Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ångbåtsstation (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31838)

lan 2012-01-20 16:55

Ångbåtsstation
 
2 bifogad(e) fil(er)
Det finns ett litet arkitektonisk mästerverk på ångloksbryggan i Mariefred som jag helt enkelt inte kunde motstå. Sen får jag väl döpa om Tor till Mariefred så kan man ju låtsas att man har en museijärnväg :grin:

lan 2012-01-20 20:30

120120 Kvällspasset
 
3 bifogad(e) fil(er)
Rättat till lite väggar och separerat innerväggarna och gjot en nightmesh, samt gjort fönstren mer ogenomskinliga, det var tydligen blyinfattat, färgat glas, så det finns väl mer att utveckla. Sen har stationen vimplar under öppetsäsongen, som väl skall svaja i brisen. Kul har jag må ni tro!

stina 2012-01-20 21:11

Lan.. vilket alster du har på gång...
 
och du skämmer bort oss med fina kreationer.. ska bli kul att se den helt färdig.. Fint jobbat..

ekankal 2012-01-21 00:50

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 254645)
Kul har jag må ni tro!

Inte undra på, när man ser resultatet :applad:.

lan 2012-01-21 07:44

120121 Glas
 
3 bifogad(e) fil(er)
Tack för uppmuntrande tillrop!

Har lekt glasmästare och pillat med de blyinfattade fönstren, en lugnande och trevlig sysselsättning.

För er, som liksom jag vill ha lite verklighetsbakgrund, finns denna länk:

http://www.bebyggelseregistret.raa.s...21000000539254

lenfas 2012-01-21 08:51

Otroligt snyggt!

lan 2012-01-21 10:01

120121 "Flying banners"
 
2 bifogad(e) fil(er)
Har gjort och animerat vimplarna och justerat lite väggar och fönster.
Nu skall jag ge mig på lite parkbänkar, gjutjärnsskylten vid spårs ände och den ångbåtspropeller som finns uppställd vid stranden.

Bengan 2012-01-21 10:23

Citat:

Ursprungligen postat av lenfas (Inlägg 254671)
Otroligt snyggt!

Kan bara instämma i det hela.
Snyggt jobbat, Lennart.

Om det är något, som man skulle slå ner på. Så är det väl taket då, som är lite osynkat i plåtväg. Men vad gör det, när man inte själv, klarar av att bygga något liknande. Vi får väl skylla på, att det är Åssbon, som har extraknäckt som plåtslagare.

stickanw 2012-01-21 14:27

Vad du kan Lan. Vilka vackra byggnader du ådstakommit.Snart dags att ta ned allt och börja bygga igen men har en hemsk idetorka just nu.

Stickanw

lan 2012-01-21 16:01

120121 Detaljer
 
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 254679)
Kan bara instämma i det hela.
Snyggt jobbat, Lennart.

Om det är något, som man skulle slå ner på. Så är det väl taket då, som är lite osynkat i plåtväg. Men vad gör det, när man inte själv, klarar av att bygga något liknande. Vi får väl skylla på, att det är Åssbon, som har extraknäckt som plåtslagare.

Jag har sett det. Egentligen skall det ligga plåt i dalar och på åsar men det blev inte av, sa Åssbon, en back Lyckholm punkterade det projektet!

I övrigt finns nu en parksoffa, en propellerstaty och skylten vid spårs ände som separata scenery-object. Vimplarna är en mesh i Ångbåtsstationen och tas bort med auto-create 0. Gjort en "Mariefred"-variant av ångaren TOR (endast bytt namnet på texturen). Paketet kommer att laddas upp "soooon".

Sen slarvbyggde jag ett litet diorama för att visa på möjligheter, man är ju inte nån Ekan på landskapsbygge precis:vetej:

lan 2012-01-21 16:09

När det gäller osynket på taket är det nog jag som givit Åssbon felaktig info. de fyra 45 graderstaken skall inte ha 4 "våder" plåt utan 4xroten ur 2, dvs 5,65 (ca 6). När Åssbon nyktrat till skall vi titta på det:Fnissa:

lan 2012-01-21 17:34

120121 Takarbete
 
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 254700)
När det gäller osynket på taket är det nog jag som givit Åssbon felaktig info. de fyra 45 graderstaken skall inte ha 4 "våder" plåt utan 4xroten ur 2, dvs 5,65 (ca 6). När Åssbon nyktrat till skall vi titta på det:Fnissa:

Efter sega men kortdragna fackliga förhandligar tvingade jag upp Åssbon på taket ännu en gång, försedd med falstång, björkklubba, mothåll och några längder ärgad kopparplåt. Vingligt blev det men resutatet blev ganska bra:confused:

Jag var tvungen att utlova en ny back Lyckholm i morgon, men har köpt en back Ramlösa istället. Detta vet inte Åssbon än, så i morgon börjar väl strejken:confused:

Avslutningen på dagen blev att jag hissade upp Åssbon i närmaste tall med min digitalkamare om halsen. Resultatet på bilden:

Tack Bengan, utan dig får väl aldrig varken jag eller Åssbon tummen ur!

stina 2012-01-21 17:52

Snyggt Lan..
 
och kul fabulerat.. det blir "pilsnerfilms-stuk".. på jargongen...

Bengan 2012-01-21 20:03

Snyggt Lennart.
Nu ser taket kanonbra ut.:tumme_upp::applad:

Du får göra samma sak för Åssbon, som jag gjorde till en kompis som fyllde 40-år. Köpa en back lättöl och en back starköl (flaska) och lägga flaskorna i blöt, så att etiketterna lossnar. Fram med hårtork och limstift, sedan sitta och klistra på lite starköls-etiketter på lättölen. Var även tvungen, att köpa nya kapsyler + apparat för att trycka dit dom nya kapsylerna. Hittade ingen lättöl, utan märkning 1 på kapsylen. Blev nästan en dags jobb, men klart värt det. Men roligast ändå, var när han fyllde 45 och jag byte etikett från en Ravioliburk och klistrade dit den på en Surströmmingsburk, som jag sedan smugglade in i hans skafferi.

benkegbg 2014-11-27 05:18

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Provar att slänga in en fråga i den här gamla tråden angåend Mariefreds Ångbåt. Jag har hämtat in alla bitarna till Ångare TOR (tror jag) och den syn i mitt Trainz 2010 build 49933.
Hämtade också Mariefred ångbåten - men den syns inte. Texten är röd i tåglistan, objektet osynligt, har en gul pusselbit i CM och säger att den inte hittar kuid 328014:1070 "unknown location"
Tänkte bygga upp en liten brygga vid Rågvikens dansbana. Kan i och för sig skippa Mariefredbåten, men det vore trevligt med två stycken till bryggan. Någon som vet råd??
Hälsningar


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009