Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   DONJ - M som i Mallet (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31890)

lan 2012-04-09 08:25

Som gammal ånglokskonnesör säger jag...
 
:applad:...Ahhh, vilken delikatess!!!!
Förvisso är texturfilande och UVW-mappning ett aber men om man varvar det med byggandet så får man lite omväxling i alla fall.

bjornl 2012-04-09 19:09

1 bifogad(e) fil(er)
Hej LAn

Tack, beröm från dig värmer :)

Nå att texturera är egentligen inte så tråkigt, det tar bara en sån otrolig tid.

Som ni ser så stå min baby nu på egna fötter och rotationen är som den skall.

Pannan är lite ändrad också, den är i två delar för jag har tänkt mig olika reflektionsgrad på det som är blånerat och den främre delen som inte är det.

Robert 2012-04-09 19:45

Otroligt snyggt! För några år sedan behövde man leta efter tyskt materiel till trainz. Nu finns allt man kan önska till Trainz och mer är på väg.:)

Bengan 2012-04-09 20:24

Kan bara instämma med alla föregående talare, ett förbaskat vackert lok och inte vart hon sämre med nya kläder.:applad::tumme_upp:

rely 2012-04-09 20:34

Jag kan inte ord för att beskriva hur otroligt bra det här ser ut! Fortsätt med ditt otroliga arbete! :applad::applad::applad: :drool::drool::drool:

lan 2012-04-09 21:30

Minutiöst noggrannt gjort
 
Man kan ju bara titta på hur bjornl modellerat hjulens motvikter så förstår man att här gäller extrem likhet med originalet och inga genvägar.

Detta blir nog årtiondets ånglok när det blir klart !

spyfrog 2012-04-09 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 259509)
Hej LAn

Tack, beröm från dig värmer :)

Nå att texturera är egentligen inte så tråkigt, det tar bara en sån otrolig tid.

Som ni ser så stå min baby nu på egna fötter och rotationen är som den skall.

Pannan är lite ändrad också, den är i två delar för jag har tänkt mig olika reflektionsgrad på det som är blånerat och den främre delen som inte är det.

Sjutton vad snyggt. Nu vet jag inte om jag vill släppa mitt lok längre. Det blir ju lite som att ställa ut bredvid Mona Lisa.... (med detta vill jag inte komma med någon kritik). Det blir till att försöka lägga till mera detaljer på Falu loket innan det släpps...

bjornl 2012-04-10 08:12

Hej

Nej då spyfrog, tänk inte så båda loken måste till.

Och det är ju det fina med detaljer, dom kan man lägga till efterhand.

Till skillnad från mig som har upptäkt att de gjuta plåtar som håller fast
slidstyrningarnas gejdrar vid ramen, de har jag modellerat alldeles fel.

Så dom får jag nu sätta mig och göra om från grunden.

andreas_92 2012-04-10 14:39

Vilket snyggt ånglok! Det ser riktigt bra ut! :tumme_upp:

bjornl 2012-04-21 19:36

2 bifogad(e) fil(er)
Hej

Idag har jag gnetat på ganska bra. Som ni kanske ser är det tendern jag håller på med just nu.

De viktiga måtten är på plats och resten är mest finlir och det är egentligen mycket enklare.

Men inte imorgon för då skall jag på tågsläpp.

Ha det....

bjornl 2012-04-24 21:21

Tendertexturering
 
1 bifogad(e) fil(er)
Har börjat texturera tendern (efter att ha fixat tenderns boggie).

Texturerna är från våra foton så det är lite labbande för att justera ihop dom så att man får likartade ljusförhållanden. Men jag tror att det går att bygga vidare på detta.

Finjusteringarna av texturerna kan man nog inte göra inNan man fått upp de olika ytorna på samma modell, jag ser redan ett antal saker jag måste fixa här. :)

spyfrog 2012-04-24 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 260573)
Har börjat texturera tendern (efter att ha fixat tenderns boggie).

Texturerna är från våra foton så det är lite labbande för att justera ihop dom så att man får likartade ljusförhållanden. Men jag tror att det går att bygga vidare på detta.

Finjusteringarna av texturerna kan man nog inte göra inan man fått upp de olika ytorna på samma modell, jag ser redan ett antal saker jag måste fixa här. :)

Ser fantastiskt bra ut Björnl. :tumme_upp:
Enda problemet är att varje gång du visar upp det här så känner jag att jag måste lägga ner mer tid på faluloket.... :visslar:

bjornl 2012-04-26 21:33

1 bifogad(e) fil(er)
Dagens jobb

Här är vad som hänt med tendern sen sist. Muttrarna i hjulupphägning är riktiga muttrar för att få till utseendet (var inte nöjd med att texturera dom)

Det är fortfarande en hel del detaljer kvar, hela bromsapparaten och belysning t.ex.

Polycounten med tender och boggies är 6090 som den står och går nu.
Förvåansvärt OK tycker ja, vad säger ni.

Skulle gissa att den landar på 8000 när tendern är klar.

bear 2012-04-27 05:40

Läckert, börjar bli riktigt bra ordning på texturerna också.

lan 2012-04-27 09:23

Njutbart !!!!
 
:tumme_upp: Med det verklighetstrogna utséende den får så låter 8 kpolys lite. Detta blir ju tidernas paradlok. Håller du sen loket under 16 kpolys har du gjort ett storverk !!!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:24.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009