Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   Problem med mina objekt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37353)

marmar 2019-06-26 19:47

Problem med mina objekt
 
Tjenare!
Finns ett problem med i princip alla mina objekt jag exporterat till spelet. När jag rör mig runt i rutten och kommer nära objektet till en visst punkt, så försvinner en del eller hela av meshen tills jag rör mig vidare igen. Vet någon vad det kan bero på? Har fått till mig att det oftast beror på hur man namngivit objektet i 3D programmet (Blender i mitt fall).
Jag namnger alla objekt som "1_1000_namn", är det korrekt? Hur namnger ni era objekt för att komma runt detta problem?

marmar 2019-07-02 23:34

Ingen som vet eller kan berätta hur ni namnger meshen i 3D programmen?

Mazz 2020-01-06 01:47

såg först nu, drygt halvår senare... har det löst sig?

namngivningen är ju rätt, men har du koll på att du nollställt modifierare, typ skala eller mirror...

Totte 2020-01-06 09:43

Hej!
Om du, marmar lyckas lösa problemet, kan du skicka uppdateringar till mig.
Gbg station försvinner i viss punkt.
Sen vill jag om du kan fixa natt (fönsterbelysningar) och vinter.:)

marmar 2020-01-07 19:03

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 315875)
såg först nu, drygt halvår senare... har det löst sig?

namngivningen är ju rätt, men har du koll på att du nollställt modifierare, typ skala eller mirror...

Hej!
Nej tyvärr har inte kollat på det mer sen dess. Det här med modifierare och skala, är det något man gör i 3D programmet eller fixar man det i blueprint editorn?

Mazz 2020-01-07 19:12

1 bifogad(e) fil(er)
det är i ditt 3D-program du gör det, bilden visar hur det ser ut i 3DS.

Som Totte beskriver det så låter det precis som denna grej. Du kanske har speglat eller skalat saker under tiden, bra att tänka på är att nollställa dessa objekt då.

marmar 2020-01-08 21:26

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 315882)
det är i ditt 3D-program du gör det, bilden visar hur det ser ut i 3DS.

Som Totte beskriver det så låter det precis som denna grej. Du kanske har speglat eller skalat saker under tiden, bra att tänka på är att nollställa dessa objekt då.

Jag låter säkert dum nu men får man inte skala saker när man bygger? Hur ska man annars göra en modell som innehåller olika stora delar? Tänker att om jag nollställer skalningen så kommer väl allt minska?

Edit: Så här ser det ut när jag trycker på reset scale:

Mazz 2020-01-08 21:57

Nu är inte jag bekant med Blender, så jag refererar bara till 3ds egentligen, men bör vara lika för Blender. Jovisst kan du manipulera (skala/spegla) dina olika objekt men dom innehåller då de faktorer du skalat med och det är dessa som måste nollställas och objektets nya form är i nollskala. Objektets form i 3d-programmet ändras inte.

Det här gör man enbart per objekt, inte hela designen. Alltså den pryl du skalat eller speglat. "Reset transform" eller "Reset scale" i 3ds, samtidigt som ditt aktuella objekt är valt.

Någon mer van Blender-byggare kanske kan fylla i?

marmar 2020-01-13 00:31

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 315891)
Nu är inte jag bekant med Blender, så jag refererar bara till 3ds egentligen, men bör vara lika för Blender. Jovisst kan du manipulera (skala/spegla) dina olika objekt men dom innehåller då de faktorer du skalat med och det är dessa som måste nollställas och objektets nya form är i nollskala. Objektets form i 3d-programmet ändras inte.

Det här gör man enbart per objekt, inte hela designen. Alltså den pryl du skalat eller speglat. "Reset transform" eller "Reset scale" i 3ds, samtidigt som ditt aktuella objekt är valt.

Någon mer van Blender-byggare kanske kan fylla i?

Tack Mazz för din hjälp, ska kika på detta!

Totte 2020-06-08 12:56

Hej marmar!
Har det hänt nåt med Gbg C? Går det att fixa?
Sen är glastaket på ett ställe saknas, kan du fixa det också?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:31.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009