Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   Öresundståg (X31K/X32K) projekt.... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35040)

nicolai0808 2014-11-28 14:33

how is it going with this project?

AlleDahlle 2014-12-13 22:41

Har idag äntligen fått tid till att jobba på modellen igen. Har funderat på att göra en relativt polygonsnål modell för att sedan normalmappa modellen en hel del. Nu när jag känner att jag fått koll på detta. Ville i vilket fall som helst bara berätta projektet lever.. Yeah!! :tumme_upp: :tumme_upp:

Marcus Gustavsson 2014-12-14 16:23

Med tanke på utformningen utav X31:an och dess detaljnivå så är normalmaps ett helt onödigt projekt att syssla med.
Mängden detaljer som faktiskt sticker ut utanför korgen är extremt få och dom som faktiskt finns kan du likväl lägga polygoner på.

Sedan är hela tanken meden normalmap att du bygger en highpolymodell och en lowpollymodell och överför en transfermap av highpolymodellen till lowpolly versionen.

AlleDahlle 2014-12-14 19:48

Måste säga att jag inte håller med dig faktiskt. Finns en hel del på x31 som man faktiskt kan göra en normalmap på. Särskilt taket där det finns "ränder" som på min förra version låg på 2000 tris. Känns som om dessa kunde läggas in i en normalmap tex.

Jo visst är tanken med en normalmap det. Är helt medveten om det, men man kan ju också använda den för att "förbättra" modellen eller förtydliga saker i texturen. Det är i alla fall det jag fått lära mig. Åh andra sidan så är det ju mitt val om jag vill lägga tid på normalmap eller inte.

Marcus Gustavsson 2014-12-15 01:18

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 292846)
Måste säga att jag inte håller med dig faktiskt. Finns en hel del på x31 som man faktiskt kan göra en normalmap på. Särskilt taket där det finns "ränder" som på min förra version låg på 2000 tris. Känns som om dessa kunde läggas in i en normalmap tex.

Jo visst är tanken med en normalmap det. Är helt medveten om det, men man kan ju också använda den för att "förbättra" modellen eller förtydliga saker i texturen. Det är i alla fall det jag fått lära mig. Åh andra sidan så är det ju mitt val om jag vill lägga tid på normalmap eller inte.

Dom går att bumpmappa.

AlleDahlle 2014-12-15 09:49

Är inte normalmaps en form av bumpmap? Eller har jag förstått fel?

AlleDahlle 2014-12-21 12:49

Sitter och pillar i blueprint editorn. Jobbigt men framsteg blir det :D

AlleDahlle 2014-12-22 00:15

Sådär ja nu har vi ett tåg som kör runt. Yeeh! Dock så snurrar ju hjulen och bogien fel så in i helsike. Men åh andra sidan så har jag inte lekt med pivotarna tillräckligt. Läser på om det just nu så ska se om jag kan få till dem tills imorn.

Har dock några frågor som nån mer erfaren kanske kan svara på.
- Har för mig att hjulen ska vara children till bogien. Har ingen aning men har fått för mig detta. Hur ska det vara?
- Som jag förstått det så ska man sätta Z-led till 0 i 3ds max (stämmer?). De andra leden hur vill railworks ha dem?

EDIT: Nu fungerar allt som det ska men mer erfarna får gärna svara på frågorna :D

AlleDahlle 2014-12-23 22:31

1 bifogad(e) fil(er)
Sedär ja här tutar vi å kör. Relativt nöjd med vad jag lyckats åstakomma.

Väntar med uv-mappning tills hela modellen är klar! Finns artefakter lite här och var. Verkar vara så då Maya och 3DS max inte är polare när det gäller att runda av edges. Aja det löser sig nog....

En bild på hur det ser ur nu:

Bifogad fil 67623

Marcus Gustavsson 2014-12-23 22:43

Ett tips.
För att underlätta arbetsflödet rekommenderar jag att du Uv mappar saker när du har byggt dom.
Det underlättar enormt mycket, för då behöver du bara börja gruppa och sortera i UV kartan.
Före jag började bygga på det sättet så slutade mina byggnationer alltid med en modell som var helt färdig konstruerad, men som var halvmappad.

Det underlättar också när det kommer till att behålla förståndet!

AlleDahlle 2014-12-24 00:37

Tack för tipset! Kanske blir nästa grej att göra då :Yeah:

AlleDahlle 2014-12-25 01:32

1 bifogad(e) fil(er)
Bjuder på en rendering så här lite lagom tidigt på juldagen. Önskar alla en god jul!

Bifogad fil 67626

Hamp3 2014-12-26 13:36

Fin julklapp, modellen ser riktigt lovande ut! :)

AlleDahlle 2014-12-27 12:12

Jag hoppas att det blir lovande också :D

FingerDatPat 2014-12-27 22:17

Jeg ville ønske den var færdig imorgen :P


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009