Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Södra Stambanan? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37470)

germundal 2020-01-19 17:00

Södra Stambanan?
 
4 bifogad(e) fil(er)
För några dagar sedan skickade jag de första bilderna från Linköping i screenshotstråden. Och min tanke är att fortsätta på denna bana, så jag skapar denna tråd så att ni kan följa banans utveckling från början.

Min utgångspunkt är Linköping för att sedan bygga söderut, min plan är att först bygga Lp-Lgm och Lp-Tn med landskap. Jag bygger landskap och spår i etapper. Kontaktledning sätts upp när jag känner.

Min första tanke var att hålla mig till 2009, alltså innan Råbergaleden(35an) byggdes. Dels för att plattformarna inte är dagens standard och även andra svenska assets till TS. Men det verkar som att kevpa kommer kunna bidra med dagens Linköping C, så att det går att hålla en någorlunda nutidsstandard på banan, Tack för det!

Så min tanke är alltså att bygga Södra Stambanan från Linköping till Stockholm för att kanske en dag flyttas ihopp med Hgv's vackra Jönköpingsbana. (Därav har jag tagit samma startkoordinater)

Så här ser banan ut idag:
Bild1: Stångådalsbanan igenom Tannefors.
Bild2: Stångådalsbanan går ihopp med Södra Stambanan.
Bild3: En bit av Tullrondelen och Norrköpingsvägen. Även gammla Tanneforsvägen syns.
Bild4: Torvinge Industriområde med Råbergaleden.

kevpa00 2020-01-19 19:06

2 bifogad(e) fil(er)
Kul att du bygger mina trakter! Ja en avstickare till Åtvidaberg kanske vore på sin plats ;) ?

Objekten, Jo men absolut det är min tanke att jag ska hjälpa dig med dessa. Börjat på LKPG central! =)

Bilder nedan!

Lycka till och stor support från mig!

germundal 2020-01-19 21:52

1 bifogad(e) fil(er)
Östgötaslätten är ju ett måste ;)

Ni får gärna komma med förslag om hur jag kan göra rutten lite bättre. Om ni ser något som kanske skulle kunnats göras bättre så säg till!

Hgv 2020-01-20 12:11

Jag tycker det ser bra ut! Och det hedrar mig att du använder samma startkoordinater som Jönköpingsbanan, vore spännande att bygga ihop banorna någon gång i framtiden! :)

Kan bara tipsa om detta: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37270 Det har verkligen underlättat byggandet för mig då man inte behöver leta så mycket efter info om kurvradier/lutning/skyltar osv.

Totte 2020-01-20 12:54

Hej!
Det ser fint ut!
Använder du höjddatan SRTM? Utan denna kan du inte ansluta Jönköpingsbanan och Thn.

TraindriverS 2020-01-20 15:23

Ser bra ut! :Yeah:

germundal 2020-01-20 22:43

Tack hörni!

Tack för det Hgv!

Totte, Ja, jag använder terrängdata på banan. Det ska vara SRTM. Vet inte vilka olika typer det finns och hur det påverkar.

Totte 2020-01-20 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av germundal (Inlägg 315954)
Tack hörni!

Tack för det Hgv!

Totte, Ja, jag använder terrängdata på banan. Det ska vara SRTM. Vet inte vilka olika typer det finns och hur det påverkar.

:tumme_upp:

germundal 2020-01-23 00:04

2 bifogad(e) fil(er)
Tullbron över Stångån byggs.

smajlet 2020-01-23 01:27

Snyggt jobbat.

Totte 2020-01-23 01:41

Bra kämpat!:tumme_upp:

germundal 2020-01-27 22:39

2 bifogad(e) fil(er)
Idag går spåren till Linghem, 7 minuter från Linköping med pendeln.

kevpa00 2020-01-27 22:55

Bra kämpat! Inte långt kvar till Norrköping :Fnissa:

germundal 2020-02-02 05:29

1 bifogad(e) fil(er)
Nu är det Stångådalsbanans tur att korsa väg 35.

Med rutten kommer just Stångådalsbanan mellan Lp-Bsä(Bjärka Säby) 20km från Lp, ingå. Därefter finns det plats att fortsätta på Stångådalsbanan och Tjustbanan ytterligare. Det spåret går just nu till Sturefors.

Mitt allmänt största problem just nu är att få vägskydd att fungera, och att de inte krashar i 64bit. Plattsen på bilden har i verklighet 15 bommar på 3 övergångar. (3e övergången är bakom kameran) Så det blir rätt rörigt att få allt rätt.

Totte 2020-02-02 11:27

Citat:

Ursprungligen postat av germundal (Inlägg 316009)
Nu är det Stångådalsbanans tur att korsa väg 35.

Med rutten kommer just Stångådalsbanan mellan Lp-Bsä(Bjärka Säby) 20km från Lp, ingå. Därefter finns det plats att fortsätta på Stångådalsbanan och Tjustbanan ytterligare. Det spåret går just nu till Sturefors.

Mitt allmänt största problem just nu är att få vägskydd att fungera, och att de inte krashar i 64bit. Plattsen på bilden har i verklighet 15 bommar på 3 övergångar. (3e övergången är bakom kameran) Så det blir rätt rörigt att få allt rätt.

Hej!
Va roligt att du bygger vidare! Angående V, kolla V-länkarana i Frändefors där finns två korsningar nära varandra.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:13.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009