Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Downloads (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   GSJ Lokomotor (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30869)

lan 2011-09-07 17:58

GSJ Lokomotor
 
3 bifogad(e) fil(er)
Med benäget tillstånd och hjälp av Bear har jag lyckats uppfylla en gammal dröm jag närt i många år, att bygga Säröbanans lokomotor nr 1. Saxar lite ur boken 'Säröbanan' utgiven av Trafiknostalgiska Förlaget och Ringlinjen:

"Lokomotor

Den 23 juni 1955 levererades från Kalmar Verkstad en lokomotor med följande data:

Motor: Scania-Vabis, typ D-815, effekt 160 hk, 8 cyl.
Växellåda: typ Wilson
Broms: tryckluft och handbroms av hävstångsmodell
Längd över buffertar: 8 800 mm
Hjulbas: 4 000 m
Bredd över hytt: 2 750 mm
Tjänstevikt: 18 ton
Dragkraft: 4 ton
Sth: 55 kmph
Inköpspris: 140 000 kr

Avsikten var att lokomotorn skulle kunna användas som dragkraft såväl för banavdelningens behov som för persontåg under sommartrafiken. Av sistnämnda anledning behölls boggivagnarna 10, 11, 16 och 17, vilka försågs med tryckluftsbromsar för en kostnad av sammanlagt 21 000 kr. Det visade sig dock att lokomotorns kapacitet var helt otillräcklig för detta ändamål, varför personvagnarna snart slopades. Enligt bromstabell skulle dock en maximal tågvikt av 300 ton kunna tillåtas.
Lokomotorn behölls till den 15 juni 1965, då den lämnade Göteborg efter att ha blivit försåld förr 30 000 kr. Den efterträdde ånglok nr 2 hos Öresundsvarvet i Landskrona.
Den fick vid Säröbanan öknamnet "Ökenråttan" - den "skuttade" fram och åter längs linjen. (Lokomotorn finns kvar i Landskrona idag [2004]) "

Denna lokomotor ingår inte i Texture-groupen eftersom den är ordentligt olik de andra Z43:orna, men använder i övrigt samma "Assets":

Stort Tack till Bear!!!

bjornl 2011-09-07 19:00

Hej LAn

Snygg! men , men, du sa för två dar sedan att detta skulle bli ett höstprojketet. :grin:

Har du redan julstädat? själv går jag fortfarande i kortärmat

MVH / BjörnL

lan 2011-09-07 19:36

Höst ?
 
Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 244984)
Hej LAn

Snygg! men , men, du sa för två dar sedan att detta skulle bli ett höstprojketet. :grin:

Har du redan julstädat? själv går jag fortfarande i kortärmat

MVH / BjörnL

Va, här sitter man i långkalsingarna och bygger! Nu har ju Bear gjort 95 % av jobbet så hösten kom väldigt fort i år :-)

lan 2011-09-08 11:02

Ny version av "Ökenråttan"
 
2 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag rundat alla kanter *, monterat en riktig motorgrill och sänkt buffertarna till GSJ-höjd samt monterat även smalspårskoppel. Jag misstänker att "Ökenråttan" fick växla motorvagnar vid Slottsskogen efter misslyckandet att dra Säröbanans tunga personvagnar?

Jag låter den första versionen ligga kvar men denna är betydligt mer lik orginalet!

*se denna post f.f. i Byggtipstråden:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....3&postcount=18

Bengan 2011-09-08 11:41

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 245014)
Nu har jag rundat alla kanter *, monterat en riktig motorgrill och sänkt buffertarna till GSJ-höjd samt monterat även smalspårskoppel. Jag misstänker att "Ökenråttan" fick växla motorvagnar vid Slottsskogen efter misslyckandet att dra Säröbanans tunga personvagnar?

Jag låter den första versionen ligga kvar men denna är betydligt mer lik orginalet!

*se denna post f.f. i Byggtipstråden:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....3&postcount=18

Lennart.

Det skulle vara trevligt, med en variant till utav henne i denna runda form.
Då med standardhöjden på buffertarna och utan smalspårskoppel.
För det finns några varianter på henne, som man skulle kunna ge sig på, med diverse ommålningar av henne senare.

lan 2011-09-08 12:07

Då ordnar jag det när jag dammsugit huset!

svenolov 2011-09-08 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 245015)
Lennart.

Det skulle vara trevligt, med en variant till utav henne i denna runda form.
Då med standardhöjden på buffertarna och utan smalspårskoppel.
För det finns några varianter på henne, som man skulle kunna ge sig på, med diverse ommålningar av henne senare.

Smalspårskoppel och "centralkoppel" för standardhöjd borde vi implementera i STL-koppel, eller...?

lan 2011-09-08 17:37

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 245021)
Smalspårskoppel och "centralkoppel" för standardhöjd borde vi implementera i STL-koppel, eller...?

Det blir väl nåt att fundera över i "idet" i vinter"
Jag ville ha gummilister runt fönstren så det är tillagt i denna version.
Bears fina polygonsnåla lokomotor får ta ordentligt stryk av mig, hoppas Bear tycker dessa tilltag är OK?

bear 2011-09-08 23:10

Lite kommentarer ifrån ptimeterklubben.

Det ni kallar för smalspårskoppel heter egentligen scharfenbergkoppel och är vanligt förekommande, tillexempel på Y6 - Y8 generationen av motorvagnar, i stockholms tunnelbana, på pendeltågen x1 och så vidare. Kumla - Yxhult hade dem till och med på sina malmvagnar.

Vad gäller stöd för dem i koppelscripten så handlar det väll närmast om stöd för multipla koppeltyper på samma fordon och eventuellt övergångskoppel mellan dem. Delvis är det alltså problem som liknar dem vi har med bälgar och bryggor.

svenolov 2011-09-09 02:08

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 245050)
Lite kommentarer ifrån ptimeterklubben.

Det ni kallar för smalspårskoppel heter egentligen scharfenbergkoppel och är vanligt förekommande, tillexempel på Y6 - Y8 generationen av motorvagnar, i stockholms tunnelbana, på pendeltågen x1 och så vidare. Kumla - Yxhult hade dem till och med på sina malmvagnar.

Vad gäller stöd för dem i koppelscripten så handlar det väll närmast om stöd för multipla koppeltyper på samma fordon och eventuellt övergångskoppel mellan dem. Delvis är det alltså problem som liknar dem vi har med bälgar och bryggor.

Ja, och det ska inte gå att koppla två vagnar med olika koppel.;)

lan 2011-09-09 17:43

110909 Ny version av Ökenråttan
 
2 bifogad(e) fil(er)
Efter inblandning av Bengan och Bear har vi beslutat runda av motorhuvarna upptill och förse dom med luckor för utlyftning av motor, kompressor och lufttaknar. På egen bevåg har jag gjort sidogångborden genombrutna med en ytterligare en alpha i texturen. Bengan har redan börjat lobba för ännu en version av Z43, den "ledsna kinesen" med sorgligt sneda framrutor - vi får väl se hur det blir med den?

Och polycount stiger stadigt !

stina 2011-09-09 23:37

Ni är la för goa..
 
Ni är la för goa.. har inte brytt mig om att förnya min ticket hos Trainz.. får fortsätta at rensa bort i Trainzbiblioteket...

lan 2011-09-10 15:13

110910 Ökanråttan slututförande!
 
2 bifogad(e) fil(er)
Jag har filat lite till på GSJ "Ökenråtta" och det är väl det sista jag gör på den?

Bengan 2011-09-10 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 245125)
Jag har filat lite till på GSJ "Ökenråtta" och det är väl det sista jag gör på den?

Tror inte helt på detta, då jag tror att du kommer att kladda lite till på texturen inom kort.

Luckan närmast hytten och den bakre efter hytten, ska vara slät utan galler. Om du kikar på bilden av GSJ, som du skickade till mig + den som jag skickade till dig.

lan 2011-09-10 17:03

Ack så rätt du haver, Bengan! "Själv halvblind och omgiven av goda rådgivare" för att travestera Erik XIV!

Det är fullbordat nu!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:27.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009