Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   DFo3 ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35164)

lan 2014-07-18 09:22

DFo3 ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... den långa post- och resgodsvagnen från Arlöf kan kanske bli till om jag får lust. Den har samma längd som Co13 och väldigt mycket från DFo7 kan multipliceras och återanvändas. Jag har mycket bra ritningar på vagnen som jag bifogar i krafigt förminskad skala så ni kan titta:

Bengan 2014-07-18 10:59

Härligt Lennart.:tumme_upp:

Att du kämpar på med fler nitade vagnar, fast du tycker att det är jobbigt med texturerna. Håller tummarna, att du kommer förbi den tunga biten med alla nitarna, så att även fler nitade vagnar dyker upp.

Bengan 2014-07-19 01:01

Semestertider?????????????????????????????

rac_hammer 2014-07-19 02:54

Jag får säga att det var mer klass på sj förr När man till och med installerade takfönster för ljus insläpp och arbetstrivsel för post sorterarna :) underbara vagnar du gör Lennart :tumme_upp:

Bengan 2014-07-19 09:54

Fy, vad intresset var lågt för den här vagnen.:mad:
Bara hoppas att det beror på semestertider:vetej: och att du inte kastar in handduken för denna vagn, då intresset har varit så här lågt än så länge.

Håller tummarna, att du kör på ändå, Lennart.

NEBO 2014-07-19 10:09

Jag hoppas du gör vagnen. Dina senaste vagnarna Co13 och DF07 använder jag redan i trafik. Jag är djupt imponerad av det du gör och laddar ner allt du gör.

u16802273 2014-07-19 11:17

Hej Lan,Jag hoppas verkligen att du gör denna vagnen. Dina senaste vagnarna Co13 och DF07 som är supersnygga vagnar. Jag är mycket imponerad av det du gör och laddar ner allt du gör.
Hälsningar Kenta978
__________________

lan 2014-07-19 17:25

3 bifogad(e) fil(er)
Förvisso är det semestertider och vädret är underbart så att få postar sin uppskattning är väl förståeligt - för det är en liten udda hobby vi utövar.

Men när det blir för varmt ute drar jag mig in i mitt kylrum och slår i några nitar i DFo3.

Om nu nån intresserar sig för textureringsteknik så bifogr jag några bilder på dels färdiga långsidor, dels en bild på texturen redo för "nitning" av gavlarna.

Ta en GT och avnjut sommaren i hängmattan, tids nog blir det höst :grin:



Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 289117)
Fy, vad intresset var lågt för den här vagnen.:mad:
Bara hoppas att det beror på semestertider:vetej: och att du inte kastar in handduken för denna vagn, då intresset har varit så här lågt än så länge.

Håller tummarna, att du kör på ändå, Lennart.


Bengan 2014-07-19 17:57

Gud vad skönt att höra, att du inte har tappat lusten iallafall. Det var ju väldigt tomt med kommentarer igår.

En GT eller två, sitter inte fel när solen är framme. Har blivit ett par här också tidigt på morgonen, då solen fortfarande var framme. Sen kom det några riktigt mörka moln, med åska och rejäla skurar. Men nu börjar det klarna upp igen och det lutar åt grillning + någon GT till.;)

torpal 2014-07-19 18:06

Stum av beundran!
 
Ja, det kan man lätt bli när LAn sätter igång!
Att jag inte kommenterat den här vagnen ännu beror mycket på att jag varit ute och åkt bil i det fina vädret. Jag har blivit vallad till Åkers Styckebruk och därefter Mariefred. En hel del del tågtittande har det blivit.

Men jag håller fortfarande på att brottas med Co13 och DFo7 så att jag kan få in dem i simulatorn. Co13 finns där, men utan fönster. DFo7:an finns också där, med fönster men med hjulsatser som roterar ner i marken som väderkvarnsvingar. Gränssnittet i 3dCrafter är inte det bästa. Svårt att se detaljer när man ska bestämma vilken del som ska vara animerad...

Men att få njuta av Lennarts fantastiska byggen är ju riktiga höjdare. För en gammal postvagnsnörd är det givetvis extra härligt att få en gammal nitad, långskorpa, som tillskott.
Och jag SKA lösa importproblemen...

Tack Lennart och fortsätt gärna så här!

lan 2014-07-20 19:50

Det tar form så sakta ...
 
3 bifogad(e) fil(er)
Själva vagnen börjar bli klar men allt animerat skall fixas först (t.ex. "bälgaspelet" i B-änden.)
Jag vet inte hur många myraiader nitrader jag klistrat på plats på texturen men det fungerar OK :tumme_upp:

Några bilder från "spåret" idag:

Bengan 2014-07-20 20:08

Snyggt Lennart.

Har helt missat, att det är plattform på ena sidan och bälg på den andra sidan av vagnen.

torpal 2014-07-20 20:46

Mer och mer spännande
 
Kul att följa bygget och eftersom jag är speciellt intresserad av objektet är det extra skojigt att följa tillblivelsen.

Ser fram emot att få sätta vagnen på spåret och dra iväg med ett speciellt post-tåg med hela TVÅ olika vagnar!

Hatten av Lennart!

ekankal 2014-07-20 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 289144)
Snyggt Lennart.

Har helt missat, att det är plattform på ena sidan och bälg på den andra sidan av vagnen.

Då var vi 2 (igen ;)) som hade missat det.
Undrar vad det var för vits med den konstruktionen??
Hur som helst, ser riktigt bra ut i alla fall :).

lan 2014-07-21 12:43

Vitsen med bälgaspel i bakänder ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... var nog att dessa vagnar alltid gick närmast lok med postavdelningen mot loket och sedan kunde kopplas till andra "bälgiska" vagnar. På så sätt fick konduktören sin kupé först i tåget och hade god uppsikt över resgodset.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:13.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009