Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   DTG - Train Simulator - Allmänt (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Bruna döda granar är fult !! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37818)

Hawk 2021-03-15 18:05

Bruna döda granar är fult !!
 
2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Måste säga att detta påhitt med bruna granar i nästan varenda rutt, är mycket fult.

Ställer en fråga till er som kan måla om träd, att måla om filerna som är bruna till mörkgröna.

Det skulle vara trevligt om man kunde få bestämma själv om man vill ha en massa döda granar eller inte !

Totte 2021-03-15 22:06

Mina rutter har inte fula granar.;)

Hawk 2021-03-15 23:09

Hej
Menade betalrutter..;)

Hawk 2021-03-25 21:36

Snyggt med gröna granar !!
 
1 bifogad(e) fil(er)
Varför kan man inte få gröna granar i TS 20XX

Se här hur dom har byggt samma rutt "Arosa Linie" till TSW2 med fina gröna granar, men i TS20XX så är ca hälften av granarna bruna.:tumner:

Har kollat på tågvidos från denna rutt i verkligheten och där är granarna gröna !!
se video

Dson 2021-03-26 11:43

2 bifogad(e) fil(er)
Jag förstår ärligt talat inte vad du gnäller över, Hawk? Du verkar rent generellt ha väldigt tråkiga färger i simulatorn. Har du provat att ändra dina färginställningar? Har du provat någon shader? Ett annat tips är att prova RW Enhancer som gör underverk. Reflektioner, färger och mycket annat blir betydligt bättre. Påverkar inte FPS heller. Se mina bilder nedanför, de är från Albula-rutten och det enda tillägget jag använder är just RW Enhancer. :)


Kolla även mina bilder i Screenshot-tråden. Där har jag dock lite fler saker installerade, ruttuppgraderingar och annat gott-gott. Här finner du tre bilder.

Hawk 2021-03-26 13:23

1 bifogad(e) fil(er)
Länken till videon kom inte med i ovanstående post.

Aurosa Line i verkligheten, inga bruna granar vad jag kan se !

https://www.youtube.com/watch?v=ClIdWYE9wRU&t=2255s

Här en bild till på bruna granar, eller syns dom inte? Kanske jag som är färgblind.
Jag tycker det förtar körglädjen att dom har så mycket döda bruna ganar, som inte ens finns i verkligheten.
:tumner:

Dson 2021-03-26 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 319922)
Länken till videon kom inte med i ovanstående post.

Aurosa Line i verkligheten, inga bruna granar vad jag kan se !

https://www.youtube.com/watch?v=ClIdWYE9wRU&t=2255s

Här en bild till på bruna granar, eller syns dom inte? Kanske jag som är färgblind.
Jag tycker det förtar körglädjen att dom har så mycket döda bruna ganar, som inte ens finns i verkligheten.
:tumner:

Jodå, granarna syns visserligen där och även jag har dem i Rivet Games rutter (Som för övrigt håller relativt låg kvaltié om än bättre än DTGs standard). Men problemet är egentligen de väldigt gråa och tråkiga färgerna du har i hela simulatorn. Prova att fixa lite med färgerna, antingen genom menyerna i Train Simulator eller med RW Enhancer så ska du se att det blir betydligt bättre :)



Annars föreslår jag att du köper Arosa Line till TSW2 om du nu är så väldigt missnöjd.

Hawk 2021-03-26 13:45

Dson, så du menar att den nya rutten Aurosa Line till TSW2 också har bruna ganar i massor ?
Svar NEJ, dom är alla gröna

Konstigt att det inte syns på bilden :rolleyes:

Jag skulle köpt denna rutt om det inte vore så förbaskat krångligt att köra ett tåg i TSW2

Köpte TSW2 för ett par veckor sen, men det går trögt att lära sig :vetej:

Hawk 2021-03-26 14:17

se gammal tråd om Albula
 
1 bifogad(e) fil(er)
Här är en länk till min ombyggnad av Albula Line.
Arbetet tog sin tid, fick byta ut alla granar manuellt.
Det ända jag kunde fixa snabt var forest, alla skogspartier och enstaka granar fixades manuellt

Håll med om att det blev snyggare när alla bruna granar försvann ;) :grin:


Dson, förstår inte var du har fått det med färgerna på mitt spel skulle vara tråkiga :confused:

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ht=ALBULA+line

smajlet 2021-03-26 14:37

En tanke jag får är väl att den gröna granen och den bruna måste ha olika texturfiler.
går det inte att leta upp dom och kopiera över den bruna med den gröna så det bara finns gröna granar att bygga med.

Hawk 2021-03-26 15:03

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av smajlet (Inlägg 319926)
En tanke jag får är väl att den gröna granen och den bruna måste ha olika texturfiler.
går det inte att leta upp dom och kopiera över den bruna med den gröna så det bara finns gröna granar att bygga med.

Har försökt att hitta dom bruna texturfilerna, men har inte lyckats.
Det var det första jag försökte med.
Frågade säkert i forumet, men fick aldrig något svar.
__________________________________________________ ____________

Hur som helst så kollade jag länken som Dson angav till sina bilder.

Dom var välldigt mörka, så man såg bara svarta granar.
Ljusade upp en av bilderna och såg då att där inte fanns några bruna granar, konstigt, vilken rutt kan det vara ?

Hawk 2021-03-26 22:23

Finns det någon här på forumet
 
Citat:

Ursprungligen postat av smajlet (Inlägg 319926)
En tanke jag får är väl att den gröna granen och den bruna måste ha olika texturfiler.
går det inte att leta upp dom och kopiera över den bruna med den gröna så det bara finns gröna granar att bygga med.

Hej
Finns det någon här på forumet som skulle kunna fixa detta ?
Själv har jag inte en aning om hur man gör :vetej:

Hawk 2021-03-26 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 319923)
Prova att fixa lite med färgerna, antingen genom menyerna i Train Simulator eller med RW Enhancer så ska du se att det blir betydligt bättre :)

Inte tror jag att dom bruna granarna försvinner om jag installerar RW Enhancer

jorgen3 2021-03-27 10:47

Nu när jag tänker på Hawk så tänker man på döda bruna granar
Förr för 10 år sedan var det "Ilska" stora röda bokstäver.

Ja vi förändras vi alla.

Dson 2021-03-27 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 319927)

Hur som helst så kollade jag länken som Dson angav till sina bilder.

Dom var välldigt mörka, så man såg bara svarta granar.
Ljusade upp en av bilderna och såg då att där inte fanns några bruna granar, konstigt, vilken rutt kan det vara ?


Nå, för mig är det gröna. En del visserligen mörkt gröna, men fortfarande gröna. Rutten då, det är Arlbergbahn (Finns på både Steam och hos RSSLO. Spelar ingen roll vilken man köper, det är samma filer man installerar) och en communityupdate från Thäddus på Rail-Sim.de :) I princip alla rutter jag kör har någon form av uppdatering från den tyska communityn. Byte av växter, träd, spårtexturer osv.

smajlet 2021-03-27 20:53

Hawk
Du har Pm

Hawk 2021-03-28 13:22

...............

Hawk 2021-03-29 05:00

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 319923)
Jodå, granarna syns visserligen där och även jag har dem i Rivet Games rutter (Som för övrigt håller relativt låg kvaltié om än bättre än DTGs standard). Men problemet är egentligen de väldigt gråa och tråkiga färgerna du har i hela simulatorn. Prova att fixa lite med färgerna, antingen genom menyerna i Train Simulator eller med RW Enhancer så ska du se att det blir betydligt bättre :)

Är Rivet Games rutter detsamma som Thomson ?

Är det enkelt att använda RW Enhancer, typ att man får en massa problem.
Tycker faktiskt inte att man kan se någon större skillnad :rolleyes:

From the website
RW Enhancer Pro feature a brand new dynamic shaders compilation system that enable much more customization possibilities and new effects integration in the future. You can now adjust everything as you want, color saturation, glass and metal reflectivity, HDR exposure, fog density, image sharpness and tons of new parameters are waiting to be tweaked by your expert hands ! You can even do some funny things like a retro black and white / sepia look for example to drive on your heritage routes.



Har man verkligen användnig för tons av parameters att justera.
Verkar krångligt...

Hittade dett gratisprogram "weetFX" may be a consideration too
https://www.guru3d.com/files-details...-download.html

Hawk 2021-03-29 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 319935)
communityupdate från Thäddus på Rail-Sim.de :) I princip alla rutter jag kör har någon form av uppdatering från den tyska communityn. Byte av växter, träd, spårtexturer osv.

Hej Dson
Har du lust att dela med dig av dessa uppdateringar :)

No items matched your search terms: “Thäddus”.Rail-Sim.de

Hawk 2021-03-29 19:47

2 bifogad(e) fil(er)
Hej
smajlet har efter att jag i alla år av hopplöst sökande efter gröna gran-filer lyckats att fixa så att Alla granar blir gröna i spelet.
Detta gäller Thomson Alp-rutter
Tusen tack smajlet

Med ett litet undantag
I gran-gruppen "Alb Flexirow Fir Treas C"
där har det smugit sig med en enstaka brun gran.

Jag kommer nu att kunna köpa flera snygga Alprutter, men jag väntar tills det blir REA...:tumme_upp:

EDIT
Fick en ny fil av smajlet, nu är det perfekt, alla garanar är gröna :applad::tumupp:

Som jag kan se det, så borde det vara tillåtet att lägga upp dom här ändrade filerna för att användas på egna köpta rutter, men jag är inte helt säker.
Det kan ju vara något strul med copyright

Hur som helst så är jag mycket tacksam för hjälpen med mitt Gran-problem, som nu är löst...:tumme_upp:

Hawk 2021-03-29 22:06

ett under
 
Hej:)
Medge att detta är ett under.:tumupp:
Efter att jag har skrivit och bett om hjälpi i flera forum inklusive detta forum
genom åren, många år, så har smajlet löst hela mitt problem !

Jag kan nästan inte fatta att detta har hänt.

Nu är det myccket roligare att köra med TSxx :applad:

smajlet 2021-03-30 05:33

Kul det funka

kevpa00 2021-03-30 11:18

Projekt SSB har massor av bruna granar osv. Tar du isåfall bort även dem?

Dson 2021-04-01 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 319945)
Är Rivet Games rutter detsamma som Thomson ?

Är det enkelt att använda RW Enhancer, typ att man får en massa problem.
Tycker faktiskt inte att man kan se någon större skillnad :rolleyes:

From the website
RW Enhancer Pro feature a brand new dynamic shaders compilation system that enable much more customization possibilities and new effects integration in the future. You can now adjust everything as you want, color saturation, glass and metal reflectivity, HDR exposure, fog density, image sharpness and tons of new parameters are waiting to be tweaked by your expert hands ! You can even do some funny things like a retro black and white / sepia look for example to drive on your heritage routes.



Har man verkligen användnig för tons av parameters att justera.
Verkar krångligt...

Hittade dett gratisprogram "weetFX" may be a consideration too
https://www.guru3d.com/files-details...-download.html

Du har rätt i att man i Pro-versionen kan göra en oändlig mängd olika inställningar manuellt. Annars kan man också välja ett standardläge eller ladda hem Presets (iställningar) som redan gjorts av andra användare. Man måste inte göra allt superkrångligt.



Uppgraderingarna jag pratar om finns på Rail-Sim.de's filbibliotek. Det finner du här: https://rail-sim.de/forum/filebase/ Men! Var beredd på att dessa ofta kräver nedladdning och/eller köp av ett flertal andra saker som rutter, objekt osv. Det mesta är dessutom på tyska varför det kan vara bra krångligt att förstå om man inte har några som helst tyskakunskaper.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:28.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009