Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Trollhättan på RW kanske... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32574)

Mazz 2013-11-20 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 282671)
Ja, husen kom med rutterna NE och Jylland. Jag tänkte inte på fråga upphovsmannen. Erich skrev till danska forum att jag får använda dem för eget bruk och inte släppa ut min rutt.

Aha. Ja använda för eget bruk ställer ju bara till elände om man skulle bestämma sig för att lägga upp en rutt man skapat som råkar innehålla sånt, nästan bättre att säga att dom inte får användas alls. I det här fallet var dom ju dock med i en befintlig rutt och det är ju det man som ruttbyggare får se upp med, så det inte kommer med grejjer som upphovsmannen vill ha exklusivt för nån rutt...

har du nån bild på de aktuella husen?

KnudB 2013-11-21 15:04

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 282671)
Ja, husen kom med rutterna NE och Jylland. Jag tänkte inte på fråga upphovsmannen. Erich skrev till danska forum att jag får använda dem för eget bruk och inte släppa ut min rutt.

Jeg synes at reglerne er uklare...
Beskyttet materiale kommer ikke med når du pakker ruten i en .rwp-pakke. Så du giver jo ikke materialet videre til andre...
Det kræver så bare, at de som vil køre på din rute også har NE og Jylland installeret, da din rute ellers vil mangle objekterne...

Hawk 2013-11-22 23:25

Urdåligt av Erich..:tumner:
Dessutom är hans hus inte mycket att hänga i granen.
Många är rent ut sagt fula, med små texturer, som blir suddiga
Hoppas någon som kan tar på sig uppgiften och bygger en drös med Svenska hus.
Om inte Totte får ut sin rutt, så blir det aldrig någon Svensk rutt, det har jag förstått nu.

En del bygger, men bara för sig själva.


EDIT:
Nu har jag raderat både skagen och Jylland, tål inte se dom fula "leksakshusen"




NE, den har jag aldrig installerat

http://img833.imageshack.us/img833/4681/li7f.jpg

http://img4.imageshack.us/img4/4060/hp0h.jpg

KnudB 2013-11-23 11:55

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 282716)
Om inte Totte får ut sin rutt, så blir det aldrig någon Svensk rutt, det har jag förstått nu.

Det vil da være trist! Jeg håber da at der kommer flere svenske ruter. Jeg mangler ruter der begynder i Malmø og dækker hele Skåne.
Der findes også mange andre objekter som man kan bruge i stedet. Jeg synes generelt at det er en uskik at basere en rute på andre ruter som måske er væk en dag...
Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 282716)
En del bygger, men bara för sig själva.

Hvorfor kun for dig selv?

NB! Husk at starte ruten på de rigige koordinater.

Pierre 2013-11-23 16:11

Kan du inte bara packa rutten, utan objekt? Men blir kanske mycket att ladda ner från en massa ställen då?

Själv förstår jag inte dom som bygger objekt, är dom inte till för att användas? Lite löjligt med vissas copyright hit och dit.. Ju mer krångel, ju fler lessnar på Railworks och det gangnar ju ingen!

Marcus Gustavsson 2013-11-23 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 282754)
Kan du inte bara packa rutten, utan objekt? Men blir kanske mycket att ladda ner från en massa ställen då?

Själv förstår jag inte dom som bygger objekt, är dom inte till för att användas? Lite löjligt med vissas copyright hit och dit.. Ju mer krångel, ju fler lessnar på Railworks och det gangnar ju ingen!

Problemet är ju som sådant att man måste dra gränsen någonstans.
För annars börjar folk packa allt möjligt hej vilt och ge ut, utan någon som helst referenser till vem som gjort sakerna, vilket till slut kommer leda till förvirring om folk vill ge ut repaint eller modifiera sakerna.
För i sådana fall kommer ju folk börja packa ned saker som behövs för scenarios också, så som rullande material.

Personligen så tycker jag att det är bra när det finns en read me med länkare och referenser, för då vet man också vart man ska vända sig om det är fel på objekten i fråga.

Totte 2013-11-23 17:21

Hej!
Nu börjas mer diskussion, det är bra!
Hoppas på fler objektbyggare ställer upp så att vi ruttbyggare gläds åt att bygga.
Det behövs fler större hus i citystäder.;)
Har funderat på att bort husen som tillhör andra utomstående rutter, för ni ska slippa tvingas hämta rutter.

bönan 2013-11-23 17:57

Märkligt hur det kan bli så här. MSTS har funnits i snart 13 år och det finns hur mycket objekt som helst. Undantaget att man inte får plocka objekt hur payware-rutter har jag aldrig stött på någon som har förbjudit mig att använda deras objekt i mina rutter. Varför blir det då på detta vis i RW-världen?

Hawk 2013-11-23 19:01

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 282762)
Märkligt hur det kan bli så här. MSTS har funnits i snart 13 år och det finns hur mycket objekt som helst. Undantaget att man inte får plocka objekt hur payware-rutter har jag aldrig stött på någon som har förbjudit mig att använda deras objekt i mina rutter. Varför blir det då på detta vis i RW-världen?


Hej
Kanske onödigt att citera, men när jag höll på med MSTS, så var det nästan aldrig några problem.
Man mejlade upphovsmannen och fick tillstånd i 99,99 procent.
Enda bakslaget jag fick i MSTS var att jag fick inte släppa min uppgraderade version av en öststatrutt...., nämner inget namn.

ADDE 2013-11-23 19:35

Respekt till Upphovsman är A och O. Nu bygger jag inte 3D-modeller, men bygger rutter, och skulle jag ha byggt modeller och rutter och släppa de gratis, så skulle jag ha använt mig av Creative Commons Licens.

Men om jag släpper en payware-rutt så vill jag itne att den delas vidare, för då förlorar jag pengar på det. Det vill jag itne precis.

Alla kan ju sedan ha olika orsaker till varför vissa objekt endast får användas si och så. Alla har sina orsaker. Jag tycker det är viktigt att ge credit till de som har släppt saker, både gratis och payware, så man vet vem som är upphovsmannen och vad han gör. kan ju vara som så att jag skapar något för ett speciellt syfte, t.ex. mina hissfilmer jag lägger på youtube. Dem vill jag inte att någon "snor" och lägger upp på sin egen kanal utan min medgivande. Därför sätter jag en s.k. "watermark" på mina filmer. Deras syfte är itne att delas vidare med, deras syfte är att visas på youtube så alla kan se vad jag gör för mästerverk - På mitt sätt!

Pierre 2013-11-23 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 282755)
Problemet är ju som sådant att man måste dra gränsen någonstans.
För annars börjar folk packa allt möjligt hej vilt och ge ut, utan någon som helst referenser till vem som gjort sakerna, vilket till slut kommer leda till förvirring om folk vill ge ut repaint eller modifiera sakerna.
För i sådana fall kommer ju folk börja packa ned saker som behövs för scenarios också, så som rullande material.

Personligen så tycker jag att det är bra när det finns en read me med länkare och referenser, för då vet man också vart man ska vända sig om det är fel på objekten i fråga.

Självklart ska man skriva i t.ex. readme vilka som gjort sakerna, så rätt person får credit för det dom gjort. Det är ju en oskriven lag!

Men om man inte målar om objektet, så tycker jag man borde få låta det följa med rutten man byggt (tycker inte ens man ska behöva maila och fråga, dvs så länge man ger credit och ej ändrar objektet).

Nått som är förvirrande, är att behöva ladda ner flera hundra objekt från olika sidor, för att få igång rutten. Jag har själv gett upp ett par rutter, då jag inte hittat alla objekt till dom. Ibland finns ju inte ens sidorna kvar, som hänvisas till i readme..

Ang. rullande material, så tycker jag att man kan ladda ner det separat. Det uppdateras ibland ofta och det brukar inte behövas 200-300 tåg till ett par scenarios heller.

Aja, detta är vad jag tycker och ni får självklart tycka som ni gör!

Totte 2013-11-24 00:04

Hej!
Självklart ska objektbyggarna få kredit som ska stå i Readme.
En sak jag undrar är, kan man packa ner Assets på nåt sätt som rutten kräver? Med RWTools? Eller hur gör man?:)

ADDE 2013-11-24 00:23

man gör det med utilities, ungefär på samma sätt som man packar upp .rwp-filer till sin simulator, packar man ihop assets som man vill släppa sedan.

Totte 2013-11-24 00:44

Ja det vet jag. Då packar man ner allt. Det blir onödigt många objekt till rutten.
Jag menar vissa objekt av assets som rutten kräver.

KnudB 2013-11-24 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 282783)
Ja det vet jag. Då packar man ner allt. Det blir onödigt många objekt till rutten.
Jag menar vissa objekt av assets som rutten kräver.

Du pakker ned med utilities.exe men beskyttet materiale kan ikke pakkes.
Du kan skrive en read-me.txt/pdf med henvisninger til 3-part download.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:33.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009