Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Realistiska landskap i TRS2004 med DEM (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=6265)

Pontus_n81 2010-02-09 08:01

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 203636)
Hej!
Det fick jag också i början. Det skall finnas ett dokument som jag tyvärr inte kan hitta igen. Den fanns i alla fall med någonstans när man laddade ner programmet (typ "Read me"). I det stod det att man skulle ta bort citat-tecken på ett par rader i samma dokument och då kommer programmet att hämta hem data från NASA och några andra ställen. Skall leta lite till - om jag hittar det så skriver jag det här.
På bilden kan du se att jag då ändrade lite på inställningarna i Internet Options vid (1). Sedan vid (2) att det gäller SRTM och så bläddrade jag till USGS Eurasia i listan. Då kom länken upp i (3) - fast det är just det som jag inte kan förklara här just nu....
Lycka till

Tack, hittade filen maplinks där de stod länkar till kartor och att man skulle ta bort apostrofen vid länkarna och sedan spara filen men det hjälper inte blir bara grått ändå. Vad gör jag för fel?

Pontus_n81 2010-02-11 08:22

fortfarande grått.
 
Har ändrat i filen Map_link och skrivit in min kordinater i programmet samt ändrat de inställningar som skall göras i programmet men det blir ändå bara grått, varför?

Pontus_n81 2010-02-15 15:32

Försöker skapa filen via HOG men i TS2009 finns ju inte World\Custom\Maps\ utan bara World\custom\displacements och kan inte hitta filen som jag skall välja längst ner i HOG. Hur gör man då?

Bengan 2010-02-15 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av Pontus_n81 (Inlägg 204191)
Försöker skapa filen via HOG men i TS2009 finns ju inte World\Custom\Maps\ utan bara World\custom\displacements och kan inte hitta filen som jag skall välja längst ner i HOG. Hur gör man då?

Jag är egentligen defenitivt inte den rätta personen att svara på detta. Gjorde en gång, ett försök i TRS2004 som jag aldrig var nöjd med. Sen har jag inte försökt igen, varken i TRS2006 eller TS2009. Bara en tanke, som jag funderar över. Vad händer, om du gör en ny mapp och kallar den för Maps och sedan lägger den på samma plats som displacements mappen i World\custom\

Har för mig, att man ibland fick skapa egna mappar även i TRS2004.

benkegbg 2010-02-16 06:35

Se min tråd under Allmänt... "Realistiska landskap....."
Hälsningar

kaaje 2010-10-09 14:34

Hej!

Nå har jeg endelig klart å forstå denne guiden. men jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre etter at jeg har laget en 10x10 baseboard og fått den inn i Trainz, for jeg vil gjerne sette inn enda en del av ruten jeg bygger.. hvordan skal man gå frem da? hvordan vet jeg hva slags bilde jeg skal fortsette med, t.ex jeg har ordna meg ett 10x10 baseboards bilde med Radio Mobile på Koordinaterna 60,7903 og 11,0839, hvordan vet jeg hva jeg skal gjøre for å få neste bilde som ligger 10 km østover fra dette punktet? :vetej:


Mvh Henrik..

LokKalle 2010-10-09 17:46

Hej kaaje

Du behöver inte lägga ihop fler basebord. Om du vill så kan du istället ladda ned en större
del av det landskap du vill ha.
I stället för 10*10 km. så skriver du t.ex. 30*30 km då får du ett landskap som är 3*3 mil.
Du måste dock följa med i kartans storlek för att den skall stämma överens med det du tar hem. I detta fall skall du skriva 3000m * 3000m istället för 1000 som du hade när du skapade ett landskap på 1 * 1 mil.

Med vänlig hälsning
LokKalle

Nils Blid 2010-10-09 17:56

Har jag förstått saken rätt vill du sätta in ett Radio Mobila-baseboard i en befintlig bana, alltså en bana du har byggt i Trainz.
Mitt råd: Gör inte det, du får bara ont i huvudet. Jag har fått ont i huvudet.

Om du vill göra det så får du göra så här. Du lägger upp separata baseboards och tar ner via Radio Mobile den del ta vill ha. Nu börjar det svåra. Du lägger ut järnväg och vägar med massor av splines. Sen skriver du ut det hela. Därefter går du in i baseboardsrutorna och antecknar på papperskopian samtliga höjder.
Nästa steg: Lägg in nya baseboards på din Trainz-bana och sedan försöker du kopiera in järnväg och vägar efter den utskrivna kopian. Om du inte har några fixpunkter så är det ingen idé att fortsätta.
Kan du lägga in bana och vägar rätt så är det nu dags att ta fram höjdmåtten i de splines du lagt ut och översätta dem till Trainz-banan. Då har du höjderna på järnväg och väg. Nu återstår höjdmåtten på terrängen. Då får du lägga ut massor av järnvägar och splines samt föra in värdena enligt ovan.

Sen måste du ha god lokalkännedom annars är det heller ingen idé att fortsätta.

Alltså än en gång: Kombinera inte - jag kommer inte göra om det igen.

Nisse

GBGtram 2010-11-18 22:44

hemligt projekt eller inte?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har de bara funderats å provbyggt lite , vart? de känner nog alla till var bilden ska föreställa?! :grin: men de här med DEM kartor är de verkligen exakt på metern eller några meters felmarginal? För jag hade bara en tanke att bygga men då måste de vara exakt eller med någon meters felmarginal annars blir de jobbigt... ..
EDIT: HAR UNDERSÖK LITE OCH MÄTT AVSTÅNDEN MELLAN STATIONERNA ÄR HYFSAT BRA DE ÄNDA SOM INTE ÄR PÅ PRICKEN ÄR HÖLDSKALAN.. men men bättre än ingenting..

tågluffe 2013-07-19 16:02

Något nytt, enklare sätt att få till realistiska rutter?
 
Hej!

Det var ett tag sedan jag satt och påtade i Trainz. Nu undrar jag om det har tillkommit något nytt, enklare sätt att få ut kartbilder att bygga rutter efter? Med enklare menar jag att inte behöva ladda hem alla de program som behövs/behövdes tidigare såsom Radio Mobile, VB Runtime, Paintshop Pro etc.

Finns det något annat, gratis bildbearbetningsprogram att använda sig av för detta ändamål?

Tacksam för råd och tips!

/Tågluffe

Nils Blid 2013-07-19 23:53

A/ Manualen finns i första posten Trainz/Allmänt "Realistiska...". B/ Du måste ha Radio Mobile. C/ Du måsta ha ett bildredigeringsprogram. Gimp är gratis och bra. Sedan är allt upp till dig.

Nisse

coffiehans 2013-07-20 11:10

Till Lokkalle.
Hej vad använder du för mått när du har 3000 - 3000 å vad har du för längd
till nästa kartbild själv får jag en varning på 3000 å det visar att det ska vara 2000 högst ? Själv använder jag 1000 å då mäter jag ut 9360 till nästa.

M.V.H
H-E Hedström

calleyg 2014-06-11 20:07

Finns Jönköping
 
Finns Jönköping att ladda ner? Jag har tänkt bygga dess spårväg men undrar om jag kan få tag på kartan som CDP.

Nils Blid 2014-06-11 21:21

Du är inne i en alldeles för gammal tråd. Välj första posten under Allmänt om Trainz och ta ner Jönköping själv. Skojigt jobb.

Nisse


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:16.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009