Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Realistiska landskap i TRS2004 med DEM (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=6265)

Andreas W 2005-06-11 17:53

Använder mig av Adobe Photoshop för att redigera kartan.
Det jag inte får någon ordning på är hur man byter lager så att jag får fram SRTM kartan istället för MapPoint, då jag har lagt ihop de två??

Andreas W

Carlj 2005-06-12 13:26

1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Jag har nog en annan version, men för mig finns show layers i View menyn.
Sen är frågan om det är samma för dig.
Mvh Carlj

Deskgrunt 2005-06-12 20:51

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Carlj
Hej
Jag har nog en annan version, men för mig finns show layers i View menyn.
Sen är frågan om det är samma för dig.
Mvh Carlj

Carlj: Ser ut som du har en enklare variant av Photoshop, kanske den som heter Elements: http://www.adobe.se/products/psprelements/main.html

"Riktiga" Photoshop CS har inte de ikonerna:
http://www.adobe.se/products/photoshop/main.html

Andreas W: Har du lagt dem som två separata lager ovanpå varandra i Photoshop? Då är det bara att klicka det lilla ögat i menyn för att visa/dölja det lager du vill. Du kan även dra lagren för att bestämma vilken som skall vara överst osv. Har du dock lagt ihop lagren till ett och stängt/öppnat filen så är det kört.

Jag brukar alltid ta en kopia på ett lager och sedan dölja originalet och justera på kopian. Då har man alltid originalet kvar i psd-filen och kan lätt gå tillbaka.

Ett annat användbart knep är att hålla nere Ctrl och klicka namnet på ett lager i listan för att markera all information i det lagret osv. Finns en massa saker bra funktioner att använda med olika tangentkombinationer.

Andreas W 2005-06-13 15:57

Funktionen med "ögat" visste jag inte om, men den gjorde arbetet mkt lättare.
Perfekt;)

Andreas W

Arstuga 2005-08-24 21:54

DEM SRTM - hur är det nu?
 
Hej!
Nu på detta forum och ser med stort intresse fram emot att testa att göra kartor mha DEM-SRTM! :) Däremot verkar den nämnda guiden för hur man gör nu saknas? Kommer inte in på stw.se-sidan alls...

Nån som har den nedladdad och kan skicka över? Tack på förhand i så fall! :tumupp:

MVH
Stefan N.

Fredrik 2005-08-24 22:07

Testa den speglade siten

http://217.197.57.186/stw/tutorials/dem/dem_tut1.html

Arstuga 2005-08-25 07:54

Tack...
 
...det funkade (såklart) fint! ;)

Arstuga 2005-08-29 14:26

Ny nybörjarfråga...
 
När jag nu lyckats få ner topografi och karta på burken och in i Trainz, infinner sig nästa spörsmål: hur lägga ihop flera 10x10 km-rutor? Eller vad händer om det bli överlapp mellan två? Går det att fixa direkt i programmet/Surveyor, eller kan man redigera nån fil? Jag antar att det framgår i programhjälp etc., men jag tänkte om det finns nån snabbguide... :)

EDIT: Det gör man såklart i bildprogrammet, lägger ihop olika skikt... Sorry! :o

gubben50 2006-01-29 20:40

En liten fråga
 
Hej ! Fungera det ihop med tranz 2006,har trainz 2006 dvd-version

MVH Gubben50

Daniel 2006-01-29 21:04

VAR Laddar man ner det?

Snälla svara!

vfp420b 2006-01-29 22:14

Citat:

Ursprungligen postat av SMK
VAR Laddar man ner det?

Citat:

Ursprungligen postat av SMK
Snälla svara!

Förvänta dig inte svar direkt på en söndagkväll.
Om du menar vart man kan hitta hur man gör så finns det många länkar i denna tråd, kolla igenom innan du frågar.

Menar du möjligen denna: http://217.197.57.186/stw/tutorials/dem/dem_tut1.html

Daniel 2006-01-29 22:40

Ja, det är den jag menar.
Var kan man ladda ner den?

vfp420b 2006-01-29 22:46

Inget man laddar ner, du får kolla igenom allt på sidorna så ser du hur man gör, du måste dock ladda ner RadioMobile m.m som det står och dom länkarna finns på sidan.

Daniel 2006-01-29 22:52

Men Radio Mobile kostar ju pengar!

vfp420b 2006-01-29 23:13

Det ska det inte göra, det gjorde det iallafall inte första gången jag laddade ner det 2004.

Xilver 2006-02-07 00:51

Grymt kul :D

Labonte 2006-03-26 20:36

funkar inte detta i TRS2006? för jag hittar inte motsvarande sök väg i TRS2006 mappen

"World\Custom\Maps"


eller är jag ute och cyklar runt på en cykel utan trampor och dynamo mitt i natten? :D

MatsH 2006-03-26 20:39

Citat:

Ursprungligen postat av Labonte
funkar inte detta i TRS2006? för jag hittar inte motsvarande sök väg i TRS2006 mappen

"World\Custom\Maps"


eller är jag ute och cyklar runt på en cykel utan trampor och dynamo mitt i natten? :D

Hej!
Jodå, det fungerar, men tillvägagångssättet är lite annorlunda. Läs mina svar i följande tråd:
http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=11082

mvh .... Mats

Labonte 2006-03-26 20:42

Tackar, ska kolla igenom de där :)

henke327 2008-01-11 18:04

Hej, tack Mats för denna tutorial. Utmärkt! Jag har dock en fundering, hur gör jag för att lägga ihop flera rutor. Radio Mobile har en begränsning på 2000 x 2000 pixlar. Vilket gör att landkapet blir något begränsat.

//Henke

henke327 2008-01-15 17:02

Provar igen :) Mitt problem uppstår när jag skall lägga ihop flera kartor som jag gjort i Radio Mobile. Max och min höjden är inte lika på dem och jag misstänker att det är där skon klämmer. Det blir en skarp kant mellan kartorna. Någon som känner igen detta dilema och har någon bra lösning på det hela? Skulle vara kul om någon kunde hjälpa mig för jag kan väl inte vara den första som strular till det? :confused:

//Henke

MatsH 2008-01-16 02:26

Hej Henke!
Jag har också råkat ut för samma problem. Det där är svårt, och tyvärr så har jag ingen bra lösning på det.

Jag är inte helt säker på att det är max/minhöjdernas variation som är det största problemet, utan att man av någon anledning får olika nyanser i SRTM-bilderna. Varför vet jag inte. Om du tittar på min bild nedan som jag satt samman av 23 olika bilder så ser man ganska tydligt de olika 10x10 km rutorna. Speciellt utmärker sig den nedre högra rutan, föreställande Stockholms innerstad, som mycket ljusare än resten, och därmed också högre.

mvh .... Mats

Kiefer 2008-01-16 06:47

Om man beskär bilden som anges i sista avsnittet "Anpassa kartstorleken efter antalet baseboards" efter att man har noterat lägsta och högsta höjden som finns på kartan, så finns en liten risk att kartans högsta och/eller lägsta del försvinner vid beskärningen, med resultatet att resterande landskap kommer att bli högre/lägre än vad det egentligen är.

henke327 2008-01-16 15:43

Hej Mats och Harry, tack för att ni tar er tid för att hjälpa en förvirrad man i sina bästa år. Tråkigt att höra att det inte finns någon bra lösning på det hela, jag som hade storslagna plander...

Nu en fråga till Harry, du menar att om jag anpassar kartstorleken så kan detta fenomen ev uppstå. Om jag istället använder mig av en karta på 10 x 10 km, och 1000 pixlar, skulle detta kunna hjälpa då? Har du provat detta och fått det att fungera?

Jag hade tänkt att använda mig av en karta på 20 x 20 km och 2000 pixlar men det borde väl ge samma resultat?

//Henke

Kiefer 2008-01-16 18:12

Hej Henke!
Om du inte beskurit bilden enligt "Anpassa kartstorleken efter antalet baseboards" så kan inte det jag nämner uppstå, däremot får du det lilla fel som nämns i det avsnittet, eftersom det måste vara ett jämnt antal baseboards (720*720+den lilla ramen) som ska skapas, delar av ett baseboard går ej att skapa.

En egen fråga: Hur är det med Map point bilderna (de beige och blå bilderna med järn och vanliga vägar)? sista gången jag höll på med detta fanns dom inte längre tillgängliga på nätet med resultatet att man visserligen fick ett landskap med höjdskillnader men utan själva "mallen" för att placera ut spår mm.

henke327 2008-01-17 01:09

2 bifogad(e) fil(er)
Tjenare, nyss hemkommen efter att ha varit i Växjö och dömt damishockey, inte illa :)

Jag ska prova hur det blir utan att ta hänsyn till anpassningen med basebords, inte i natt dock... Blir om nån dag eller två, återkommer med resultat. Ang Map point bilderna så finns dom inte tillgängliga utan det alternativ jag använder mig av heter "Internet OpenStreetMap". Blir inte lika detaljerat men man ser iaf de största vägarna och vart järnvägen ska gå.

Ska försöka infoga en bild, har aldrig gjort det förut så ska du få se hur det ser ut när jag använder denna metod...


Nu blir det bingen. Godnatt

Kiefer 2008-01-17 02:35

Hej hej!

Titta, där ser man, en minst lika bra kartbild vad det gäller järnvägar och landsvägar, till och med bättre då olika vägtyper har olika färg, dock får man tydligen vara utan stadsvägarna.
Smart att välja Jönköping, så att man kan jämföra med bilden i guiden.

Tackar tackar.

henke327 2008-01-20 03:25

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har lekt lite med programmet och har tyvärr upptäckt att vissa järnvägsstreckor saknas =( Inte så mkt att föra ngt åt, det går att använda de andra Map point alternativen som finns om man vill. Kartan blir lite rörigare istället då det ser ut som det är ett flygfoto som används istället för den "vanliga" kartbilden vi är vana med.

Ett exempel, bilden ska föreställa Katrineholm, men som ni kan se saknas både triangelspåret och södra stambanan mot Norrköping. Lustigt hur vissa sträckor bara kan "försvinna".

//H

kannizz 2008-05-07 16:36

hjälp snälla
 
jag skulle gärna om någon skulle kunna hjälpa mig att fiksa så att jag skulle kunna få realistiska kartor till trainz över märsta om någon skulle det skulle det vara jävliga skyst

henke327 2008-05-07 23:34

Det kan ja nog fixa
 
Citat:

Ursprungligen postat av kannizz
jag skulle gärna om någon skulle kunna hjälpa mig att fiksa så att jag skulle kunna få realistiska kartor till trainz över märsta om någon skulle det skulle det vara jävliga skyst

Det ska jag nog kunna hjälpa dig med. Jag använder detta program väldigt mycket, en underbar hjälp. Fixar det så fort jag får tid, kan tyvärr ta några dagar. Hur stor karta vill du ha 10 x 10 km lr 20 x 20 km? Jag mailar dig filen sen, ska bara komma på hur ja fixar det men de löser sig...

//H

andreas_92 2008-10-13 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av MatsH
Hej!
Jodå, det fungerar, men tillvägagångssättet är lite annorlunda. Läs mina svar i följande tråd:
http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=11082

mvh .... Mats

Denna länken funkar inte....
Skulle gärna villja veta hur man går till väga i TRS 2006.

Slash2 2008-10-13 19:56

Citat:

Ursprungligen postat av andreas_92
Denna länken funkar inte....
Skulle gärna villja veta hur man går till väga i TRS 2006.

Byt ut 217.197.57.186 mot www.e-buzz.se, sen funkar länken.

andreas_92 2008-10-20 19:48

tack så mycket!

benkegbg 2008-11-06 20:37

Våffla
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hejsan!
Jag hade tidigare TRS2004 och fick Radio Mobile och HOG att fungera bra. Nu har jag flera gånger formaterat om datorn och inte kört med TRS på länge. Har istället flygit lite runt i världen med Microsofts Flightsimulator.

Nu kände jag att det var dags att prova på Trainz igen. Körde in 2006 och har byggt lite där. Tänkte att jag skulle prova på att få in en karta också.

Har läst tråden ovan om hur man gör för att få en karta i 2006. För att testa lite. Så jag tog Jönköping som exempel och har följt anvisningarna så gott det går. Resultatet blev inte som förväntat. Trots att jag provat både med att behålla base height 85 och max height 294 enligt SRTM datan jag fick fram liksom gått ner till base height 0 (istf 85) och max 294.

Resultatet blev i båda fallen en "våffla" av alltsammans. Knepigt.... Någon som har förslag på vad jag gjort fel?
Hälsningar
Benkegbg

benkegbg 2008-11-07 05:50

Ingen våffla
 
Hej!
Jag svarar på mig själv för jag hittade felet. Jag missade att bilden skall sparas i 24 bitars format och inte 32 som jag hade. Då är upplösningen inte så skarp och det blir inget våffelmönster av det hela. Kan vara bra att veta om ni försöker som jag.
Hälsningar
Benkegbg

IngKogni2 2009-01-30 01:28

Citat:

Ursprungligen postat av MatsH
Hej Henke!
Jag har också råkat ut för samma problem. Det där är svårt, och tyvärr så har jag ingen bra lösning på det.

Jag är inte helt säker på att det är max/minhöjdernas variation som är det största problemet, utan att man av någon anledning får olika nyanser i SRTM-bilderna. Varför vet jag inte. Om du tittar på min bild nedan som jag satt samman av 23 olika bilder så ser man ganska tydligt de olika 10x10 km rutorna. Speciellt utmärker sig den nedre högra rutan, föreställande Stockholms innerstad, som mycket ljusare än resten, och därmed också högre.

mvh .... Mats


Jeg har en teori angående problemet med nyanseforskjeller.
Hvis du har to baseboards som er lavest i sør og høyest i nord. La oss si terrenget er en dal, og kanten på det sørlige baseboard er på havnivå, altså 0 moh. Overgangen mellom baseboardene skal være 25 moh, og nord-kanten på det nordlige baseboard skal være 50 moh.

Jeg tror at det nordlige baseboardet vil komme for lavt i forhold til det sørlige (skarp kant i skjøyten) pga at det laveste punktet i det nordlige baseboard er 25 moh (tilsvarer 0 i gråtoner) og 50 moh som høyeste punkt (tilsvarer 256 i gråtoner). I det sørlige baseboard vil gråtone 0 tilsvare 0 moh og gråtone 256 tilsvare 25 moh. Når man da setter hver 10x10km / 20x20km rute sammen (i dette eksemplet baseboard sammen med baseboard), så vil ikke den faktiske høyden på laveste og høyeste punkt være det samme i virkeligheten som hva Trainz oppfatter utifra gråtonene.

Løsning (foreløpig uprøvd): Når man har montert sammen alle rutene i feks Paint, så setter man EN pixel med helt svart og EN pixel med helt hvit (256 og 0) i hver seksjon (10x10/20x20km-rute). Man setter pxelen lengt unna der man vet man skal bygge noe. Når man da konverterer .bmp filen til .gnd-fil og sier hvor mange meter laveste og høyeste punkt skal være, så vil gråtone 0 og gråtone 256 tilsvare samme høyde.

Skal prøve dette en dag, og kommer tilbake med resultatet.

Synspunkter på teorien?

IngKogni2
Indre Troms - Norge

Blappe 2009-02-11 01:57

Någon som fått in detta i TS2009? Fick 70 erorrs när jag skulle flytta över HOG texturerna till TS2009. Har lagt in v1.0 och sedan uppgraderat till 1.18.

/Blappe

websniffer 2009-03-30 00:17

Jag gör garanterat något galet, eller så funkar inte detta som det ska längre. Får bara upp ett grått fält när jag ska importera SRTM in i RadioMobile. What to do? Jag har följt tutorialen slaviskt....

henke327 2009-03-30 03:02

Citat:

Ursprungligen postat av websniffer (Inlägg 179045)
Jag gör garanterat något galet, eller så funkar inte detta som det ska längre. Får bara upp ett grått fält när jag ska importera SRTM in i RadioMobile. What to do? Jag har följt tutorialen slaviskt....

Hej, jag använde detta senast i förrgår utan problem så det fungerar iaf. Det är trs2004 du använder? Låter konstigt med ett grått fält, du kan inte beskriva mer noggrant/skicka med en bild på hur det ser ut?

//Henke

websniffer 2009-03-30 10:37

Jag har både trs04 men tänkte försöka få till det till 09:an. Dock så har jag inte kommit så långt att det är själva simulatorn som krånglar. Jag får verkligen inte till delen när jag ska importera SRTM-datan in i programmet. Jag fyller i allting och trycker i RadioMobile att köra dra ut mappen men det enda jag får jupp är bara....ingenting, grått.

Allting annat verkar funka bra, men just SRTM-delen verkar det som jag gör något galet på. Jag får alltså inte någon bild med höjddatan utan allting är platt....

RadioMobile laddar hem SRTM-datan automatiskt? Ska jag ladda hem den själv?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009