Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Min dator startar om sig själv (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28459)

marmar 2010-12-13 19:18

Min dator startar om sig själv
 
Hej! När jag startar min dator (stationer) så får jag följande frågor

Starta windows normalt.
Starta på felsäkert läge
Starta på felsäkert läge med nätverk.
Starta på felsäkert läge med kommandotolk.
När jag väljer nått så startar windows laddningen. Efter den så startar bara datorn av sig själv.

Det var inte länge sen grafikkortet och hårddisken byttes.
Jag har windows XP

Eric B 2010-12-13 19:20

Låter som en krasch...

Totte 2010-12-13 20:23

Kan vara moderkortet som blir sönderbränt.

Mikey 2010-12-13 20:27

Jag hade exakt samma problem på min förra laptop med Windows XP. För min del blev det bara att blåsa ut hela burken och börja om på noll. Sedan fungerade den ett par månader innan ett annat problem dök upp. Turligt nog hade jag allt viktigt lagrat på en extern HDD.

Basse 2010-12-13 20:56

Hände detta helt oväntat? Vill säga, hade du installerat eller avinstallerat något innan det hände? Hur gammal är datorn? Är det länge sedan du installerade om datorn?
Att datorn startar om sig vid uppstart kan ha med flera saker att göra. Om du låter den stå på vid den "alternativskärmen" dör den efter ett tag eller endast under laddning av windows?

Min främsta gissning är mjukvara som strular. Ett (jobbigt) sätt att testa är att flytta över disken till en annan dator och försöka starta upp, fungerar det där är det datorn det är fel på.
Annars kan det vara Minnen eller Moderkort som börjar lägga av. Dock brukar moderkortsfel visas tidigare än att det kommit till uppstart.

marmar 2010-12-19 08:09

Nu funkar datorn som den ska. Vi fick formatera om datorn.

knebert 2011-01-13 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 224871)
Kan vara moderkortet som blir sönderbränt.

Gammal tråd men jag svarar ändå....

År det mioderkortet som börjar bli kasst får du ej detta meddelande, då piper det från datorns interna högtalare...
Kommer detta meddelande upp så är det som regel programvarufel eller att man gjort en reset av datorn...

/Kenneth

fremi 2011-01-13 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av knebert (Inlägg 227475)
Gammal tråd men jag svarar ändå....

År det mioderkortet som börjar bli kasst får du ej detta meddelande, då piper det från datorns interna högtalare...
Kommer detta meddelande upp så är det som regel programvarufel eller att man gjort en reset av datorn...

/Kenneth

Behöver inte alltid pipa om det är fel på tex minnena, det kan upptäckas långt efter posten när data börjar laddas in och då är det vanligt med blåskärm. Att datorn startar om beror på att Windows gör det automatiskt när blåskärm uppstår, om man inte har ändrat det i inställningar. Men denna gången verkade det vara mjukvarufel som tur var.

Mazz 2011-01-13 22:35

Om du inte löst problemet redan, kolla nätaggregatet.

Efter flera nätagg som lämnat in lömskt så är jag alltid misstänksam mot dessa. Har du dessutom bytt grafikkort, så har kanske behovet av kraft för systemet ökat.

Totte 2011-01-15 23:28

Även min dator börjar....
 
Hej!
Även börjar min dator starta om efter bildskärmen blev svart och sen bluescreen med vita texter. Det händer när jag stänger av MSTS Editor. Jag vet inte varför det har blivit så? Vet nå´n som är expert på detta, så är jag tacksam bra svar.

fremi 2011-01-16 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 227620)
Hej!
Även börjar min dator starta om efter bildskärmen blev svart och sen bluescreen med vita texter. Det händer när jag stänger av MSTS Editor. Jag vet inte varför det har blivit så? Vet nå´n som är expert på detta, så är jag tacksam bra svar.

När man får blåskärm brukar det vanligtvis skapas en minidump. Genom att analysera denna minidump med ett program kan man få ledtrådar och ibland raka svar på vad som orsakade blåskärmen. Det verkar ju hänga ihop med MSTS i ditt fall, men programmet gratis och heter Whocrashed om du vill testa.

Totte 2011-01-16 14:55

Hej!
Nu funkar datorn normalt. Har gjort scandisk, har aldrig kört scandisk sen jag fått ny datorinnehåll i våras.
Jag ska börja tänka på köra scandisk ibland.

Totte 2011-03-08 11:03

Hej!
Jag börjar bli irreterad på min dator igen. När jag stänger av RE (MSTS) slocknar skärmen svart och sen blå med vita bokstäver och datorn startar om själv. Även jag kameraflög från Gbg till annan tiles som visar objekten noll, så händer det alla fall. Jag har ingen aning vad är det för fel.
Att stänga av RE av andra rutter går bra.

leoj 2011-03-08 11:14

Vad står det för nått på blåskärmen?
Hinner du läsa?

Totte 2011-03-08 11:51

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 231906)
Vad står det för nått på blåskärmen?
Hinner du läsa?

Blåskärmen visar 1 sekund. Hur ska jag hinna läsa?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:06.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009