Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   [RW3] Malmö Bangård (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32015)

McDOZ 2012-02-14 22:17

[RW3] Malmö Bangård
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej alla TågSimmare.

Nu har jag haft RW3 i två veckor och skaffat mig lite förståelse om RailWorks.
Donerade 3 pund och kunde sen downloada RWDecal - Kanon
MEN, Markörerna fick jag aldrig fram så jag började ändå med ungefärliga Long & Latt kordinater.
Malmö C, Före detta en säckstation med 14 spår (tror jag) har idag södra stammbanan med 4 spår rakt igenom hela gamla bangården.
Det blir ett kul projekt, undras tro hur länge man orkar hålla på?
Jag har ju FlightSimulator också (FSX) att tänjka på.

Finns det en lista på scandinaviskt rullande material för RW / RW3

Mvh // Gert

gubben50 2012-02-15 01:04

hej! en fråga vilken version av railworks har du ? jag har railworks 2013 med nya uppdateringen men jag får det inte å fungera riktigt bra,det bara låser sig sen få jag starta om jag andvänder RWDecal2.2.13.,hur får du så bra skärpa på bilderna

McDOZ 2012-02-15 01:30

Haj Gubben!

Jag är nog mer nybörjare än du!
Hur länge har du haft den signaturen?
Jag kör RW3 TS2012. Kör du 2013?
RWDecal - Jag la mig på 150m över MalmöBan
RWDecal skapade då 12 tiles/Decales på 5,5Mb/st
Men jag hittar inte hörnflaggorna.
Jag har lagt ut kartorna på ett ungefär bara, än så länge.
Jag tränar bara, Mela bangården måste göras om eftersom GoogleEarth har gamla bilder.
Mvh // Gert

gubben50 2012-02-15 02:06

hej gert jag har 2012 och inte 2013,vi kanske kan samarbeta ihop i railworks,jag har hållit på förut i trainz i ca 4år

mvh
John

McDOZ 2012-02-15 17:43

Hej igen Gubben!
Vad har du för scandinaviskt rullande material till RW3?

Mvh // Gert

Micke.L 2012-02-15 19:19

Detta ser onekligen intressant ut!

Pierre 2012-02-15 22:35

Ja, detta kommer man hålla koll på...en väldigt bra start! Du bygger väl till Köpenhamn också?

När det gäller rullande matrial, så kolla här:

http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=54
http://www.banbyggarna.se/Railsim/railsimulator.html
http://www.railworks.dk/
http://www.oldtimerklubben.dk/
http://3dtog.com/
http://rail-sim.de/railsimnew/

McDOZ 2012-02-16 00:13

2 bifogad(e) fil(er)
Hi TSimmers!

Nu har jag jobbat på egen hand igen.
Två skärmdumpar på Malmö Bangård, under ombyggnad.

------------------------------------------------------------------------
Får inte till det med RWDecal-markörerna.
Inga markörer över huvud taget på mina egna rutter.
På original-rutterna finns alla (många). Men nada på mina rutter.
Tror jag skall inrikta mig på att skapa andra foldername i min ASSETS mapp.
--------------------------------------------------------------------------------
Bild 1. Mina Rullor, Mitt tåginnehav vad gäller Scandinaviskt.
Bild 2. Malmö Ban, fågelsperspektiv 2x5 Dekaler ca: 400x400m 150m höjd. Alla syns inte från denna höjden. Tunnelnerfarten och färjeläget här i förgrunden.
Intressant? Har någon växlat vagnar på en tågfäjra förut?

Föresten - Har någon, Svensk gatsten att pasta/klistra som objekt?

Mvh // Gert, Malmö
------------------------
Ps. Min far var lokförare

andelind 2012-02-16 18:16

Det ser både snyggt och intressant ut, känner igen miljön från DK 2000F.

Bengan 2012-02-16 20:15

1 bifogad(e) fil(er)
Spårplan över Malmö, om det kan vara till hjälp.

McDOZ 2012-02-18 11:22

Tack för råd, kommentarer och länkar.

Jag har dammsugit internet på Svenskt RW3 material.
Så länkarna du tillhandahöll Pierre är redan avverkade, men tack för omtanken.

Bengan, Stort tack för aktuella spårplaner för Malmö nya bangård.
Andelind: Vad är DK2000F för något?
MickeL: Jag har objekt i min AssetMapp som heter MickeL
----------------------------------------------------------------

Jag får fortfarande inte fram några markers på mina egna ruter i GPS fönstret?

Önskemål:
------------------------------------------------
Litt: F (El)
X0a5/X5
X2
X10/11/12/13/14/15 Med PågaTågsLackering
LokoMotor
Litt S eller J / Svenska ånglok som rullade i skåne på 50 o 60 talet.

+ Dom nya motorvagnarna:
X31 - Öresundstågen som Danskarna kör isönder hela tiden.
X51 - Som ersatt de gamla (X10) Pågatågen

----------------------------------------------------------------------
Ångloken var reservmaskiner under den tiden, så på söndarna brukade man ta fram dom och körde en tur för dom inte skulle rosta isönder helt.
Malmö - Falsterbo och Eslöv - Kristianstad var det alltid ånglok på söndageftermiddagarna när jag växte upp.

Mvh // Gert Persson, Malmö - (Järnvägarunge)

Totte 2012-02-18 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av McDOZ (Inlägg 256618)
Andelind: Vad är DK2000F för något?


Mvh // Gert Persson, Malmö - (Järnvägarunge)

Det är Microsoft Train Simulator dansk storrutt. http://www.oldtimerklubben.dk/index....ownload&sid=48

gubben50 2012-02-18 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av McDOZ (Inlägg 256618)
Tack för råd, kommentarer och länkar.

Jag har dammsugit internet på Svenskt RW3 material.
Så länkarna du tillhandahöll Pierre är redan avverkade, men tack för omtanken.

Bengan, Stort tack för aktuella spårplaner för Malmö nya bangård.
Andelind: Vad är DK2000F för något?
MickeL: Jag har objekt i min AssetMapp som heter MickeL
----------------------------------------------------------------

Jag får fortfarande inte fram några markers på mina egna ruter i GPS fönstret?

Önskemål:
------------------------------------------------
Litt: F (El)
X0a5/X5
X2
X10/11/12/13/14/15 Med PågaTågsLackering
LokoMotor
Litt S eller J / Svenska ånglok som rullade i skåne på 50 o 60 talet.

+ Dom nya motorvagnarna:
X31 - Öresundstågen som Danskarna kör isönder hela tiden.
X51 - Som ersatt de gamla (X10) Pågatågen

----------------------------------------------------------------------
Ångloken var reservmaskiner under den tiden, så på söndarna brukade man ta fram dom och körde en tur för dom inte skulle rosta isönder helt.
Malmö - Falsterbo och Eslöv - Kristianstad var det alltid ånglok på söndageftermiddagarna när jag växte upp.

Mvh // Gert Persson, Malmö - (Järnvägarunge)

hej! kan det va någon av de här

McDOZ 2012-05-09 21:23

MalmöBan har växt ut blivit Södra Stammbanan!
Många timmar blir det och sen får man meddelandet, Something bad happends!
3 gånger har jag fått starta om ifrån scratch, kanska bara bra det?

Har nu lagt räls till och förbi Hässleholm och på väg till gamla riksgränsen (Älmhult).
Den nerlaggda bibanan som jag åkte mycket när jag var liten, på 50 och 60 talet, Eslöv - Kristianstad är också snart laggd.

McDOZ 2012-05-09 21:35

MalmöBan Expanderar till Södra Stammbanan!
 
5 bifogad(e) fil(er)
Ops... tryckte visst på fel knapp?

Fortsättning följer här.
Hela CityTunneln är också laggd och kan köras runt hela Malmö och med två stick mot Köpenhamn.
Malmö - Limhamns järnvägar är också körbar numera.
Malmö - Trelleborg (Kontinentalbanan) är påböjad och mot Ystad också.

Hur mycket räls kan man lägga RW3?

Lite skärmdumpar ifrån Södra Stammbanan.

Alexander_A 2012-05-09 22:32

Awesome! Ser fram emot fler bilder från södra stambanan och dess stationer. Vad kul att du satsar just på den sträckan! :-D

Super :tumme_upp:

Gällande hur mycket spår man kan lägga, vet jag inte säkert om det finns en maxgräns. Jag har inte heller hittat någon information om att det skulle finnas. Men jag byggde en rutt i RW2 som var betydligt längre än sträckan (Malmö-Älmhult) i detta fallet och fungerade finfint. Någon krash emellanåt (som dock visade sig bero på signalerna, har upplevt det i RW3 också), men inga större bekymmer.

Hgv 2012-05-09 22:34

Snyggt jobbat! Vi får se om vi möts (med Jönköpingsbanan) i Nässjö framöver... ;)

Jag ser att du har tyska stoppbockar. Varför inte använda svensk track rule?

McDOZ 2012-05-09 22:41

Vad Coolt! En Göinge i forumet.
Jag bor i Malmö och åkte ofta po loket med min far, så jag har rätt så god bankännedom.
Men Hässleholm stationsområde är lite knepigt, med växlar inne mellan perongerna.
Du kanske har lite assets som skulle passa till sträckan.
Jag har själv nyss börjat med Blender för att göra egna byggnader, men det kommer nog att ta hela sommaren i husvagnen innan jag lyckats åstadkomma något användbart i det programmet.

Mvh // Gert@Malmö

McDOZ 2012-05-09 22:50

Haj HGV!

Jag kör med "SE Wire Track rule". men jag gillar inte de två stoppbockarna som finns där.
Jag kan tänka mig att dra räls till Alvesta, där bytte lokförarna lok förritiden.
Farsgubben sov ofta över i Alvesta, dessutom så har jag en jättefin modell av Alvesta som någon duktig 3D artist härifrån forumet har gjort.

Med ICE3 kör jag mellan Hässleholm och Malmö på 19 minuter.
Men då har jag fått rättat ut några snäva kurvor.

Betyder HGV herrgårdsvagn? -:)

Mvh // Gert

Hgv 2012-05-09 23:42

Men det är ju så dom flesta svenska stoppbockar ser ut, oavsett om du gillar det eller inte. :confused:

Hgv är en trafikplatssignatur. ;)

McDOZ 2012-05-09 23:46

OK HGV

Jag använder ju SADs räls.
Kan jag assigna de svenska stoppbockarna automatiskt till SADs räls nånstans då?

//Gert

Pierre 2012-05-09 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av McDOZ (Inlägg 261233)
OK HGV

Jag använder ju SADs räls.
Kan jag assigna de svenska stoppbockarna automatiskt till SADs räls nånstans då?

//Gert

Använd den senaste svenska track rule http://www.e-buzz.se/forum/showpost....1&postcount=21 , så får du automatiskt dom svenska stoppbockarna utsatta!

Har dock fått nått problem med texturen, när man gör växlar. Ska göra en egen tråd om det...

Hgv 2012-05-09 23:52

KMW kan nog svara på detta bättre, men det är väl SAD:s räls som är även i SE Wire Track Rule?

Annars om du vill ha de svenska stoppbockarna men annan räls kan du ju alltid byta rälstyp precis innan stoppbocken.

McDOZ 2012-05-10 00:23

1 bifogad(e) fil(er)
Jag använder KMWs trackrules 65Kb fil. Dock ingen versionsindikering?
Bifogar en pic av de räler som min trackrule erbjuder.
SE Concrete, SE Concrete Rusty, SE Concrete New O.S.V.
Den rälen som ligger längs till vänster med vita tyska stoppbockar är den jag använder.

När nu HGV påpekade mina tyska stoppbockar blev jag själv uppmärksammad på detta mitt misstag.
Nu lyser de vita bockarna i mina ögon överallt. Jag har haft större problem med RW än de vita stoppbockarna, men nu ser jag dom överallt.
MEN de på bilden de så kallade svenska bockarna är ju inte mycket bättre.
Möjligen de gamla rostiga, men de passar ju inte till betongslipers rälerna?

Mvh // Gert@Malmö

Hgv 2012-05-10 00:29

Okej, jag tror jag hänger med. Du vill ha SAD:s spår (med lite mer ballast än de varianter som finns att välja mellan i SE Wire Track Rule). Men jag förstår inte vad problemet är med de gula stoppbockarna? Det är ju så dom flesta svenska stoppbockar ser ut. Eller tycker du inte att modellen duger?

McDOZ 2012-05-10 00:51

De ser ofärdiga ut?
Ser Svenska stoppbockar verkligen ut så? Beiga. Modellen är det inget fel på, men färgen.

Micke.L 2012-05-10 06:48

Citat:

Ursprungligen postat av McDOZ (Inlägg 261242)
De ser ofärdiga ut?
Ser Svenska stoppbockar verkligen ut så? Beiga. Modellen är det inget fel på, men färgen.

Texturen kan nog snyggas till om KMW eller någon annan duktig modellerare får bra bilder på en stoppbock :) Dock har jag inget emot färgen som den är nu!

För övrigt är det lätt att byta ut stoppbockarna i efterhand, bara att lägga en kort kort spårsnutt i slutet med swe trackrule, så blir stoppbocken rätt!

Alexander_A 2012-05-10 08:37

Citat:

Ursprungligen postat av McDOZ (Inlägg 261228)
Vad Coolt! En Göinge i forumet.
Jag bor i Malmö och åkte ofta po loket med min far, så jag har rätt så god bankännedom.
Men Hässleholm stationsområde är lite knepigt, med växlar inne mellan perongerna.
Du kanske har lite assets som skulle passa till sträckan.
Jag har själv nyss börjat med Blender för att göra egna byggnader, men det kommer nog att ta hela sommaren i husvagnen innan jag lyckats åstadkomma något användbart i det programmet.

Mvh // Gert@Malmö

Jag ska se vad jag kan hitta.Jag har byggt Hässleholm tidigare i RW med gott resultat, så en del passande filer har jag. Återkommer om dem. Men som du säger, den är kladdig. Bla. också för mixen av slipers. Nu är många av spåren utbytta till nya i betong, samtidigt som det finns dem i trä på vissa spår. Jag känner till en person som byggt hela Hässleholms stationshus m.m så jag ska se om jag inte kan få tag i hans modell och tillåtelse att exportera den till RW. Kan inte lova att det går, men ska iallafall fråga.

McDOZ 2012-05-10 10:50

Det låter hoppfullt AA!

Byggnaderna är viktiga för realismen men sen kommer ogräset på banvallen som god 2:a.
Jag har nyligen själv gett mig in på Blender, för Engelska och Tyska byggnader stämmer inte så bra in på Svenska rutter.

Jag såg en tråd här på forumet i våras när jag själv var ny till tågsim, någon som byggde Hässleholm men gav upp på grund av att plattformarna smalnade av,
var det du? Jag hittar inte den tråden längre.

Tacksam för alla bidrag, kan också tänka mig att dela med mig av rutten innan den blir färdig, till seriösa bidragsgivare.

Jag förstår nu att rutter aldrig blir färdiga, precis som modelltågsbanor.
Men Va F....n gör det, bara man kan köra.

Mvh // Gert@Malmö

McDOZ 2012-05-10 11:15

3 bifogad(e) fil(er)
Postar några bilder till för att visa lite ogräs!

Bild 1: Uppspåren vid Lundavägen med ramperna till Kontinentalbanan (Trelleborg) Tung godstågstrafik.
Bild 2: Ogräsvy vid Rosengård (Kontinentalbanan) där Reepalau planerar en ny hållplats.
Bild 3: Hyllie underground station som är sista anhalten på Södra Stambanan innan Kastrup.
Plattformar och luftledningar stämmer inte här, för det är helt nya prylar man använder. Högertrafik råder och Danska signaler.
Några kilomet längre ut innan brofästet finns en anläggning som ändrar strömmen till 25 Kilovolt ifrån svenska 16KV (tror jag)
Så tågen som skall köra över bron är specialbyggda för att klara bägge spänningarna, On The Fly. Några X2000 är ombyggda för just detta.

Micke.L 2012-05-10 12:24

Snyggt! Känner verkligen igen mig på Hyllie!

Alexander_A 2012-05-10 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av McDOZ (Inlägg 261259)
Det låter hoppfullt AA!

Byggnaderna är viktiga för realismen men sen kommer ogräset på banvallen som god 2:a.
Jag har nyligen själv gett mig in på Blender, för Engelska och Tyska byggnader stämmer inte så bra in på Svenska rutter.

Jag såg en tråd här på forumet i våras när jag själv var ny till tågsim, någon som byggde Hässleholm men gav upp på grund av att plattformarna smalnade av,
var det du? Jag hittar inte den tråden längre.

Tacksam för alla bidrag, kan också tänka mig att dela med mig av rutten innan den blir färdig, till seriösa bidragsgivare.

Jag förstår nu att rutter aldrig blir färdiga, precis som modelltågsbanor.
Men Va F....n gör det, bara man kan köra.

Mvh // Gert@Malmö


Super, känner igen mig på dina bilder! Anyway, detta är tråden du letar efter. http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26154 Kan säga att det där med att plattformen smalnar av är egentligen inget större bekymmer. Jag löste det själv genom att dra två plattformar till en, det var enda lösningen jag kom på för Hässleholms station. Se ex. på vad jag menar:

http://oi48.tinypic.com/246pa3s.jpg

(Detta är bara ett testbygge för o se hur signalerna skulle påverka/fungera ihop, växlarna ligger kanske fel på några meter för RWDecal fungerar inte för mig!)
Jag vet att det inte ser så snyggt ut, och det hade sett ännu värre ut med linjer på perrongkanten, men det var den enda lösningen jag funnit. Alternativet är att bygga perrongen i ett 3d-program och sen använda. Men btw, vad jag har sett så är det svenska signaler en bit ut på Öresundsbron.
http://www.youtube.com/watch?v=LE_BlE4DxcA (Användaren har dessutom länkat till en dansk sida på sin kanal där någon filmat i motsatta riktningen).

Men den nyare bryggmodellen hade helt klart varit guld värd om någon hade byggt. Eftersom det finns så gott om dem i Malmö och många av stationerna längs vägen, hade det ju helt klart varit mer passande.

gubben50 2012-05-10 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av Alexander_A (Inlägg 261269)
Super, känner igen mig på dina bilder! Anyway, detta är tråden du letar efter. http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26154 Kan säga att det där med att plattformen smalnar av är egentligen inget större bekymmer. Jag löste det själv genom att dra två plattformar till en, det var enda lösningen jag kom på för Hässleholms station. Se ex. på vad jag menar:

http://oi48.tinypic.com/246pa3s.jpg

(Detta är bara ett testbygge för o se hur signalerna skulle påverka/fungera ihop, växlarna ligger kanske fel på några meter för RWDecal fungerar inte för mig!)
Jag vet att det inte ser så snyggt ut, och det hade sett ännu värre ut med linjer på perrongkanten, men det var den enda lösningen jag funnit. Alternativet är att bygga perrongen i ett 3d-program och sen använda. Men btw, vad jag har sett så är det svenska signaler en bit ut på Öresundsbron.
http://www.youtube.com/watch?v=LE_BlE4DxcA (Användaren har dessutom länkat till en dansk sida på sin kanal där någon filmat i motsatta riktningen).

Men den nyare bryggmodellen hade helt klart varit guld värd om någon hade byggt. Eftersom det finns så gott om dem i Malmö och många av stationerna längs vägen, hade det ju helt klart varit mer passande.


Hej Alexander får du dina växlar att se bra ut ??

mvh

John

McDOZ 2012-05-10 22:21

Tack Micke.L

Du som är 08:a Känner du till Hyllie? Har du varit på Arenan då?
Har du också Byggt Hässleholm?

MVH // Väldigt frågvis skåning

McDOZ 2012-05-10 23:03

1 bifogad(e) fil(er)
Hej AA

Vad bra att det löste sig med rälsen.
Att mixtra med perronger har jag också lagt ner mycket tid på.

Hässleholm: Har Micke.L också byggt Hässleholm vid sidan av ditt Hässleholm?
Eller har ni sammarbetat med samma Hässleholm?

Vad har du för problem med RWDecal?

Bifogar en bild på Södra infarten till (mitt) Hässleholm.
Inte mycket assets här ännu, jag arbetar mest mellan Malmö Lund för tillfället.

Mvh // Gert

Micke.L 2012-05-11 07:05

Citat:

Ursprungligen postat av McDOZ (Inlägg 261295)
Tack Micke.L

Du som är 08:a Känner du till Hyllie? Har du varit på Arenan då?
Har du också Byggt Hässleholm?

MVH // Väldigt frågvis skåning

Nej jag har bara varit på stationen när jag skulle över till Danmark!

Ja jag började bygga Hässleholm - Kristianstad men fick lägga det på is då jag hade för lite tid. Dock blev Hässleholm bara delvis klart, och en liten bit utanför Hässleholm.

Alexander_A 2012-05-11 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av McDOZ (Inlägg 261298)
Hej AA

Vad bra att det löste sig med rälsen.
Att mixtra med perronger har jag också lagt ner mycket tid på.

Hässleholm: Har Micke.L också byggt Hässleholm vid sidan av ditt Hässleholm?
Eller har ni sammarbetat med samma Hässleholm?

Vad har du för problem med RWDecal?

Bifogar en bild på Södra infarten till (mitt) Hässleholm.
Inte mycket assets här ännu, jag arbetar mest mellan Malmö Lund för tillfället.

Mvh // Gert


Nej, vi har inte samarbetat med stationen. Men finns det något jag kan hjälpa till med, hojta bara till! (Alla dekaler jag tar fram blir "missing texture" och jag har inte fått bukt på det).

McDOZ 2012-06-18 01:20

Malmö Bangård (Nya bilder 18 Juni 2012)
 
5 bifogad(e) fil(er)
Publiserar lite bilder ifrån MalmöBan.
Många växlar, Mycket räls, RWDecalerna flyttar sig, Datorn låser sig.
"Something bad happends" dycker upp med jämna mellanrum, 2-3 timmars jobb till spillo.
Hur orkar man fortsätta?

Nåväl, spottar i nävarna, slår litta på tangentbordet, startar om datorn så är man igång igen.
Funderar på att starta en ny tråd som då skulle heta Södra Stammbanan, jag är ju snart uppe vid gamla riksgränsen, bara någon mil kvar.

Här kommer iallafall fyra nya bilder ifrån Malmö Bangård.
+ 1 ifrån Hörby (EKJ) som jag pillar på lite ibland när jag vill komma ifrån alla spåren i Malmö.
EKJ är Eslöv - Kristianstad (nerlaggd sen 20-30 år sedan) som blir en bibana till Södra Stammbanan.

Mvh // Gert@Malmö

gubben50 2012-06-18 01:32

hej snyggt ! :tumupp:

mvh
John

Totte 2012-06-18 09:05

Va otroligt bygge du gjorde! Ja, Malmö är rätt stort när det gäller järnväg.
Lycka till!
Själv håller jag på med Trollhättan till RW. :Yeah:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009