Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Köra med Joystick? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24893)

1422 stegetfore 2009-10-29 20:41

Köra med Joystick?
 
Hej!

Har inte spelat Train Simulator nu på ett tag, men ska ta och börja spela det nu igen.

Har en joystick här hemma, och undrar om det funkar att köra med?

Julian 2009-10-29 21:13

Kolla in det där:)
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=joystick

1422 stegetfore 2009-10-29 21:35

Tack tack :)

1422 stegetfore 2009-10-29 23:24

Finns det nån billig "ratt" eller vad man ska kalla det, som någon kan länka till :)

Dson 2009-10-30 00:40

Citat:

Ursprungligen postat av 1422 stegetfore (Inlägg 195429)
Finns det nån billig "ratt" eller vad man ska kalla det, som någon kan länka till :)

Som sagt, finns ingen tågsimulator som jag vet som fungerar med joysticks. Enda jag träffat på är Open BVE, och det funkade väldigt dåligt...

Enda alternativet är en s.k. Raildriver som kostar ca 200 euro + frakt på www.aerosoft.com

1422 stegetfore 2009-10-30 11:39

Okejokej, tack :)

Men, måste man lägga ut 2000 spänn för att kunna köra Train Simulator (Om man nu absolut inte vill köra med tangenter )

bönan 2009-10-30 11:45

Eller lite minder om man hittar en begagnad. Jag köpte en begagnad för 1300 + frakt.

Viktor 2009-10-30 13:23

Inlägg #5&6 Kommer inte ihåg hur eller om den fungerade dock. http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=Joystick

Totte 2009-10-30 13:47

Bra att veta om... http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ighlight=vista

1422 stegetfore 2009-10-30 19:05

Hm ser ut att bli strul om man har Vista och Raildriver :/ på MSTS. Vad rekomonderas då?

Tack för alla tar sin tid :):)

svenolov 2009-10-30 23:09

Lat mans hand
 
1 bifogad(e) fil(er)
Det går alltid att översätta tangentbordskoder till en speciell hårdvara om man vill, om man har den kunskapen.

Jag är ju programmerare och elekrtronik ingenjör, och som programmerare försöker man alltid att göra det så bekvämt för sig som möjligt (ni har kanske sett alla kryptiska och korta variabelnamn i källkoder som vi använder - det är bara för att vi inte orkar att skriva så långa ord).

Om det inte redan finns ett program som kan underlätta ens tillvaro, så gör man det själv.

Jag gjorde ett generellt program för Windows för många år sedan, som översätter mus tangenter/hjul-koder till tangentkoder, för att underlätta mitt arbete. Sen upptäckte jag att köra tåg med endast musens tangenter och hjul var ju väldigt bekvämt. Det är bara att definiera vilka musfunktioner som ska översättas till tangentbordet. Detta går naturligvis att översätta från en joystik också.

Jag anser dock att en joystik är överflödig, när man ändå har en mus i ena handen. Man kör endast med pekfingret vilande i ett bekvämt läge över musen. Om man behöver använda originalfunktionerna för musen, är det bara att hålla nere Ctrl-tangenten samtidigt.

Mitt program är en så kallad "keyhook" som ligger i bakgrunden av alla program som är aktiva i Windows. Programmet känner av musens koder och översätter dessa till tangentbordskoder innan något annat program "ser" dessa koder.

Några exmpel.


TRS DCC mode. Endast mus-hjulet används.
  • Wheel up: Throttle + (W)
  • Wheel down: Throttle - (X)
  • Wheel (middle) button down: Stop (S)
MSTS CAB mode. Hjulet och höger tangent används.
  • Wheel up: Throttle +
  • Wheel down: Throttle -
  • Wheel (middle) button down: Release Throttle/Break
  • Right button down: Break
Den som är intresserad av att använda detta program, för eget privat bruk endast, skriv ett PM till mig. Programmet har jag använt under många år i alla möjliga sammanhang. Det är helt buggfritt och det är garanterat Windows kompatibelt och följer alla regler enligt "Windows programming API".
-

1422 stegetfore 2009-10-30 23:38

Intresserad till 1000!

Skickade PM =)

Olaf Lindström 2009-10-30 23:44

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 195518)
(ni har kanske sett alla kryptiska och korta variabelnamn i källkoder som vi använder - det är bara för att vi inte orkar att skriva så långa ord).
-

Det är ju också det klart största och främsta skälet till att man använder en utvecklingsmiljö/programvara som skriver ut det man tänker. Typ Visual Studio eller Dreamweaver.:tumme_upp::visslar:

svenolov 2009-10-31 02:35

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström (Inlägg 195521)
Det är ju också det klart största och främsta skälet till att man använder en utvecklingsmiljö/programvara som skriver ut det man tänker. Typ Visual Studio eller Dreamweaver.:tumme_upp::visslar:

Vilken lycka om så vore fallet! Att kunna tänka sig till en funktion, eller flera, och få den/de utskrivna. :drool: Men å andra sidan skulle jag bli sysslolös och vara tvungen att hitta på något annat meningsfullt :confused: så det är tur för mig att denna mjukvara inte finns ännu.:applad:

Skämt åtsido. Jag förstår vad du menar, men min tolkning kanske blir verklighet någon gång i framtiden? ;)

Visual Studio, hmmm... Dreamweaver, vet ej/har ingen uppfattning. Sen slutetet av 80-talet så litar jag på och använder fortfarande Borlands utveckingsverktyg (Assembler, Pascal, C, C++, Delphi, Builder etc.).

Olaf Lindström 2009-10-31 02:59

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 195526)
Vilken lycka om så vore fallet! Att kunna tänka sig till en funktion, eller flera, och få den/de utskrivna. :drool: Men å andra sidan skulle jag bli sysslolös och vara tvungen att hitta på något annat meningsfullt :confused: så det är tur för mig att denna mjukvara inte finns ännu.:applad:

Skämt åtsido. Jag förstår vad du menar, men min tolkning kanske blir verklighet någon gång i framtiden? ;)

Visual Studio, hmmm... Dreamweaver, vet ej/har ingen uppfattning. Sen slutetet av 80-talet så litar jag på och använder fortfarande Borlands utveckingsverktyg (Assembler, Pascal, C, C++, Delphi, Builder etc.).

Hum, jag har tyvärr inte någon koll på Borland, men det jag menade var iaf att du påbörjar att skriva något så kompletterar den/ger förslag på vad du menar...;):)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:52.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009