Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   BENSLAND - News (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36703)

Hawk 2021-03-05 22:58

Hej
Skall bli spännande att utforska din STORA rutt :-)

Lycka till med paketeringen :tumupp:

Jag lyckades ju inte, trots din stora insats, att få min version av VNJ att lyckas...
Hoppas du lyckas bättre :tumme_upp:

mikban 2021-03-05 22:59

Hola el presidente!

Lycka till med arbetet ditt och en trevlig helg till dig :)

Jockes 2021-03-05 23:17

För en station med tre spår, som på sista bilden, skulle jag välja en brygga över alla spår, tycker det ser verkligast ut! :)

benkegbg 2021-03-09 23:50

2 bifogad(e) fil(er)
Nu stundar snart ett släpp av Bensland i Download-delen. Men, jag vet inte exakt hur jag ska göra för att det ska fungera.
Jag har testat med detta:

Öppnat Content Manager och valt Bensland 2021. Sorterar (filtrerat) bort sådant som är "Built-in".
Sorterade bort "Installed from DLS" också. Resten, det som är kvar är "Modified".

Dessa (1040 st) delade jag i två CDP-paket Därefter laddade jag upp på min Dropbox-server: de två paketen plus rutt och session.

Därefter testade jag följande:
Hämtade hem (laddade ner) sakerna (Modified-objekten, rutt och session) till en annan dator. Installerade med Content Managern.
Naturligtvis saknas allt som är "Installed from DLS", så jag högerklickade på rutten och väljer "Download". Saker "Available" installerades från DLS.

Vad blir resultatet? Jo, rutten saknar fortfarande saker som är "unknown" och gråa.
Vid kontroll på original-rutten på huvud-datorn så är de sakerna typ "Built-in". Något som alltså ska/skulle finnas redan?

Jag testar igen. Gör CDP av de saknade "built-in"-sakerna. Laddar upp på servern och hämtar hem till test-datorn. Vad blir resultatet nu?
Jo. det blir en del saker röda med "Missing dependencies".
Vad tycker ni jag ska göra?
1 alternativ är: Leta upp de användna TUME-objekten och ta bort dem/ersätta dem med något annat? Blir ett detektivarbete i rutten.
2 alterantiv är: Ladda upp saker och ting som de är och hoppas på att det fungerar för er?
3 alternativ är: Leta och försöka lösa det röda? Blir ett stort detektivarbete?

--------

Jo, en sak till. Jag vet att jag frågat om detta tidigare, men kan inte komma ihår hur man gör. Hur sätter man in en bild (skärmbild, typ jpg)

HÄR,

i inläggstexten? Utan att lägga dem sist (med "Hantera filer")

Hälsningar

benkegbg 2021-03-09 23:53

I väntan på Bensland...
 
...så skickar jag ännu en liten film utan artistiskt värde :) på vad som finns i Bensland. Man kan köra tåg eller buss eller flyga.
Filmen är cirka 6 minuter och finns HÄR.
Hälsningar

benkegbg 2021-03-14 19:42

BENSLAND är "klar".
 
Hej!
Bensland (i version 2021) är nu ute på Download.
Det finns en och annan liten by som inte har fått gatljus. Det är inte helt finjusterat (gatljus kanske står lite vridna). Det går tåg och flygplan över landet. Inga godståg, dock. Önskar en trevlig resa.
Det här är en länk till en session som är uppdaterad. Hoppas den fungerar.
Hälsningar
Presidenten i Bensland :grin:

benkegbg 2021-03-15 22:03

Tyvärr fortfarande fel !
 
1 bifogad(e) fil(er)
Vid testkörning beter sig AI-förare lite som de vill.
Stannar lite bortom perrongen, ibland alldeles efter rödljus och på signalreglerad övergångar för fotgängare.

Ett tåg med avgång från Treholmstad skulle stanna vid Canwood Dnstop, hämta folk och fortsätta.
Föraren stannade men ville inte fortsätta utan backade och tog istället det högra spåret. Vid kontroll hittade jag ett "rälsbrott"!
Det var inte lätt att se då splinepunkten ser hel ut. Se bild.

Efter att ha laddat upp Bensland på "Download" här på forumet så upptäcktes felet. Jag åtgärdade det och lade på nytt upp en ny länk till en ny version.

Men rälsbrottet finns fortfarande kvar ! Jag förstår inte hur det gått till.

Så, tyvärr finns det kvar och ni får själva laga det. För övrigt ska det mesta fungera, även om det återstår en del justeringar (stolpar i kurvor med mera).

Lycka till med användningen av Bensland. Inga garantier lämnas att det fungerar fullt ut, men jag hoppas det.
Hälsningar

benkegbg 2021-03-16 04:30

2 bifogad(e) fil(er)
Hur stort kan man bygga i Trainz? Bensland är nu 161 Mb stor och jag har inte räknat basborden, men ni har ju sett....

För en tid sedan, kanske ett år, så började jag bygga på ett projekt jag kallade Bensland Island. Men så tog jag tag i det gamla Bensland och det är vad vi har idag.

Nu fick jag en idé. Kan man slå samman de båda länderna till ett. Visst, merga är väl ingen konst. Så nu, mina vänner, står jag inför nästa utmaning. Att bygga ihop nuvarande Bensland med mera land.

På bilderna nedan syns den nya, kommande, versionen av Bensland.
Önska mig lycka till och så ser vi resultatet om något år, kanske?

Hälsningar

NEBO 2021-03-16 14:18

Ett imponerande bygge. Har provkört delar av båda sessionerna. Tyvärr så är min dator för klen så färden blir lite ryckig. Det ena Rapidloket är nergrävt i en gräsmatta tillsammans med ett diesellok. Det andra rapidloket hittar jag inte alls. Försökte ändra rälsbrottet men det gick inte för mig.

Hawk 2021-03-16 19:36

3 bifogad(e) fil(er)
Inga problem att installera, gick som på räls :) :tumupp::tumupp::tumupp::tumupp::tumupp:

Flyter skapligt på min dator
Jag har ju allt inställt på bauta-MAX i grafiken, ritar även upp alla objekt bakom kameran.
Kanske därför jag får lite lagg här och där ;)

Mycket häftig rutt :applad:

Hawk 2021-03-16 20:05

drog ner lite
 
EDIT
Efter att jag drog ner lite på distance drawings, så flyter det alldeles utmärkt :)

benkegbg 2021-03-16 22:27

Hej Hawk och Nebo.
Kul att ni laddat hem Bensland. Som synes har jag lagt ner lång tids arbete och det glädjer mig att ni uppskattar banan.

Ja, man kan behöva ett bra grafikkort för att allt ska synas.

Förutom det oupptäckta rälsbrottet så har jag nu också upptäckt att Ranstabo saknar gatubelysning och stationsbelysning !! Blev väldigt förvånad och förstår inte hur jag kunnat missa en hel stad.

Hur som helst - ni får själva sätta ut belysningsstolpar och perrongbelysning om ni vill att staden ska ses i mörkerkörning (Session Options rekommenderas).

Och visst, det kanske fattas ett och annat någon annanstans, men det blir nog fixat till en uppdatering, om några månader eller så.:grin:


Hälsningar

DJNykyrka 2021-03-17 15:08

Saknade Kuid?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Stort tack för en excellent rutt som lär bli föremål för många timmars pysslande^^

Har installerat rutten och fått igång den men saknar 2 Kuid:er som jag inte lyckas hitta någonstans, någon som kan tala om vad det är och vart dom finns?

benkegbg 2021-03-17 17:03

2 bifogad(e) fil(er)
Hej DJNykyrka
Det är två flygplan som jag målat om. Bara målat ny logo på originalet inte gjort någon annan ändring.
Kanske du ska titta först och se om du ser dem i spelet. Det kan fungera fastän de står som "unknown".
Lite märktligt att de står som "unknown" därför att de finns i CDP-paketen till rutten. Men hoppas som sagt att det fungerar nu.

Vet inte om det dyker upp i listan "Open for Edit" också. I så fall tror jag man väljer "Revert to original"? Kanske någon annan vet bättre?

Hälsningar

Hawk 2021-03-17 19:00

2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Testade det du skrev att ändra tiden på dygnet, detta var suveränt, mycket snyggt, tack för tippset :tumupp:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:29.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009