vilken idag finns bevarad på ÖSlJ i mariefred, men det är en annan historia!
rent modelmessigt är hon nästan klar men måstebättras på med texturer och dyligt! sen tillkommer hytt och förhoppningsvis några autentiska gubbar :)
jag blir som nog förstått aldrig personligen nöjd med mina projekt! :grin:

Bengan 2012-12-12 07:51

Snyggt Alexander.

Härligt att se, att ett till riktigt lok är på G.
Ingenting går upp mot ett ånglok, sen om det är smalspår eller normal, har ingen betydelse.:tumme_upp:

andreas_92 2012-12-12 12:05

Kul med mera ånglok! Smalspår den här gången. Ser bra ut! :tumupp:

NEBO 2012-12-12 19:30

Jag ser fram emot att kunna använda loket på Nättrabybanan som jag byggde färdig under hösten.

stora vågen 2012-12-13 21:24

1 bifogad(e) fil(er)
Tack så mycket för ert beröm!
Till skillnad från vad jag märkt flertalet andra byggare försöker jag få även de minsta detaljerna gjorda från grunden dvs inte en enkel fototextur, till både fördelar och nackdelar bland annan som det känns mer realistiskt i mina ögon att någonting är som det ska inte en illusion!
@NEBO Kul att du gjort den, har varit en gammal personlig dröm från min sida att även få köra runt på originalbanan! :grin:

stora vågen 2012-12-26 22:27

5 bifogad(e) fil(er)
Ett par nya bilder på diverse framsteg som mer korekt vissla, korekt drag och stöt anordning, taklucka m m.
to be continued ;)

bjornl 2012-12-27 15:01

Hej Stora vågen

Modellen ser jättebra ut tycker jag.

Kombinerat med uppdaterade texturer kommer den att bli super. :tumme_upp: :tumme_upp:

stora vågen 2012-12-30 21:44

3 bifogad(e) fil(er)
tack så mycket! :)
jo tack texturen behövs uppgraderas, det är bland annat det som jag försöker lösa, inte för mörk och inte för ljus, evigt bekymmer!
förutom försöket med ny textur ett par små detaljer som nitar och lyckthängare m m!

stora vågen 2013-01-03 00:29

2 bifogad(e) fil(er)
Ett nytt försök till en bättre textur samt detaljering bland annat gällande nitar och dylikt! :)

rely 2013-01-03 01:01

Mycket snyggt! Ser fram emot fler uppdateringar av bygget i denna tråd! :tumme_upp:

stora vågen 2013-01-04 13:27

1 bifogad(e) fil(er)
tack så mycket. ska göra mitt bästa för att inte svika er! ^^

Ansåg det inte fanns så mycket kvar på utsidan så jag började med en cab! självfallet kommer modelen i sig tästas innan allt läggs ihop.
Dessvärre är det trotts allt en hel del iväg då man ska bygga hytten för att ta fotografier men trotts att jag försökte det bästa här nu blev det ändå rätt så lyckat med synligheten över hela hytten!
To be continued som man säger! :D

stora vågen 2013-01-07 21:51

1 bifogad(e) fil(er)
Sakta men säkert dyker det fram detaljer, omkastare, delar av ångbromsen m m

stora vågen 2013-01-10 22:01

1 bifogad(e) fil(er)
Tillslut känns den värdig att visa en uppdatering över läget! regulator, handbroms, sitsar m m.
fortsättning följer ;)

Jockes 2013-01-11 13:14

Ser riktigt bra ut!

andreas_92 2013-01-12 00:34

Gillar det jag ser! :tumme_upp:

stora vågen 2013-03-16 17:31

6 bifogad(e) fil(er)
Tack så mycket! :) Små fix är vad som har hänt under vänteiden samt lite trix med henne i trainz. som ni mer kunniga känner till är hon 1-C-1 inte som här 1-B-1 har bara lånat sin äldre "stora" systers drivhjul ;)

Eric1200 2017-09-28 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av stora vågen (Inlägg 275093)
Tack så mycket! :) Små fix är vad som har hänt under vänteiden samt lite trix med henne i trainz. som ni mer kunniga känner till är hon 1-C-1 inte som här 1-B-1 har bara lånat sin äldre "stora" systers drivhjul ;)

Sår langt sår Godt. Men Er projektet Gået i Stå?

stora vågen 2018-05-01 21:33

Hej ledsen för sent svar! Tyvärr står projektet i nuläget och sammlar damm, men den kanske blommar upp en dag kanske! :)

stora vågen 2020-02-12 20:32

1 bifogad(e) fil(er)
Ett gammalt forumordspråk: Den som väntar på något gott ...väntar alltid för länge

Hittade denna igen i datorn, det rullar igen saktaliga på men det rullar! ! Här på provrull i simulatorn! Håll till godo! :D

stora vågen 2020-02-16 21:13

3 bifogad(e) fil(er)
Dåså! Inom några dagar hoppas jag kunna dela med mig av en beta version av henne, har haft fullt hela helgen att få till någon sorts drivhjul åt honom! Håll till godo så finns han så snart som ni vet vad under Downloads! :grin:

stora vågen 2020-12-25 01:53

1 bifogad(e) fil(er)
Inte för det är en stor bildexplottion här inte men jag har nyligen uppgraderat mig till 2019 års simulator, är milt sagt mäkta imponerad av förändringarna! det är kanske gör att projektet blommar till liv igen, vad vet jag ;)

korvtiger 2020-12-29 10:35

Tjusigt Vågen! Vore kul om detta sätter igång inspirationen att bygga igen! :)

Kul att få se hur stor skillnad en fysikaliskt baserad rendermotor som i TRS2019 faktiskt gör också och ger oss byggare gratis! Till och med modeller byggda med den gamla typen av material och texturer får sig ett riktigt lyft av att ljuset hanteras fysikaliskt korrekt. :cool:

stora vågen 2021-01-01 21:53

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 319031)
Tjusigt Vågen! Vore kul om detta sätter igång inspirationen att bygga igen! :)

Kul att få se hur stor skillnad en fysikaliskt baserad rendermotor som i TRS2019 faktiskt gör också och ger oss byggare gratis! Till och med modeller byggda med den gamla typen av material och texturer får sig ett riktigt lyft av att ljuset hanteras fysikaliskt korrekt. :cool:

Ja verkligen! kom som en chock strax efter installationen! Dock har jag märkt att det har blivit att färga om vissa texturer så det inte blir alt för ljusa i nya simulatorn!

FÖr egen del kan jag säga det drar på insprationen att få fortsätta, blir änn mer små pill nu! :Fnissa: :rolleyes:

stora vågen 2021-01-07 02:53

1 bifogad(e) fil(er)
Börjar smått närma mig slutet på projektet (slutar säkert då med att det finns massvis kvar, blir så alltid då jag säger slutet är nära) men det största problemet är nu att loket ser så förfärligt rent ut, ja må hända att lok skall vara rena o snygga för folks åsyn men det finns väl en gräns hur väl renputsat ett lok kan vara utan det förefaller orimligt? ;) som vanligt så ser någon något så hojta gärna till, fler ögon är bättre än endast mina två

Bengan 2021-01-08 15:58

Vem vet. Kanske Ekan von Rembrandt kladdar lite.

stora vågen 2021-05-26 01:55

3 bifogad(e) fil(er)
När jag var liten sade föreldrarna att en inte ska leka med eld, visserligen beskymrade de sig även om röken med det sa de inte lika om, så idag är jag rebellisk och försöker se till med olika rök effekter :grin:

Sen är det småsaker som tillverkningsskyltarna fick sig en puts av penseln och lite fler småsaker tillagt så som riktigt ljud från orginalet :)

Även som ni ser om första bilden som är den senast tagna, Linjeringen är förfinad så den följer pannan och inte försvinner mystiskt

håll till godo :)

tanigardi 2021-05-26 17:33

Väldigt snyggt och smalspår kan man ju inte få för mycket av :drool:.
Trainz 19 gör verkligen mycket för intrycket, och för övrigt så var väl loken alltid någon gång nyputsade.

stora vågen 2021-05-27 02:01

1 bifogad(e) fil(er)
Tackar! Nej det finns allt för lite smalspår där ute! :)

Kvällen har gått till att fixa till storlagrena så de ser ut som ett par sådana, närmare bestämt 6 st ;) som tidigare sagt så alla detaljer är viktiga detaljer även om jag tvivlar på någon skulle kolla ner där :P


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009