Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Guider/tutorials - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Tomas spårbygge tutorial 1 - 40-Växel till sidospår (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=17446)

Tomas 2007-10-17 03:07

Tomas spårbygge tutorial 1 - 40-Växel till sidospår
 
8 bifogad(e) fil(er)
Tutorial 1: Växel till ett enkelt sidospår
Jobba hela tiden med samma spår valt, detta för att undvika problem. Byt spårutseende i efterhand. En viktig sak att komma ihåg, det fungerar inte att skapa växlar till/från ett spår skapat med offset verktyget (bug?), så använd det inte där du tänker skapa växlar (därimot går det bra att skapa en liten bit med offset och sedan förlänga spåret manuellt och där skapa växlar som i denna guide).

0101: Lägg ut ett rakspår (observera att man inte ska ha "Snap to track" valt om man vill få ett helt rakt spår, då markeringen blir gul). Markera "Select", dra en kort markering längs spåret.

Bifogad fil 18624




0102: Markera "Offset", skriv in 4,5m nere till vänster (för det spåravståndet på sidospåret), välj samma spår som rakspåret, klicka på gula bollen med pilen så skapas ett parallellt spår.

Bifogad fil 18625



0103: Förläng spåret ifrån den lilla biten vi nyss skapade (detta för att det inte går att göra växlar ifrån den spårbiten vi skapade med offset).

Bifogad fil 18626



0104: Markera spåret vi arbetar med i listan, förläng spåret ytterligare, men denna gång låt det gå i en kurva över det andra spåret (håll koll så du får radien så nära 190m som möjligt då det är en 40-växel vi skapar nu).

Bifogad fil 18627


0105: Klicka i "snap to track", nu blir det lite trial and error, men placera början av spåret ungefär som på bilden och för muspekaren (och förlängningen av spåret) in över rakspåret, titta på vad det är för kurvradie du fick, blev den nära 190m, vänsterklicka och växeln skapas. Om det inte blev nära 190m eller du inte får upp den rosa rektangeln över rakspåret, högerklicka, flytta på gula pilbollen lite och försök igen, och igen och igen tills man hamnar nära 190m.

Bifogad fil 18628


0106: Markera spåret som på bilden, och tryck delete för att ta bort det.

Bifogad fil 18629


0107: Som synes så dök det upp två stoppbockar där spåret togs bort. För att fixa detta markera "Weld", och det dyker upp en grå låda ovanför stoppbockarna. Klicka på lådan med vänster musknapp och spåret sammanfogas (skarven syns mha den röda triangeln).

Bifogad fil 18630



0108: Den färdiga 40 växeln med radien 190m!

Bifogad fil 18631

Olaf Lindström 2007-10-17 19:29

Får inte till det med offset, när jag klickar på den gula bollen händer absolut ingenting, det blir inget extra spår. Har du möjligen en hint eller så om vad jag kan ha missat?:o

Rojje 2007-10-17 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Får inte till det med offset, när jag klickar på den gula bollen händer absolut ingenting, det blir inget extra spår. Har du möjligen en hint eller så om vad jag kan ha missat?:o

Har du markerat vilket spår du vill använda?

Olaf Lindström 2007-10-17 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje
Har du markerat vilket spår du vill använda?

Ja, en markering utdrag och ser då två gula pilar pekande in mot det först utplacerade spåret.

Rojje 2007-10-17 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Ja, en markering utdrag och ser då två gula pilar pekande in mot det först utplacerade spåret.

Jag tänkte på "spårtypen" i rullisten, har du inte valt spårtyp fungerar det inte, men det kanske var det du menade med markering?

Olaf Lindström 2007-10-17 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje
Jag tänkte på "spårtypen" i rullisten, har du inte valt spårtyp fungerar det inte, men det kanske var det du menade med markering?

Där hade vi felet, stort tack Rojje!:o :)

Bifen 2007-10-19 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Får inte till det med offset, när jag klickar på den gula bollen händer absolut ingenting, det blir inget extra spår. Har du möjligen en hint eller så om vad jag kan ha missat?:o

hej jag heter albin. Och jag vill veta vart du hitar dina pogram så du kan gora ruter:confused: (snäla kan du gälpa mej:D )

Olaf Lindström 2007-10-19 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av Bifen
hej jag heter albin. Och jag vill veta vart du hitar dina pogram så du kan gora ruter:confused: (snäla kan du gälpa mej:D )

Hur menar du? Spelet/Simulatorn heter Kuju Rail Simulator och finns att köpa bland annat via forumet här!:)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:32.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009