Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Lokaltrafik (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Rädda Cx från skrot! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30822)

railfanatic 2011-09-05 19:49

Rädda Cx från skrot!
 
År 2013! Det är framstegets år! Året då kollektivtrafiken genomgår den största förbättringen i sin historia. De nya tunnelbanevagnarna C30 kommer äntligen till röda linjen i Stockholm och detta innebär att de gamla vagnarna C6 och C14 äntligen kan göras av med och skrotas för gott. X1 som används i tågnätet är redan på väg att skrotas för gott, efter all denna väntan på de nya X60. Allt detta för att bidra till en modern, mera komfortabel och attraktiv kollektivtrafik Stockholm!

Ett ord: varför?

Visst kan man köpa nya C30 till röda linjen men man behöver för den skull inte skrota Cx. Så här är det: Cx fungerar perfekt (ingalunda långsammare än C20), och är dessutom en symbol för Stockholm. In med det ena behöver inte betyda ut med det andra. Frekvensen är kass i Stockholm, och den är 4-5 gånger bättre hemma. Vagnarna måste bli fler speciellt på blå linjen och nattetid.

Dessutom skulle bevarandet av Cx också öka potentialen för en förlängning av gröna linjen från Odenplan till Solna C, förslagsvis med uppehåll i Vanadisplan/Torsplan (en utgång till varje), Karolinska sjukhuset, Solna Industri och Solna C. Det gnälls mycket om att för varje tåg till Hässelby måste man ta bort ett tåg till Solna C. Inte om man behåller Cx när C30 kommer och överför resterande C20:s till den nya grenen (då grön linje ändå inte kan köras med Cx), och dels till blå linjen för att öka frekvensen där. Men C6 och C14 kommer fortfarande utgöra en viktig och gottgörande del av flottan. Alltså grön linje C20, röd C6+C20+C30 och blå C14+C20. Perfekt!

Ni som håller med om detta rekommenderar jag att gå med i gruppen "Rädda de gamla tunnelbanetågen" (det sistnämnda som museivagnar, men är inte det viktigaste) på Facebook. Alla är välkomna och vi smider planer för att få SL att förstå att Cx skrotning vore som att döda en officer för ett falskt myteri. Bildligt så att säga. Och vilken nytta de komer ha särskilt vid förlängningar och under rusning i framtiden då man som sagt starkt bör höja frekvensen markant.

Vi måste få SL att förstå att man bör inte skrota och ersätta och köpa nytt varje gång man känner för det. Man kastar inte bort pengar och material på detta viset samtidigt som man rånar folk på 790 kronor per månad för att täcka kostnaderna och sedan blir fly förbannad när folk plankar eller även övergår, till bil.

Nej, vi måste göra något. Vi kan, ni kan, vi vill. Men vill ni? Vill ni kunna påstå för omvärlden att ni lever i ett samhälle där ni får en chans att påverka? Vill ni kunna göra er röst hörd i en enad grupp där alla hjälps åt att aktivt och seriöst smida planer för hur vi skall motsätta oss SL:s bristfälliga tänkande? Vill ni, svenska folket, ha kvar själen i er underbara huvudstad och med gott samvete kunna säga att ni har fått räknas, och att ni är stolta över de rätta ageranden som era medborgerliga rättigheter har gjort möjliga för er att utföra?

Gör då något!!! Det är inte långt kvar gott folk och vill vi agera skall vi göra det så snart som möjligt. En god nyhet är att C30 köpet har avbrutits så de kommer vara kvar längre.

Hjälp oss att nå de här målen!
[ ] 25 medlemmar
[ ] 50 medlemmar
[ ] 100 medlemmar

Och på sikt:
[ ] 200 medlemmar
[ ] 300 medlemmar
[ ] 400 medlemmar
[ ] 500 medlemmar

VÄLKOMMEN!!!!!".".".

Mikey 2011-09-05 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av railfanatic (Inlägg 244867)
År 2013! Det är framstegets år! Året då kollektivtrafiken genomgår den största förbättringen i sin historia. De nya tunnelbanevagnarna C30 kommer äntligen till röda linjen i Stockholm och detta innebär att de gamla vagnarna C6 och C14 äntligen kan göras av med och skrotas för gott.

Man avbröt väl upphandlingen, så nya tunnelvagnar kommer vi tyvärr inte se på många år till...

Citat:

Ursprungligen postat av railfanatic (Inlägg 244867)
X1 som används i tågnätet är redan på väg att skrotas för gott, efter all denna väntan på de nya X60. Allt detta för att bidra till en modern, mera komfortabel och attraktiv kollektivtrafik Stockholm!

Ett ord: varför?

Ja! Vi skall sitta och lunka fram i slutkörda 60 och 70-talsvagnar som är värre än i Albanien! Det är väl klart som korvspad att man vill ha nya vagnar...

Citat:

Ursprungligen postat av railfanatic (Inlägg 244867)
Visst kan man köpa nya C30 till röda linjen men man behöver för den skull inte skrota Cx.

Det är rätt svårt att ha 2-300 Cx-vagnar stående någonstans, när de ändå inte behövs.

Citat:

Ursprungligen postat av railfanatic (Inlägg 244867)
Så här är det: Cx fungerar perfekt (ingalunda långsammare än C20), och är dessutom en symbol för Stockholm. In med det ena behöver inte betyda ut med det andra. Frekvensen är kass i Stockholm, och den är 4-5 gånger bättre hemma. Vagnarna måste bli fler speciellt på blå linjen och nattetid.

Fungerar alla Cx perfekt? Hur är det med komfort och ljudnivå då? :)

Citat:

Ursprungligen postat av railfanatic (Inlägg 244867)
Dessutom skulle bevarandet av Cx också öka potentialen för en förlängning av gröna linjen från Odenplan till Solna C, förslagsvis med uppehåll i Vanadisplan/Torsplan (en utgång till varje), Karolinska sjukhuset, Solna Industri och Solna C.

Sån utbyggnad kommer inte ske (åtminstone inte på 10-tals år), och då kan man lika gärna köpa nya vagnar istället för att sätta vagnar som stått still i 10-tals år.

Citat:

Ursprungligen postat av railfanatic (Inlägg 244867)
Ni som håller med om detta rekommenderar jag att gå med i gruppen "Rädda de gamla tunnelbanetågen" (det sistnämnda som museivagnar, men är inte det viktigaste) på Facebook

Jag går inte med, dock skulle jag gärna vilja se ett eller två tågset bevarade som museiföremål.

Citat:

Ursprungligen postat av railfanatic (Inlägg 244867)
Vi måste få SL att förstå att man bör inte skrota och ersätta och köpa nytt varje gång man känner för det. Man kastar inte bort pengar och material på detta viset samtidigt som man rånar folk på 790 kronor per månad för att täcka kostnaderna och sedan blir fly förbannad när folk plankar eller även övergår, till bil.

Gamla vagnar går sönder. Och slits. Tillslut kostar det så mycket att underhålla dem så att det helt enkelt blir billigare att köpa nya. Och 790:- för att åka allt i hela länet är inget rån. Jämför med till exempel UL...

Mazz 2011-09-05 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av Mikey (Inlägg 244873)

Fungerar alla Cx perfekt? Hur är det med komfort och ljudnivå då? :)

.

Utan att lägga stora "romantiska" aspekter på gamla lokaltågsfordon... Men, har jag val att åka nytt före gammalt, det må vara pendeltåg eller tunnelbana.. Då väljer jag klockrent att åka med de gamla fordonen...

Det är så vansinnigt skönt att slippa höra alla patetiska diskussioner och telefonsamtal från mina goda medresenärer... låg ljudnivå i lokaltrafik är vidrigt... man hör ju detaljerade samtal även fast de är flera sektioner bort... Skramlet och ljudnivån i de gamla fordonen är helt underbart och avkopplande och skärmar effektivt bort sånt gläfs.

Komforten då?? men hallå, jag ska in till stan... Inte en 10-timmars komfortresa nånstans...

Så, då var det sagt...

<grinig gammal gubbe, haha> :grin:

GBSF 2011-09-05 23:38

Låt inte detta utveckla sig till ett stort C20/ Cx bråk.

Jag kan bara säga att jag starkt tar ställning till Cx.

josu 2011-09-06 07:51

Cx ska vara kvar i trafik, de duger ju!!!

simonbertilsson 2011-09-06 12:08

Uppenbarligen har du inte en aning om vad du pratar om.
Att ha gamla fordon i trafik är dyrt, då de slits ut och efter hand kräver allt mer underhåll. Precis så var fallet med X1. Reservdelarna började sina, och fordonen var utslitna. De stod mer och mer på verkstad, och alla vet att stillastående fordon kostar pengar. Detta är inget som du som resenär märker direkt, men efter ett tag syns det på biljettpriserna. Att hålla sig med en modern flotta blir i längden billigare, och det var som jag förstod det viktigt för dig.
Att behålla alla gamla Cx-vagnar trots att man har fått nya C30 levererade är inte en på något sätt realistisk tanke. Det saknas inte fordon i Stockholms tunnelbana, utan det som saknas är bankapacitet. Man måste ha någonstans att köra med de extra vagnarna, och det finns inte i dagsläget!

Ännu en aspekt är att det krävs modern materiel för att hålla kollektivtrafikens goodwill uppe. Ni som gillar att åka gammalt skrot är förhoppningsvis i en minoritet. De flesta vill ha en modern kollektivtrafik för att kunna lockas till att åka med den.

Om du på fullt allvar tror att en utbyggnad av tunnelbanan skulle komma närmre för att man har lite gamla fordon att köra på den, så vet jag inte vilken värld du lever i....

Det är kanske inte fel att bevara några enstaka gamla Cx-vagnar som museifordon, men i övrigt är det klart att de ska fasas ut så fort de nya C30-vagnarna kommer i trafik. Man kan inte lägga dyra skatte- och biljettintäkter på att tillfredsställa några stackars nostalgimuppars behov.

Så var det sagt!

railfanatic 2011-09-06 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 244901)
Uppenbarligen har du inte en aning om vad du pratar om.
Att ha gamla fordon i trafik är dyrt, då de slits ut och efter hand kräver allt mer underhåll. Precis så var fallet med X1. Reservdelarna började sina, och fordonen var utslitna. De stod mer och mer på verkstad, och alla vet att stillastående fordon kostar pengar. Detta är inget som du som resenär märker direkt, men efter ett tag syns det på biljettpriserna. Att hålla sig med en modern flotta blir i längden billigare, och det var som jag förstod det viktigt för dig.
Att behålla alla gamla Cx-vagnar trots att man har fått nya C30 levererade är inte en på något sätt realistisk tanke. Det saknas inte fordon i Stockholms tunnelbana, utan det som saknas är bankapacitet. Man måste ha någonstans att köra med de extra vagnarna, och det finns inte i dagsläget!

Ännu en aspekt är att det krävs modern materiel för att hålla kollektivtrafikens goodwill uppe. Ni som gillar att åka gammalt skrot är förhoppningsvis i en minoritet. De flesta vill ha en modern kollektivtrafik för att kunna lockas till att åka med den.

Om du på fullt allvar tror att en utbyggnad av tunnelbanan skulle komma närmre för att man har lite gamla fordon att köra på den, så vet jag inte vilken värld du lever i....

Det är kanske inte fel att bevara några enstaka gamla Cx-vagnar som museifordon, men i övrigt är det klart att de ska fasas ut så fort de nya C30-vagnarna kommer i trafik. Man kan inte lägga dyra skatte- och biljettintäkter på att tillfredsställa några stackars nostalgimuppars behov.

Så var det sagt!

Du vet, jag har allt sett vad för planer SL har på förlängning av nätet och uppdatering av flottan och hela rubbet, så jag vet vad allt innebär.

Idag kör Cx bara i rusningstrafik, och så kan man fortsätta att ha det då det är under rusningen de behövs som mest. Förlängning till Karolinska sjukhuset är det närmaste förlängningen, men man vill inte, för att "För varje tåg till Solna måste 1 till Hässelby tas bort". Varför skulle man behöva det? Man kan INTE skylla på överkapacitet, inte när tågen går var 10 minut på varje linje (inte färg) och 5 minuter under rusning. 40 minuter väntetid i Rådhuset var jag med om, aldrig mer. Varför? har man så om inte pga vagnbrist?Alldeles riktigt, för dåligt signalsystem, och den måste man skärpa.

Ja, Cx kan inte köra på grön linje, men man kan överföra C20 som släpps fria från röd linje till den nya grenen.

Men lite gamla fordon säger du?Det är bra mer mycket gamla fordon än C30 som skall upphandlas, alltså kommer man förlora antal vagnar totalt. C30 skulle räcka till att skrota många C6, men inte alla och heller inte C14. Skall man förlänga röda linjen (t.ex Fruängen-Huddinge C) kommer kapaciteten tjäna på bevarandet av de flesta C6.

Sedan bör ju C14 skrotas 15 år efter C6, eftersom de är 15 år yngre och därför håller 15 år längre. På blå linjen är frekvensen som värst och skall man köra från Kungsrädgården till Nacka Forum (vilket jag är emot, såvida man inte kör sträckan Kungsträdgården-Skeppsholmen-Henriksdal-Finnberget-Kvarnholmen-Nacka strand-Nacka Forum så kör man inte där Saltsjöbanan kör) behövs det definitivt fler vagnar OCH ett bättre signalsystem. Då tågen går vare 2 minuter under dagtid, 30 sekunder under rusning och 10 minuter natt, som hos oss, då kan man säga att man har tillräcklig kapacitet. Inte ett ögonblick tidigare. Det som är "bra" kan och bör alltid bli bättre. Det kallas att ha kakan men att även äta den.

Jockes 2011-09-06 20:46

Är inte C30-upphandlingen avbruten, precis som Mikey säger? Och vad jag förstått är C6 i bättre skick än C14.

railfanatic 2011-09-06 23:18

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 244928)
Är inte C30-upphandlingen avbruten, precis som Mikey säger? Och vad jag förstått är C6 i bättre skick än C14.

1. Jo, C30 är avbrutet, för tillfället, men jag mailade till SL nyligen och enligt dem kan Cx mycket väl skrotas 2013 i alla fall om deras planer går bra, vilket de verkar göra nu.

2. Jaså? Min värdfamilj bor i Kista och jag åker dagligen till jobbet med C14 till Fridhemsplan (+buss 77 till Marievik) och C14 verkar fungera betydligt smidigare än C6, med smidigare gång och säkrare dörrformat (det går inte att dra isär gummit som på C6) plus att C6 ibland måste sakta ned, men aldrig C14. C6 är från 1970 och C14 från 1985.

simonbertilsson 2011-09-07 00:26

Citat:

Ursprungligen postat av railfanatic (Inlägg 244925)
Du vet, jag har allt sett vad för planer SL har på förlängning av nätet och uppdatering av flottan och hela rubbet, så jag vet vad allt innebär.

Idag kör Cx bara i rusningstrafik, och så kan man fortsätta att ha det då det är under rusningen de behövs som mest. Förlängning till Karolinska sjukhuset är det närmaste förlängningen, men man vill inte, för att "För varje tåg till Solna måste 1 till Hässelby tas bort". Varför skulle man behöva det? Man kan INTE skylla på överkapacitet, inte när tågen går var 10 minut på varje linje (inte färg) och 5 minuter under rusning. 40 minuter väntetid i Rådhuset var jag med om, aldrig mer. Varför? har man så om inte pga vagnbrist?Alldeles riktigt, för dåligt signalsystem, och den måste man skärpa.

40 minuters väntan vid Rådhuset? Under de glesaste perioderna (dvs nattetid) kör man väl som lägst med 30 minuters mellanrum? Hur kan du ha väntat i 40 minuter, och framför allt, varför tror du att fler vagnar skulle råda bot på det?
Ställ dig vid gröna linjen i city under rusningstid, så ska du få se på underkapacitet. Det finns inte plats för fler tåg på befintliga spår. Vagnar finns, men inte spår att köra dem på.
Vad är det du inte förstår?

railfanatic 2011-09-07 01:00

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 244947)
40 minuters väntan vid Rådhuset? Under de glesaste perioderna (dvs nattetid) kör man väl som lägst med 30 minuters mellanrum? Hur kan du ha väntat i 40 minuter, och framför allt, varför tror du att fler vagnar skulle råda bot på det?
Ställ dig vid gröna linjen i city under rusningstid, så ska du få se på underkapacitet. Det finns inte plats för fler tåg på befintliga spår. Vagnar finns, men inte spår att köra dem på.
Vad är det du inte förstår?

I city under rusningen är en sak, men under resten av dagen är det katastrof jämfört med hos oss. Och en sak, varför måste man köra tåg till bara Alvik eller Åkeshov? Slöseri med den kapacitet man skulle kunna ha.

Kristian 2011-09-07 01:07

Citat:

Ursprungligen postat av railfanatic (Inlägg 244950)
Och en sak, varför måste man köra tåg till bara Alvik eller Åkeshov? Slöseri med den kapacitet man skulle kunna ha.

För att linje 18 bara går till Alvik och linje 17 bara går till Åkeshov naturligtvis... Busslinje 729 går mellan Tumba station och Spångbro, varför kör man den inte vidare till Ösmo? Eller Muskö? Eller Nynäshamn? Eller Stora Vika?

simonbertilsson 2011-09-07 01:10

Citat:

Ursprungligen postat av railfanatic (Inlägg 244950)
I city under rusningen är en sak, men under resten av dagen är det katastrof jämfört med hos oss. Och en sak, varför måste man köra tåg till bara Alvik eller Åkeshov? Slöseri med den kapacitet man skulle kunna ha.

Därför att det inte finns resenärer till att fylla upp tågen. Det kostar pengar att köra kollektivtrafik, och framför allt om tågen går halvtomma. Det visar sig rätt fort på skatten och biljettpriserna (som många, exempelvis du redan anser är allt för höga)....

railfanatic 2011-09-07 23:44

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 244952)
Därför att det inte finns resenärer till att fylla upp tågen. Det kostar pengar att köra kollektivtrafik, och framför allt om tågen går halvtomma. Det visar sig rätt fort på skatten och biljettpriserna (som många, exempelvis du redan anser är allt för höga)....

På gröna linjen finns det mycket resenärer även på helgerna, varför skall man köra 6 vagn tåg där? Blå linjen är kanske en annan sak. Men definitivt inte om man förlänger Hjulsta-Barkarby

simonbertilsson 2011-09-08 00:49

Citat:

Ursprungligen postat av railfanatic (Inlägg 244999)
På gröna linjen finns det mycket resenärer även på helgerna, varför skall man köra 6 vagn tåg där? Blå linjen är kanske en annan sak. Men definitivt inte om man förlänger Hjulsta-Barkarby

Och? Vagnarna finns ju, även om de inte används just på helgen. Man behöver inte köpa in några fler vagnar för att kunna köra. Det enda som krävs är ett beslut att sätta in fler av vagnarna som ändå står stilla...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:44.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009