Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   DTG - Train Simulator - Allmänt (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Buggar och andra fel (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=17347)

Hgv 2020-10-08 01:05

64-bitsversionen av TS ger jag inte mycket för tyvärr. För tillfället hänger sig programmet om jag försöker starta Jönköpingsbanan i 64 bit. Tidigare har sådana problem kommit och gått - det verkar som att vissa assets/objekt inte fungerar i 64 bit, och det verkar som att 64 bit är extra känslig med hur bl.a. signaler placeras. Jag har tidigare t.ex. råkat ut för att 64 bit kraschar när jag kör scenarion som funkar bra i 32 bit, medan andra scenarion har funkat i båda versionerna.

Det finns också en hel del rapporter i internationella forum om att editorn i 64-bitsversionen har (eller har haft - möjligen har detta fixats) problem som totalt kan korrumpera tracks.bin, dvs inte kul alls om man är ruttbyggare.

64 bit-programmet har också ovanan att hänga sig (vilket det gör mer frekvent än 32 bit) så att enda sättet att komma ur programmet är att logga ut från Windows, i alla fall hos mig.

Jag är inte heller så säker på att "out of memory" i 32 bit nödvändigtvis betyder att programmet har använt upp sina 4 GB, eftersom felet verkar komma upp på oväntade ställen och inte bara t.ex. om man laddar en väldigt detaljrik rutt (som t.ex. när Totte ska måla terräng - en aktivitet som inte borde dra så mycket minne).

Totte 2020-10-08 10:46

Hej!
När jag startar upp bygga Thn, borttagna scenario, med 64 bit fungerar.
Så fort jag trycker Scenario för att placera tåg, så hänger det sig.
Det är lurt med scenarion tror jag.
Jag testade Jönköpingsbanan på samma sätt som Thn och det hänger sig också.

Totte 2020-10-09 10:26

Hej Hgv!
Testade du bygg din rutt med 64 bit , tom scenario?

Hgv 2020-10-09 12:06

Jag har testat med tomt scenario. Det måste vara något i själva rutten/assets som 64 bit inte "tål". Svårt att felsöka då det bara hänger sig så att man måste logga ur Windows.

mibl 2020-10-09 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av Hgv (Inlägg 318472)
Jag har testat med tomt scenario. Det måste vara något i själva rutten/assets som 64 bit inte "tål". Svårt att felsöka då det bara hänger sig så att man måste logga ur Windows.

Kanske inte funkar för alla typer av "hängningar" men när det hänger sig brukar jag växla till nytt skrivbord, öppna aktivitetshanteraren och där avsluta TS.
  • Win+Tab
  • Nytt skrivbord
  • Välj detta
  • Öppna aktiviteshanteraren (högerklick i aktivitetsfältet)
  • Välj Railworks64.exe och Avsluta aktivitet
Irriterande nog men man slipper i varje fall logga ur Windows.

Totte 2020-10-09 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av mibl (Inlägg 318473)
Kanske inte funkar för alla typer av "hängningar" men när det hänger sig brukar jag växla till nytt skrivbord, öppna aktivitetshanteraren och där avsluta TS.
  • Win+Tab
  • Nytt skrivbord
  • Välj detta
  • Öppna aktiviteshanteraren (högerklick i aktivitetsfältet)
  • Välj Railworks64.exe och Avsluta aktivitet
Irriterande nog men man slipper i varje fall logga ur Windows.

Funkar det för dig? Med 64 bit?

mibl 2020-10-09 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 318474)
Funkar det för dig? Med 64 bit?

Nä, tyvärr inte. Som ni andra har jag problem med vissa rutter i 64 bit medan andra funkar fint.

Totte 2020-10-09 18:40

Ok!
Jag har försökt felsöka med RW-Tools, men jag fattar inte riktigt bra p.g.a engelskan.
Så jag undrar om det går verkligen felsöka vilken assets-del som är kanske korrupt.

Totte 2020-10-17 15:08

Snart maxar Thn minnet!
 
2 bifogad(e) fil(er)
Snart maxar Trollhattan hela 4Gb av minnet, så jag är rädd att rutten inte går längre att bygga.:mad: Det gäller alltså RW 32 bit.
RW 64 hänger sig vid uppstart av Trollhattan. Hur sjutton fixar man att få igång med RW64? Annars får jag väl kasta Trollhattan i sjön.

Totte 2020-10-17 15:37

Vad tror ni om det?
https://wikifixes.com/sv/errors/0x/0...RoCyq0QAvD_BwE

smajlet 2020-10-17 17:44

Vore intressant att testa den senaste versionen och kolla hur det blir här.

smajlet 2020-10-18 16:30

Hej.
Var någonstans i rutten var du och byggde sist när det blev fel som mest?

Totte 2020-10-18 18:51

Mot Bengtfors DVVJ-banan, i Dals Långed.

smajlet 2020-10-20 16:43

Har provat lite.
Kan inte skapa ny aktivitet för då blir bilden svart och datorn låser sig och måste starta om Windows.
Men kan kopiera en tidigare aktivitet som Totte har och plocka bort alla fordon och döpa om den så kan jag öppna den och skapa.
Prova även att bygga i rutten och fungerar utan problem, men när man närmar sig Dals Långe ballar det ur och får felmeddelande "out of memory" som totte beskriv tidigare. Så något har blivit fel där. så hur man ska komma dit och radera är frågan.

Totte 2020-10-23 15:38

Hej!
Jag testade nu rutten Själland med RW64bit och det fungerar bra.
Den är många gånger större än min rutt Trollhattan och den funkar inte med RW64bit. Hur kommer det sig att det blir så fattar jag inte.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:50.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009