Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   GSJ Slottsskogens Lokstall (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30201)

lan 2011-06-14 11:50

GSJ Slottsskogens Lokstall
 
3 bifogad(e) fil(er)
Satt och bläddrade i boken om Säröbanan, den nya från Trafiknostalgiska Förlaget och upptäcke en gammal orginalritning av Slg lokstall. På med skannern, fem vyer! In med bilderna i ritprogrammet och uppmätning och skalning, skrev upp längd, bredd/höjd. In i gmax och gjorde de 5 planen och texturerade med de skannade bilderna. Lite småjusterande och sen "mergade" jag in Särö lokstall, som innehåller de flesta delar jag behöver. Slottsskogens lokstall var 40 m långt, en "rejäl" byggnad alltså!

bjornl 2011-06-14 12:16

Hej LAn

Det se superlovande ut.

En fråga, kommer du att göra öppningbara dörrar för båda spåren?

Det vill jag att behöva gör för DONJ:s olika lokstall i Jädraås och Norrsundet (har fina ritningar på just Norrsundet)

Det jag funderade på då är om inte triggerradierna inkräktar på respektive spår?

På Särö är ju triggerradien 12, hur tight kan man sätta den och det fortfarande fungerar bra?

MVH / BjörnL

lan 2011-06-14 12:32

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 239445)
Hej LAn

Det se superlovande ut.

En fråga, kommer du att göra öppningbara dörrar för båda spåren?

Det vill jag att behöva gör för DONJ:s olika lokstall i Jädraås och Norrsundet (har fina ritningar på just Norrsundet)

Det jag funderade på då är om inte triggerradierna inkräktar på respektive spår?

På Särö är ju triggerradien 12, hur tight kan man sätta den och det fortfarande fungerar bra?

MVH / BjörnL

Jag minns att det var lite pyssel med Särö lokstall, det beror ju på lokens längd. 12 m visade sig bra för GSJ Lok 1/2. Har du mindre lok kan du väl minska radien, man får experimentera. Slottskogen har ju 3 lokportar så det blir väl nån kompromiss tillslut, vi får se. Ett annat sätt är ju att har 2 st 1m triggers per spår, men då misstänker jag att man får skripta.

spyfrog 2011-06-14 12:53

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 239445)
Hej LAn

Det se superlovande ut.

En fråga, kommer du att göra öppningbara dörrar för båda spåren?

Det vill jag att behöva gör för DONJ:s olika lokstall i Jädraås och Norrsundet (har fina ritningar på just Norrsundet)

Det jag funderade på då är om inte triggerradierna inkräktar på respektive spår?

På Särö är ju triggerradien 12, hur tight kan man sätta den och det fortfarande fungerar bra?

MVH / BjörnL

Ta inte för kort trigger, björn, vi ska ju klämma in Mallet lok.... :grin:

lan 2011-06-14 16:29

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 239449)
Ta inte för kort trigger, björn, vi ska ju klämma in Mallet lok.... :grin:

Jag har tittat lite på skriptet och det går nog att justera för två småtriggers per spår, ett inuti stallet och ett utanför. Då spelar loklängden ingen roll. Man skall alltid utgå från det längsta lok som går in i stallet, kör man in ett ännu längre stängs dörrarna genom den utstickande delen av loket! Sådan är vår virtuella värld!

I övrigt är det underbara slice-verktyget i flitig användning i gmax för att klippa sönder Särö lokstall och skala om delarna till Slottskogens dito.

lan 2011-06-14 20:25

Skärpning i verkstan!!!
 
3 bifogad(e) fil(er)
Nu bygger snart bjornl snyggare och snabbare än jag så det är väl bäst jag skärper till mig ;-) Fönstren på plats, nu återstår verkstaden bak i stallet, kontor, förråd och tvättrum i utbyggnaden åt öster samt vattentornet åt väster. Sen får vi experimentera med attached track och triggers (troligen behöver vi HJÄLP av Svenolov!)

spyfrog 2011-06-14 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 239521)
Nu bygger snart bjornl snyggare och snabbare än jag så det är väl bäst jag skärper till mig ;-)

Ha, välkommen till klubben då! ;)
Kanske vi skall starta en förening för personer som blivit frånbyggda av björn? :grin:

lan 2011-06-14 21:51

110614 kväll
 
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 239525)
Ha, välkommen till klubben då! ;)
Kanske vi skall starta en förening för personer som blivit frånbyggda av björn? :grin:

Kanske det, "Frånbyggda Björnligan" kanske? Skämt åsido så är jag väldigt impad av vad bjornl åstadkommer. Visserligen är jag snabb, men jag har 35 års erfarenhet, vad har bjornl?
Det kommer att bli nåt stort av den grabben om han orkar fortsätta!!!!!

Jag stetar oförtrutet på med Slg lokstall, byggt upp vattentorn och kontor och renderat väggarna för att göra texturer till dom.

spyfrog 2011-06-14 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 239531)
Kanske det, "Frånbyggda Björnligan" kanske? Skämt åsido så är jag väldigt impad av vad bjornl åstadkommer. Visserligen är jag snabb, men jag har 35 års erfarenhet, vad har bjornl?
Det kommer att bli nåt stort av den grabben om han orkar fortsätta!!!!!

Jag stetar oförtrutet på med Slg lokstall, byggt upp vattentorn och kontor och renderat väggarna för att göra texturer till dom.

björnl är väldigt bra :)
Ditt bygge ser fint ut också.

lan 2011-06-15 12:41

In situ !
 
1 bifogad(e) fil(er)
Satt lokstallet på dess rätta plats idag, Slotsskogen Stn.

rely 2011-06-15 12:57

Jag är imponerad LAn! Din framfart är helt otrolig!

andreas_92 2011-06-15 13:30

Mycket snyggt lan! Ser väldigt bra ut, som vanligt! :tumme_upp:

lan 2011-06-15 20:08

110615 Skriptning för portarna ?
 
Kikat lite på mitt skript för en dörr, en trigger och det fungerar på en port, men nu måste vi ner/upp på två triggers per port med liten radie. Vet någon om nånt rundstall (ty. "Ringlokschuppen") som har ett skript som styr portarna så hojta till i denna tråd!!!
Annars får vi vänta tills Svenolov kommer ut ur internetförvisningen i polarhavet!

lan 2011-06-16 17:21

STW svenska vägskydd.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Experimenterat lite med STW svs-grejorna, man får hålla tungan i rätt mun när man jobbar med detta har jag märkt! I alla fall fått till en fungerande järnvägsövergång för Margaretebergsgatans korsning med Säröbanan strax norr om Slottsskogen stn. Margaretebergsgatan gick från Högsbo och gick efter korsningen parallellt med järnvägen fram till Karsroplatsen vid Säröbanans ändstation.

lan 2011-06-17 19:38

Portskript och en fastvuxen plog
 
2 bifogad(e) fil(er)
Har pulat lite med skriptet som skall styra portarna. Mina rudimentära skriptkunskaper gör att jag kan få alla tre portarna att öppnas och stängas korrekt när lok kör in/ut ur stallet på godtyckligt spår, men hur man får bara rätt port att öppnas/stängas har jag ingen aning om, men om Svenolov dyker upp på scenen igen kan han säkert fixa det vad det lider!?

Den, i Göteborg, världsberömda snöplogen som blev förevigt fångad av Björk finns också med nu! Fantasin har inga gränser, eller hur?

Jag tror jag laddar upp lokstallet så kan DONJ-gänget studera det inför kommande smalspåriga eskapader Bjornl är så snabb att man inte hinner hämta andan mellan hans releaser (Kan ingen villig donna ge grabben en björnkram så han tappar andan ett tag så vi saktmodiga hinner med! ;-)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:09.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009