Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   BENSLAND - News (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36703)

benkegbg 2019-03-29 15:17

Time for download
 
Efter en lång tids testande på en annan dator har jag nu fått Bensland till att fungera.

Det har varit en hel del strul med flera röda objekt. Men, förhoppningsvis ska det fungera för den som vill prova. Jag lägger ut ett PDF-dokument i Download-delen. I det dokumentet finns länkar till allt material.

Har ni frågor, kommentarer, vill ge mig en beröm eller skäll - så skriv hellre i den här tråden, än i Download-delen.

Hälsningar
Presidenten

Mike Stevens 2019-03-31 15:49

Tack för en fin Rutt!
 
Hej!
Tack så väldigt mycket för en fin bana du har lagt mycket tid på.
Det var enkelt att installera och utan några problem för mig .
Jag har Trainz 2019!
Eftersom jag nu har bestämt mig för att bo i Bensland så
Började jag med att ta en tåg tur runt hela landet. Tog lång tid
Eftersom landet är stort men tack o lov så fanns det en restaurangvagn
Så jag fick något att äta.
Men jag har inte bestämt mig var jag ska slå ner mina bopålar än så
Jag ska dels ta en flygtur och ta några turer till med tåget.
Hoppas jag kan få arbete på järnvägen och köra lite gods runt i landet
När väl godstrafiken kommer igång.
Tack än en gång ditt arbete du har lagt ner och att du ville dela det
Med oss andra som njuter och tycker om tåg och Trainz
Härliga Hälsningar
Mike Stevens

benkegbg 2019-03-31 16:21

Tack Mike och välkommen till Bensland.
Kul att du valt att bo i landet och jag önskar dig lycka till.
Än så återstår mycket att göra. Om du vill, kan du alltid bygga
vidare och förbättra vad du vill. Kanske prova på att så TurfFX-gräs
vid stationer och längs spåret. Det är en textur jag inte använt och
som finns inbyggt i nya Trainz 19.
Än en gång. Tack för att du valt Bensland och lycka till på färden.
Hälsningar
Presidenten

NEBO 2019-04-02 10:42

Tack för en fin och välbyggd bana.

smajlet 2019-04-02 12:38

Funkar den i Tane?

benkegbg 2019-04-03 16:27

Tack NEBO
Kul att du tycker om det. Du har väl också sett att det finns en session, ny länk, i Download. Den som fanns i manualen fungerade inte.


Nej, "smajlet". Tyvärr :-(

Bensland var rätt så välbyggd när det fanns i TANE, men så beslutade Presidenten att landet skulle flyttas till det nya TRS19. Vad jag hört så kan man inte backa tillbaka till TANE.

Hälsningar

blomsson 2019-04-03 18:23

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 314248)
Nej, "smajlet". Tyvärr :-(

Bensland var rätt så välbyggd när det fanns i TANE, men så beslutade Presidenten att landet skulle flyttas till det nya TRS19. Vad jag hört så kan man inte backa tillbaka till TANE.

Hälsningar

Det går att backa tillbaka, det går till och med att backa tillbaka en rutt som innehåller assets med kuid-nummer som är högre än ruttens kuid-nummer!
Det går inte att ange ett högre kuid-nummer än vad Trainz-versionen medger, detta ger ett felmeddelande.

Ändringen måste dock göras manuellt i config-filen för rutten.
Observera att varje gång rutten sparas kommer versionen att ändras till den version som man arbetar i.

Allt detta är precis testat i TANE-Sp3, har inte TRS19 men borde väl vara samma!

Eftersom jag var i testningstagen, så gjorde jag följande:
  1. Ändrade en gammal asset från versionsnummer 2.5 till 4.6 och submittade
  2. Det gav en faulty asset, ignorerade det.
  3. Körde "Export to cdp"
  4. Raderade (delete) asseten, så att den är borta från systemet
  5. Installerade asseten igen, visades som obsolete (antagligen för att den var raderad och databasen inte var uppdaterad) och faulty (för högt versionsnummer)
  6. Öppnade configen och ändrade tillbaka till versionsnumret 2.5
  7. Körde submit, och asseten var okay igen!
Detta innebär att man borde kunna installera en asset som inte kräver 4.6 i Tane men som är skapad under 4.6 genom att öppna configen och ändra till det högsta versionsnumret som man själv använder!

Observera att det kan skapa problem med att ändra versionsnummer kors och tvärs om man inte vet vad man gör och dessutom så skrivs configen över vid nya installationer av samma asset!

Allt görs på egen risk!!!


mvh
Håkan

benkegbg 2019-04-04 00:26

3 bifogad(e) fil(er)
Tack Blossom för informationen.

Har gjort diverse tester men alla misslyckades. Får inte upp landskapet, bara en tom grå ruta. Så jag tror nog att det inte går. Om jag förstått rätt - så är det helt andra förutsättningar när det gäller för programmet att måla upp basborden. Får nog avstå från TANE och säga att Bensland är, i den version den nu är, gjord för Trainz 2019.


Tilläggas kan att Bensland just nu byggs ut och en "expanded" version kommer väl om några månader(?).

Dels kommer landet att få nya planteringar utmed banan och vid stationerna. JVC-splines byts ut mot TurfFX-gräs. Dels är ett spårbyte planerat. SAMs tracks byts ut mot TRS19.

Men den stora nyheten: En expedition har startats med ett rallarlag i täten som ska utforska det inre av Bensland. En ny "tvärlinje" ska läggas ut. Den ska gå mellan Granhyllan och Gullskog.

Vi får se tiden an hur det kommer att se ut.
Bifogar ett par bilder på gräsbyte före/efteroch en satellitbild över tvärlinjen.

Hälsningar

NEBO 2019-04-05 08:53

Jag har laddad ner sessionen och kört den. En bra session där man fick en nyttig linjekännedom för att kunna göra egna sessioner. Jag upptäckte att jag saknar tre broar där tåget kör i luften. Broarna är vid Holmefors, Flatberg och mellan Ranstabo och Granhyllan. Kommer att ta några av de broar som finns och lägga dit.

benkegbg 2019-04-05 19:14

Det är några olika typer av broar du nämner. Om de saknas kan du mycket riktigt fixa det själv med nya broar. Du har fritt fram att förbättra banan efter eget tycke och smak. Det är just det som är meningen med Bensland. Att ge inspiration till mer byggande och förhoppningsvis se mer av andras banor.

Mer BENSLANDNEWS:
Utforskandet av det okända i mitten av Bensland pågår, men det tar tid. Det har visat sig vara mycket bergigt och än så länge har man inte kommit längre än till en höjdplatå, 300 m.ö.h , cirka 15 km körväg från Gullskog.

Spåret dit kommer att gå i en lång loop, genom flera tunnlar och över broar. Jag har gjort en liten filmsnutt (ca 5 min) som visar lite om hur planeringsarbetet är på gång.

Länk till filmen. Tidsbegränsad åtkomst.

Hälsningar

benkegbg 2019-04-20 17:11

Påskägg i Bensland
 
2 bifogad(e) fil(er)
Hej och Glad Påsk.

Det finns ett par påskägg i Bensland.
1. Vid varje stationshus finns presidents bil.
2. Utanför Flintofta finns Grodsjön.

Hälsningar

smajlet 2019-06-28 23:49

Ladda ner allt i PDF filen men spelet stänger av sig när den ska ladda banan.

smajlet 2019-06-29 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av smajlet (Inlägg 314867)
Ladda ner allt i PDF filen men spelet stänger av sig när den ska ladda banan.

Några förslag på åtgärd? ?

benkegbg 2019-06-29 18:07

Det var tråkigt att höra. Tyvärr har jag inget svar på orsaken. Vet inte om detta hjälper, men du kan försöka med att köra en "rebuild database" i Content Magager, under fliken "Developer".

Bensland är stort. Tar omkring 3 minuter för mig att ladda in i spelet. Kanske fortare eller långsammare för andra? Om det fortfarande kraschar... ja, då vet jag faktiskt inte orsaken. Kanske någon annan som vet?

Kan också berätta att arbetet med en tvärbana mellan Gullskog och Granhyllan fortfarande är under konstruktion. Här är en liten filmsnutt (cirka 18 min lång) på arbetet, som alltså inte är färdigt: Länk till min OneDrive.

OBS 1: Begränsad tidsåtkomst. Länken raderas den 20 juli.

OBS 2: Filmen är utan ljud, så det är inte fel på din dator om du inte hör något.

Hälsningar

smajlet 2019-06-29 20:44

3 bifogad(e) fil(er)
Saknar tydligen detta.
Laddat om men saknas ändå.
Något som inte finns med i Pdf filen?

benkegbg 2019-06-29 22:57

En ny uppdaterad PDF-fil med instruktioner och länkar kommer på Kanadas nationaldag, den 1 Juli.
Hälsningar

benkegbg 2019-07-01 01:18

Bensland Järnvägar extended
 
Hej !
Här är en ny version av Bensland som utökats med en tvärbana mellan Granhyllan och Gullskog. Finns i Download-delen i forumet.

Som vanligt - när jag bygger så känns det som att det aldrig blir färdigt. Det finns alltid utrymme för lite förbättringar här och där. Men det går att köra i landet och landskapet ser rätt fint ut. Så jag önskar er en

Trevlig resa i Bensland

NEBO 2019-07-01 09:36

När jag laddade ner Bensland fick jag gå in i Download-tråden för att komplettera objekten. De enda objekt jag inte hittade var tre broar,. Där tog jag befintliga broar och lade in. Banan fungerar utmärkt för mig.

benkegbg 2019-07-01 16:09

Det finns 17 broar och 13 tunnlar i den nya tvärbanan i Bensland. Hoppas det inte var någon bro där som strulade.
För den som vill besöka Bensland så finns här en liten film (ca 18 min) som är tagen innan banan var färdig. OBS den är utan ljud, så din dator är inte trasig. Ljudet var av mycket dålig kvalité så jag beslöt att göra filmen ljudlös.
Länk till filmen. Obs, på grund av utrymmesskäl så kommer länken att tas bort den 21 juli.
Hälsningar

NEBO 2019-07-04 08:59

Banan fungerar för mig. Har kört rälsbussen från Granhyllan till Gullskog. Den enda anmärkning jag har är att tåget aldrig kom upp i de hastigheter som gäller på sträckan, Vid 90 km/tim gick det 55 km/tim. Vid 60 gick det 34 och vid 40 gick det 24 km.

blomsson 2019-07-04 12:59

Låter som det är miles per hour (mph) och inte kilometer i timmen som redovisas!
25 mph = ca 40 km/h och 55 mph = ca 90 km/h.

mvh
Håkan

benkegbg 2019-07-04 16:35

Det kan bero på signaler? Jag har använt mig av "invisible signal" för att få hastighetstavlorna att fungera. Det var meningen att just den här biten av Bensland skulle vara enkelspårig och tåg skulle få körtillstånd från stationerna, utan signaler. Växlarna skulle läggas om av personal på tågen. Därför använde jag osynliga signaler. Nackdelen med dessa är att man inte kan kontrollera om de fungerar! Finns det någon typ av "osynlig signal" som visar ljussken i surveyor så man ser att det fungerar?

När jag släppte banan var jag kanske lite för snabb och skulle ha testat det hela grundligt.

Jag kanske skulle ha gjort hela sträckan med riktiga signaler? Ni får se över alltsammans i surveyor-läge om det går att ändra på signaler och hastighetstavlor. Tar tacksamt emot tips och råd om ni finner något som jag kan åtgärda och lägga ut en nyreviderad version senare. Tack.
Hälsningar

NEBO 2019-07-04 22:24

Båda hastigheterna som visas är km/tim. Ändrar man till miles blir det helt andra värden. Ska titta i editeringen hur signalbilden ser ut.

benkegbg 2019-07-05 18:52

Har testkört sträckan och hastigheten fungerade för min AI-förare.

När jag skapade tvärbanan funderade jag ett tag på om den skulle bli elektrifierad. Men jag ville ha åtminstone en bana i Bensland som helt och hållet är beroende av ånglok eller diesellok.
Nu ska jag prova på att sätta in semaforer istället för signaler. Det kan bli snyggt. Jag har aldrig gjort en bana med semaforer så det blir en utmaning.

NEBO 2019-07-07 09:32

Rälsbussen fungerar inte för mig. Däremot fungerar det när AI-föraren kör en Y1-a. Jag är nöjd som det är. Banan är mycket välgjord.

benkegbg 2020-03-03 18:06

1 bifogad(e) fil(er)
Har fört över Bensland till Trainz 2019 och allt fungerar - men det är en sak som strular, trots allt. :confused:
Har letat men inte funnit <unknown asset>
Har försökt radera i Content Managern, men det går inte.
Tror inte att saken har någon betydelse för allt i övrigt verkar fungerar i landet.
Någon som vet råd?
Hälsningar

coffiehans 2020-03-03 19:03

Bensland
 
Hej Bengt
Jag undrar om du kan föra över Bensland så man kan köra den i 2009
eller om någon annan kan göra det med ditt tillstånd naturligtvis
Jag har 2019 men fungerar dåligt för mig möjligtvis har jag för dålig dator

MVH
H-E Hedström

benkegbg 2020-03-03 19:47

Sorry Coffiehans, och andra som också frågat om det går.

Banan var startad en gång för många år sedan i Trainz 2009 och har sedan byggts upp till Trainz 2019. Om jag har någon tidigare version kvar så är den inte "fullständig" och det känns inte bra att lägga ut den, då den är så outvecklad.

Banan blev med åren byggd och "avslutad" i Trainz 2019.
Nu är det så att N3V, liksom många andra programmakare vill att man ska köpa nytt hela tiden. Det går liksom inte att gå bakåt till tidigare versioner. Inte med Bensland i alla fall. Har försökt, men det verkar som att själva kartan, baseboarden, är scriptade på ett annat sätt och gamla versioner kan inte läsa datan. Rätta mig om jag har fel.

Just nu bygger jag en ny version av Bensland, som nu får ett helt nytt landskap och finns på en ö, Bens Island. Men jag bygger fortfarande i Trainz 2019.

Edit: Om någon annan klarar av att konvertera Bensland, så är det helt okay.

Hälsningar

benkegbg 2020-03-16 21:24

1 bifogad(e) fil(er)
Arbetet med den nya ön, Bens Island, fortsätter. Som synes av kartan så är ön som en oval och järnvägen är planerad att följa runt ön. Men med en tvärlinje så hela linjen ser ut som en 8.
En regel säger att man numrerar växlar och signaler enligt principen jämna nummer på upp-spåret och udda på ner-spåret. Då linjen är rund så finns det egentligen inget upp-ned-spår. Men jag löser det genom att säga att det är jämna numer på medsols och udda på motsols.
Hur gör jag då med tvärlinjen? Jag löser det med att göra ett dubbelspår på den sträckan. Då blir det ju ett "upp-ned-spår".
Eller också kan man se "åttan" som två rundspår, som går intill varandra på mitten. Så jag fortsätter med principen medsols-jämn och motsols-udda.
Funderar starkt på att lägga huvudstaden (Rubia City) i Rubialand på norra kusten. Byter/skiftar med Val Harbour. Anledningen? Då blir det mer meningsfullt att använda dubbelspår över bergen, mellan huvudstäderna.
Fortsätter med att skapa landskapet först och tar det spårtekniska sist. Skriver här igen med en ny rapport längre fram.
Och jo, jag har beslutat att bygga i Trainz 2019 och inte i TANE. Det finns trots en del kritik också fördelar i det nya.
Hälsningar

benkegbg 2020-04-23 18:22

3 bifogad(e) fil(er)
Lite om hur jag byggt&bygger. Mycket av följande är sådant som de flesta av oss redan känner till, men en och annan nybörjade kanske kan få tips:

Benland Island har nu fått (nästan) alla baseboarden nu. Från början satte jag bara ut basbord längs med sidorna av spåret. Men det räckte inte. Man såg sidorna på andra basbord och det störde, tyckte jag. Så jag fyllde i hela ön med basbord.

Sedan började själv skulpterandet av höjder. Höjde marken rejält där det ska vara berg. Exempelvis 800 m. Sedan "målade" jag marken runt omkring till 750 m. Lade till ytterligare en kant på 700 m och så vidare. Sedan flackade jag ut, jämnade ut, kanterna så det blev en sluttning.
På en de flesta ställena blev det inte jämnt sluttande, men det var okej. Berg är ju heller inte jämna i kanterna, eller hur.

På två basbord i kanten av hela ön skapade jag "moduler" av landskapsbitar. Dessa moduler kopierade och klistrade jag in på platser i landskapet. Exempelvis en liten by som jag senare ska modellera om så de inte blir likadana över hela ön. Nu är de mest som "en markering" var byn ska ligga innan vägarna dras dit.

På "modulbasbordet" finns också några fält med skog och äng. Dessa kopierade och klistrades in på fler ställen på ön. Går snabbast att skapa en stor skog på det viset.

Stora fält och åkrar skapades på samma sätt. Kopiera flera stora fält som en stor bit och klistra in över ett stort område.

På följande bilder ses lite av det pågående skapandet av ön. Än så återstår mycket att göra innan jag sätter in resurserna på själva järnvägsnätet. Jag vill skapa byarna, vägarna och landskapen längs med rutten först. Sedan kommer jag att se över järnvägen och sätta ut signaler, namnge växlar och sådant.

Mer om detta senare.
Hälsningar

rely 2020-05-01 13:07

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 316917)
Lite om hur jag byggt&bygger. Mycket av följande är sådant som de flesta av oss redan känner till, men en och annan nybörjade kanske kan få tips:

Benland Island har nu fått (nästan) alla baseboarden nu. Från början satte jag bara ut basbord längs med sidorna av spåret. Men det räckte inte. Man såg sidorna på andra basbord och det störde, tyckte jag. Så jag fyllde i hela ön med basbord.

Sedan började själv skulpterandet av höjder. Höjde marken rejält där det ska vara berg. Exempelvis 800 m. Sedan "målade" jag marken runt omkring till 750 m. Lade till ytterligare en kant på 700 m och så vidare. Sedan flackade jag ut, jämnade ut, kanterna så det blev en sluttning.
På en de flesta ställena blev det inte jämnt sluttande, men det var okej. Berg är ju heller inte jämna i kanterna, eller hur.

På två basbord i kanten av hela ön skapade jag "moduler" av landskapsbitar. Dessa moduler kopierade och klistrade jag in på platser i landskapet. Exempelvis en liten by som jag senare ska modellera om så de inte blir likadana över hela ön. Nu är de mest som "en markering" var byn ska ligga innan vägarna dras dit.

På "modulbasbordet" finns också några fält med skog och äng. Dessa kopierade och klistrades in på fler ställen på ön. Går snabbast att skapa en stor skog på det viset.

Stora fält och åkrar skapades på samma sätt. Kopiera flera stora fält som en stor bit och klistra in över ett stort område.

På följande bilder ses lite av det pågående skapandet av ön. Än så återstår mycket att göra innan jag sätter in resurserna på själva järnvägsnätet. Jag vill skapa byarna, vägarna och landskapen längs med rutten först. Sedan kommer jag att se över järnvägen och sätta ut signaler, namnge växlar och sådant.

Mer om detta senare.
Hälsningar

Tack för tipset om moduler för skog och åkrar! Jag tillämpar nästan samma metod på Malmbanan fast jag kopierar olika delar och roterar från skogen för att få variation och "rätt vinkel" på skogen jag bygger. :)

Jag har dock "alla" dom träd och buskar jag brukar använda utplacerade på ett ställe för att snabbt kunna hitta just det trädet eller busken jag vill ha på en specifik plats.

Jag ser fram emot fler uppdateringar och tips från dig och din rutt! :tumme_upp:

benkegbg 2020-05-04 01:25

5 bifogad(e) fil(er)
Jobbar vidare på Bens Island. Följande bilder är inte så mycket att visa, då det är halvklart. Kantigheter på åkrar och ängar ska naturligtvis rundas av och justeras. Mycket mer ska in på sina ställen. Alla hus och vägar och... ja jösses. Det blir en hel del som återstår att göra.

Banan börjar blir stor för datorn redan här. Det tar över 2 minuter att ladda upp. Har en taskig laptop att jobba på.

Hela rutten runt ön blir cirka 100 kilometer. Då är inte utstickarna till Grims Lake, Anneville och Silverberg inräknade.

Hawk 2020-05-05 00:46

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 314882)
Hej !
Här är en ny version av Bensland som utökats med en tvärbana mellan Granhyllan och Gullskog. Finns i Download-delen i forumet.

Som vanligt - när jag bygger så känns det som att det aldrig blir färdigt. Det finns alltid utrymme för lite förbättringar här och där. Men det går att köra i landet och landskapet ser rätt fint ut. Så jag önskar er en

Trevlig resa i Bensland

Hej mästerbyggaren :applad:

Jag laddade hem en version utan tvärbana, se bild.

Finns det någon uppgradering till den nya versionen med tvärbana ?

benkegbg 2020-05-05 01:27

HÄR är en länk till Bensland med tvärbanan.
Lycka till.
Kan också berätta att jag nu gör att avbrott i byggandet av Bens Island och istället ska försöka tvätta Bensland för Trainz 2019. Byta ut marktextur och ändra&förbättra lite felaktigheter som jag upptäckt. Release kommer någon gång i sommar, kanske.

Hawk 2020-05-05 02:35

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 317251)
HÄR är en länk till Bensland med tvärbanan.
Lycka till.
Kan också berätta att jag nu gör att avbrott i byggandet av Bens Island och istället ska försöka tvätta Bensland för Trainz 2019. Byta ut marktextur och ändra&förbättra lite felaktigheter som jag upptäckt. Release kommer någon gång i sommar, kanske.

Hej
Skall man skriva över dom gamla filerna ?

Kommer du att ha animerade träd och granar förutom nytt animerat gräs.

benkegbg 2020-05-05 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 317252)
Hej
Skall man skriva över dom gamla filerna ?

Kommer du att ha animerade träd och granar förutom nytt animerat gräs.

Osäker på rätt svar, men om du menar nuvarande versionen av Bensland så tror jag att Trainz skriver över filerna automatiskt? Om inte så låter det nog riktigt att skriva över dom gamla filerna.
När det gäller den nya banan som kommer i sommar, så blir det nog en helt ny kuid och nytt namn (Bensland for Trs2019).

Svar ja. I den nya versionen kommer jag att ta bort alla splines av JVC-buskar och gräs. Ska använda TurfFX och sådant. Det blir mer liv i träd och gräs. Dessutom ska jag försöka testköra den mera. Har faktiskt inte provat alls om industrier och sådant fungerar fullt ut.

Hawk 2020-05-06 00:11

2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Gjorde som du sa, skrev över.
Men det har blivit två olika rutter, den utan tvärspår har fått en del utropstecken på sessions
Vad kan det betyda ?

En bild från tvärbanan

benkegbg 2020-05-06 02:18

Ojdå, det kan jag tyvärr inte svara på. :vetej: Får hoppas någon annan som läser detta begriper bättre.
En amatörgissning är att saker du använt inte hittas av den nya versionen. Om du klickar på utropstecknet kommer du till Content Managern och där kan du titta på "View dependencies" för din session. Eller så .. jag vet inte. tyvärr.

benkegbg 2020-05-06 05:19

2 bifogad(e) fil(er)
Har lagt undan Bens Island för ett tag och börjat städa upp i Bensland. Här är ett litet smakprov på vad som är på gång. Röjsågen har gått och en del "kantig" vegetation har sågats ner. Ersatts med nya träd och buskar. Inte så tät vegetation längre. Tycker ni att det skall in mer träd och buskar?

Marktexturer har bytts ut mot genomgående PBR-varianter samt lagt in TurfFX vete på åkrar och gräs längs med spåret. Syns lite dåligt på bilden, kanske...
Detta kommer säkert att bli fint, om jag får säga det själv.

Hawk 2020-05-06 05:32

1 bifogad(e) fil(er)
Hej
För min del så var det lagom tätt med träd på gamla versionen.
Men det blir nog lagom som du tänker.
Däremot tycker jag att träden på mitt klipp från din bild "gamla versionen" är mycket fula !
Bra att du tagit bort dom.

Den nya versionen blir mycket bra :tumupp:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009